Vannbytte før første fiskekjøp?

Jeg spurte i butikken om jeg skulle bytte vann før jeg setter ut fisk for første gang, noe hun sa jeg ikke skulle. Jeg skulle heller bytte (delvis, selvfølgelig) etter et par dager.

Men jeg måler nitrat til over 25 mg/l, og det betyr vel i prinsippet at hadde det vært fisk der så ville man ha gjort et delvis vannbytte ved en sånn nitratmåling?

Jeg kan derfor ikke se logikken i å skulle bytte 2 dager etter at jeg har satt ny fisk i akvariet?

Noen som kan gi meg et råd så jeg vet hva som skal gjøres når vi kommer dit? Tenker at det som måtte være lurt var å ta med en vannprøve til butikken dagen før vi planlegger å kjøpe fisk, mest for å dobbeltsjekke mine egne verdier, og så gjøre et delvis vannbytte når jeg har fått klarsignal fra butikken på at vannet er ok?
Kjør inn filteret ditt og så tar du et stort vannbytte dagen før du setter inn fisk er mitt råd.
Så har du en periode med hyppige målinger av vannverdier og vannbytte regime slik at filtret ditt for tilpasset seg den nye biologiske belastningen.
Takk, Nils - det var akkurat sånn jeg tenkte at det måtte være Med "stort", tenker du 40-50%?
Ja gjerne 30 -50 % vannbytte eller mere hvis du har mellomlagret og ferdigbehandlet vann.
Vi har ny varmtvannstank (3 år), så jeg tenkte jeg skulle bruke temperert vann og Aquasafe. Ser at det er veldig forskjellige meninger om dette, men ser også at det burde være greit når tanken er så ny.
Jeg ville brukt friskt vann fra springen som har stått et par dager i bøtter og luftet seg og fått riktig temperatur pluss Aquasafe.

Vann fra en varmtvannstank som holder 80-90 grader er jo nesten kokt og dermed dødt. Fiskene trenger oksygen, men ikke for mye bobler i vannet.

Du skal jo uansett ikke bytte mer enn en bøtte i uka når du kommer igang med regelmessige vannbytter. Tre en bærepose over bøtta så det ikke kommer bøss oppi og sett den på badet, eller et annet varmt sted.
Det blir festlig - to 5-åringer og ei bøtte med vann *mangler en sinnsyk-smily*!

Tror jeg må gå og kjøpe lokk til den bøtta... Men er 10 liter vann-skifte nok? Blir bare 15 prosent eller noe, gjør det ikke?
Det er jo avhengig av hvor stort kar du har....

Trolig er ditt kar ca 65 - 70 liter? Da bør du bytte ca 25 - 30 liter vann (netto vannvolum er noe mindre enn akvariets volum ettersom du nok har både sand og litt stein og røtter).

Det betyr tre bøtter, og du må nok ha flere slike "smilier"!
Varm opp en stor kjele med friskt vann, bland det ut med kaldt vann til tilnærmet akvarietemperatur og gjenta til du har 30 liter. Da er du trygg.

30% vannbytte i uken (ta gjerne mer). Ikke ta vann fra varmtvannstank, med mindre du vil ha fiskedød. Aquasafe er ikke noen vits i å bruke, bare bortsløst penger
30% vannbytte = 20 liter (63 liter akvarium). Forvinner ikke oksygenet hvis jeg varmer opp vann? For det var lurt å koke opp noe vann og blande ut med kaldt til akvariumstemperatur.

Men hvis jeg ikke bruker Aquasafe, må jeg da lufte vannet eller kan jeg ta det rett fra krana?

Bytter 50 % før første fiskeinnsett, skader vel ikke?
Varmt vann inneholder mindre oksygen enn kaldt vann. Om du har 15 liter oksygenrikt kranvann med temperatur ca 5 grader og blander med 5 liter vann på 65 grader (ikke nødvendig å koke opp vannet), får du 20 liter med 20 grader og god nok oksygenmetning. Er akvarievannet ditt 24 grader, vil du ha litt i overkant av 22 grader i karet etter et slikt vannbytte. (Sand stener etc. vil bidra til at temperaturen blir litt høyere enn gjennomsnittet for vannet alene.) Det er ikke noe problem for fiskene dine. Så et 50% vannbytte før du setter inn fisk er ikke bare smart, det er helt riktig. Regulære vannbytter med 20 til 30% ukentlig, kan du gjøre på samme måten, ved å blande varmet vann med friskt kranvann. Lykke til.
Litt usikker på hva koking av vannet gjør med pH.
PH i vannet du bytter bør være det samme som i akvariet, innenfor en margin på 0,5.

Delte meninger her skjønner jeg. Jeg bytter 10 liter, dvs en bøtte i uka i 63-literen. Det blir i underkant av 20 prosent når man trekker fra litt for planter, grus og dekor. Men jeg har få fisker. Hvis du har stor belastning på karet, bør du kanskje skifte litt mer.

Har aldri byttet uten Aquasafe. Har Univann mistenkt for å klore vannet litt, særlig om sommeren. Så kjører "safe".

Enig i at du bør ta et solid vannbytte før du setter inn fiskene. Selv ville jeg byttet en tredjedel av vannet.

PS Clas Ohlson på senteret har bøtter med lokk. Har 8 av dem selv stående i badekaret
Hører på deg som har samme vannet som meg, gurimalle

Har var det jammen meg mange forskjellige måter å gjøre vannbyttene på. Joda, skal man være svært nøye og har et lite akvarium kan det funke. Men i et 500L kar, der man bytter 100L annenhver uke, er dette tungvindt. De fleste bruker temperert vann fra krana. Naturligvis avhengig av vannets verdier fra krana. Greit nok at varmt vann inneholder mindre oksygen, men still ut utblåset fra filteret litt oppover så du får tilført oksygen på den måten, så burde det ikke være noe problem.

Tviler på at disse super-akvaristene med egne akvarierom, med akvarier på tusenvis av liter tilsammen, koker opp varmt vann og blander dette med kaldt i sine automatiske systemer. Hehe.
Stine Sofie Finholt
Har var det jammen meg mange forskjellige måter å gjøre vannbyttene på. Joda, skal man være svært nøye og har et lite akvarium kan det funke. Men i et 500L kar, der man bytter 100L annenhver uke, er dette tungvindt. [B]De fleste bruker temperert vann fra krana[/B]. Naturligvis avhengig av vannets verdier fra krana. Greit nok at varmt vann inneholder mindre oksygen, men still ut utblåset fra filteret litt oppover så du får tilført oksygen på den måten, så burde det ikke være noe problem. Tviler på at disse super-akvaristene med egne akvarierom, med akvarier på tusenvis av liter tilsammen, koker opp varmt vann og blander dette med kaldt i sine automatiske systemer. Hehe.


Nei, det gjør de ikke! Mona O har sagt utallig mange ganger hvor farlig det kan være for fiskene.
Automatiske vannbytter skjer vel i 90% av tilfellene med kaldtvann. Er det helautomatisk kan jo vannbytte skje kontinuerlig, med fks 5% ferskt vann om dagen
-Knut
Nei, det gjør de ikke! Mona O har sagt utallig mange ganger hvor farlig det kan være for fiskene.


Å joda. Det gjør de. (Brorparten av "gamle travere" er ikke på forum engang.) Det er en stadig tilbakevendene diskusjon om temperert/kaldt vann. Og hver får gjøre ting på sin måte utifra egne erfaringer og varmtvannsberedere. Men jeg kan garantere deg at temperert vann er vanlig å bruke hos mang en tilårskommen akvarist... Meg selv inklusive -
Har alltid brukt temperert vann selv uten problemer. Vet også om mange andre som gjør dette uten problem. Som Jovial sier, det spørs ofte på varmtvannsberederne. Hvis man har gode verdier i kranvannet og gjerne også tilfører litt ekstra oksygen ved hjelp av utblåset fra filteret, ser jeg ingen grunn til at det skal være et problem.
Stine Sofie Finholt
Har alltid brukt temperert vann selv uten problemer. Vet også om mange andre som gjør dette uten problem. Som Jovial sier, det spørs ofte på varmtvannsberederne. Hvis man har gode verdier i kranvannet og gjerne også tilfører litt ekstra oksygen ved hjelp av utblåset fra filteret, ser jeg ingen grunn til at det skal være et problem.


Det er ikke oksygen det er snakk om -.- Det er alle metallene en varmtvannstank gir fra seg. Masse kobber, prøv å ta kok varmt vann fra en varmtvannstank og kjøl det ned, så drikker du det. vil vel ikke at fisken skal svømme rundt i kobber.

dette kommer selfølgelig an på tankens alder.

Men selv så har jeg sett mange fler som tar kaldt vann fra springen og har det i bøtter til gasser er luftet ut. Har faktisk bare sett noen få (i forold til folk som tar kaldt vann) som tar varmt vann fra springen.
her går det også i kranvann med godt hell. sånn midt imellom kaldt og lunkent... har satt merker på karet, hvor jeg kan tappe ned og fylle opp igjen uten at tempen faller noe mer enn 3-4 grader.. men så har jeg borevann da... ikke fra ett ihjel-klora basseng i området:=) har liksom 720liter kar å ikke mulighet til å ha 25-30 bøtter vann stående i dagesvis....
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Arne Eriksen
Reklame for plussmedlemskap