Skille mellom kjønn på hongi?

Kan noen fortelle meg et magisk trisk for å se hvilket kjønn hongiene mine er...? Står så lite i basen om dette. Er eggflekker et sikkert tegn, eller har begge kjønn dette? Og ja, de ble kjøpt i dyrebutikk, og nei, dyrebutikken har overhodet ikke peiling

Har en som jeg er ganske sikker på ihvertfall er hann, han er isblåaktig på kroppen og gule finner, eggflekker og størst av de tre. Men så er det de to tvilstilfellene da...Jobber med å få tatt bilder, men hver gang kameraet kommer frem er samtlige fisk søkk borte. Konsekvent men skjønner det er vanskelig å svare på dette uten bilder, så skal gjøre mitt beste!

Av de to mindre fiskene er den ene gulbrun med ganske mørke striper(ser til tider også ut som om den har brun lebestift, ganske festlig den andre er lysere, og jeg synes jeg ser tegn til den isblå fargen på denne også.

Er det tre hanner jeg sitter igjen med tro...?

Om noen i samme slengen har gode kjønnsbestemmelse-tips om
m. cyaneorhabdos også, tas disse imot med takk

Hunner er mindre og ganske kjedelig av utseende..
De er gjerne brune og gjerne med et svakt lilla og gulskjær, og de har gulaktige finner.
De kan også bli lysere med mørke tverrstriper når de blir sint.
De skifter ofte utseende ut i fra humør, rang osv. Artig i grunnen.

(Et problem jeg har hatt flere ganger er hanner som ser ut som hunner. Dette gjør de for ikke å provosere andre og større hanner i akvariet. Ikke artig å kjøpe fisk med feil kjønn og finne den halvdød neste dag).

Her er et bilde av Hongi-hunn: En liten og en stor åpning (hannen har to små).
Dette gjelder for maingano også (og kanskje alle malawi-ciklidene?)

[External Image]
Supert, takk skal du ha!
Igjen Shiramor, takk for at du tar deg tid til å svare og tilogmed legge ut flotte bilder til oss ferskinger! Setter stor pris på det

...Da var det bare å få tak i rakkerne da... Og vippe de rundt for å få avgjort mysteriet en gang for alle!

Her er noen kjappe mobil-bilder av de tre (pluss pr-kåt m.cyaneorhabdos). De ble opprinnelig solgt i dyrebutikk som pseudotropheus saulosi, men holder nå fortsatt en knapp på at det er hongi jeg nå da..

Bare hyggelig det, så lenge det stemmer.

Ser artig ut akvariet ditt, så legg gjerne inn et bilde av det i profilen

Mere om Hongi her:

Labidochromis sp. "Hongi"
Jo takk for det Har ikke lagt ut bilder, da det er et midlertidig oppsett i en 130-liters, og jeg henter mitt flunkende nye Juwel Rio 240 IDAG iiiiihh!!!!! Glede seg glede seg!!

Det er vel heller ikke akkurat så fryktelig malawi-biotopriktig at det gjør noe, men hva gjør man vel ikke for snille mannen sin som gir kona akvarieskulptur til bursdagen...? Et pluss at malawiene ser ut til å like å surfe mellom de romerske (?) statuene og inn og ut av ruinen hehe For de er det vel like god klippeformasjon som noe annet. Ingen klager så langt!

Skal se om jeg ikke kan få lagt ut et bilde eller to
Bra link du la ut om hongi! Sjekket ut m. cyaneorhabdos i samme slengen og fant et kjekt tips til hvordan se forskjell på kjønn:

http://www.cichlid-forum.com/articles/m_cyaneorhabdos.php

"Difference between males and females would be that the females have a light-colored belly with relatively shorter pelvic fins, while the males have dark bellies and longer pelvic fins."

Da kan det faktisk se ut som om jeg er så heldig å ha en av hver Så får jeg finne flere lekekompiser når nye akvariet er på plass.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap