Hvorfor så høy ph?

Jeg har en 240 liter jeg ikke klarer å få ned PH'n i. Dette er tradisjonelt innredet med engelsk elvegrus (grov), endel røtter og noen skiferstein. Jeg har i tillegg ca. 15 stk keramikkhuler og 2 stk skiferhuler (laget av fliser).

Jeg har lagt oppi 20-25 eikeblader. Tilsatt ganske mye JBL eikeekstrakt. Men PH'n vil ikke ned. Dem ligger konstant på ca. 7,5. I krana har jeg ca. det samme.

Hvorfor er PH'n så høy? Hva kan jeg gjøre for å få den ned. Skulle gjerne ned på ca. 6,5. Jeg har flere andre kar det PH'n ligger ca. der.
Ph
Jeg regner med at de 15 keramikk hulene bufrer vannet ditt,så prøv og bytt dem ut med f.eks kokosnøtthuler.
Har du noen gang forsøkt å måle KH verdien i vannet ditt? Den vil nok forklare en hel del. Jeg mistenker også at alle hulene du har lagd av fliser gjør at kh, og derfor også ph, stiger.
Målte KH nå. Den er på 5.

Jeg har kun to skiferhuler av fliser. Men 6 ganske store skiferstein (ekte).

Dette er et kar med kun L046. Fisken tåler nok greit PH på 7,5. Men vil nok trives enda bedre hvis den er litt lavere vil jeg tro.
Hva er kH'en i vannet direkte fra kranen?
Rett fra krana er KH'n på 2.
Jeg skrev feil; keramikkhuler var det jeg mente. De du hadde så mange av.
Er disse ferdigkjøpte? Kjenner du noe til opprinnelsen deres?

Hvis du ikke har noen former for hvit pyntestein eller annet i karet, så er de det eneste jeg kan se ville kunne øke kh verdien.
Engelsk elvegrus er ikke kjent for å øke kh, men på den annen side så er det spredd en del hvite småstein i den også, noe som kan tyde på stein av kalk.
Hva om du tar ut keramikkhulene, alle sammen, og bytter vann jevnlig noen dager i strekk. Så måler du kh og ph på nytt og ser hva som har skjedd. Er det ingen endring, skift mere vann og mål igjen. Fremdeles ingen endring, så må det være den engelske elvegrusen som er synderen, og som ligger der og buffrer ph'en opp.

Erlingos
Målte KH nå. Den er på 5. Jeg har kun to skiferhuler av fliser. Men 6 ganske store skiferstein (ekte). Dette er et kar med kun L046. Fisken tåler nok greit PH på 7,5. Men vil nok trives enda bedre hvis den er litt lavere vil jeg tro.
Om du kjøper saltsyre på en butikk som selger maling etc, vil du kunne teste akkurat hva det er i karret ditt som øker ph'en din.

Ha litt saltsyre i et glass, og putt oppi elvegrus. Bruser det, så inneholder det kalk eller marmor, og er årsaken til at du ikke kan senke ph'en. Om det ikke er årsaken, fortsetter du å teste andre objekter. Men vær forsiktig, saltsyre er skadelig (les på flasken).

Jeg hadde selv samme problem, og det visste seg at det var den sorte grusen som var årsaken (var farget marmor)
Husholdningseddik gjør samme nytte som saltsyre. Fortrinnsvis 35%. Det viktigste er at det er en syre.

Jeg har også mørk grus som øker pH i et kar. Den er ikke farget, og innholder noen få hvite steiner. Men til og med de grå bruser som bare det i husholdningseddik. Platyene ser ut til å trives med det. Hadde først grusen i 126-litern, og kunne ikke begripe hvorfor pH ikke gikk ned, og Gh lå rundt 8. Etter å ha skiftet grusen er det ikke noe problem å holde pH i underkant av 7, og Gh på ca 2-3.

Hvis du er usikker på hulene, så plukk ut en, legg den i ei bøtte, og hell på syre/eddik. Evt kan du legge grus og de forskjellige hulene i hver sin bøtte springvann noen dager, og så måle pH for å se om det er forskjell.
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap