19 liter

Heyy og hallo.
Jeg har et akvarium her hjemme nå , der jeg har gullfisker.
så jeg skal kjøpe meg et lite som skal være med varmtvann.
altså , kampfisk. og kanskje noen neontetra.
jeg var i dyrebutikken i dag , de får inn små akvariumer til torsdag .. og det minste de fikk var 19 liter.
Det er jo lite ?
Kjøper nok et annent sted i morra.
Men hvis jeg kjøper et som er 19 .. har jeg plass til , en plante osv, og en kampfisk + naontetra ?
Eller blir det for mye ??
d er vel egentlig for lite til bare kampfisken og


sånn eeeegentlig er d vel bare snegler og reker som egentlig vil trives der...

meeeen, så er plass til kampfisk noe av d mest omdiskuterte tema noen sinne trur jeg...

spør du meg, så er d for lite, jeg ville ikke kjøpt no mindre enn 40 liter til en kampfisk alene
For å være ærlig, hvis jeg hadde vært deg hadde jeg heller forkusert på å skaffe et mer passelig akvarium til de gullfiskene du har fra før av.

Men hvis du skal kjøpe et på 19L så bør du nok ikke ha noe annet enn kampfisken oppi. Det kan og diskuteres om det er riktig det og, for selv ville jeg ikke hatt kampfisk i noe mindre enn en 40L. Men det er mange som har fått kampfisk til å trives helt fint i et mindre akvarium. Så lenge du ikke kjøper et av de små 5L "kampfisk akvariumene" så er det vel greit nok.

Neontetraene liker å kunne svømme litt langt frem og tilbake, og det får de ikke mulighet til i et så lite akvarium. Du må og ta hensyn til at de trenger å være i en stim på minst 10 stykker for å trives. Hvis du skaffer deg et akvarium på 60L så vil det være fint for neontetraene og kampfisken. Har selv den kombinasjonen, og i tillegg noen andre fisker i en 63L. Hvis du ser på rubrikk her på Akvaforum så vil du finne mange rimlige akvarier til salgs som kunne passe for deg.


hm .. visste ikke det fantes så lite som 5l D:
da blir det nok en kampfisk , i 20-30 liter..
og jeg jobber fortsatt med nytt akvarium for gullfiskene.
Det kommer om ikke veldiglenge ..
Det finnes nok desverre det! Har og sett 2L akvariumer som selges som kampfisk akvarium. Trist at de lurer folk til å tro at så små "akvarier" (heller kopper, spørr du meg) er passelig for noen som helst type fisk.

Lykke til med kampfisken da! De er noen utrolig kule fisker å følge med på. Masse personlighet! Fint å høre at du har en løsning til gullfiskene og på vei.
Papirdukke
Det finnes nok desverre det! Har og sett 2L akvariumer som selges som kampfisk akvarium. :-( Trist at de lurer folk til å tro at så små "akvarier" (heller kopper, spørr du meg) er passelig for noen som helst type fisk. Lykke til med kampfisken da! De er noen utrolig kule fisker å følge med på. Masse personlighet! Fint å høre at du har en løsning til gullfiskene og på vei. :-)


2 liter er jo sykt.
- Takk :]
Sleng på så mange liter til kampfisk-akvariet som du har råd og plass til. Vent heller en mnd eller to hvis det tilsier at du kan kjøpe et større akvarie. Skal selv ha et kar med Betta Splendens i løpet av året, er da snakk om en 60L. Jeg syns det er et minimum. Man ser kampfisk som sitter trykket oppi kjøkkenglass i dyrebutikken, og som selges i "nybegynnerpakker" med en 2L Aquabox. Forskjellen på å se en kampfisk som såvidt får bevegd seg i en 2L, og en kampfisk som virkelig kan svømme rundt i akvariet og bruse med finnene, er ubeskrivelig.

Stine Sofie
Helt enig. Her er Konrad i 60-literen sin. Han trives i hvert fall og bruker hele karet, bygger skumrede og koser seg.
gurimalle
Helt enig. Her er Konrad i 60-literen sin. Han trives i hvert fall og bruker hele karet, bygger skumrede og koser seg.


oi, fint akvarium :]
var i en butikk i dag ,kjøpte ikk enoe,ennå.
Jeg så i en hylle der og det var noe jeg kaller .. VELDIG små bokser-av glass.
de var 5 liter og en som var helt nede i 2 lite !
altså til å ha kampfisk i !
De hadde utstilt 5 eller 6 kampfisker i disse 2 literene ..
Jeg fikk vondt imagen av å se på .
om ikke de ar døde da,så er de de nå.
skal iallefall ikek støtte den butikken ;o
19 liter
Og måtte se kampfiskene uke etter uke i 0,5 litersbeger utstillt i dyrebutikken gjør meg kvalm,det er kanskje nettopp derfor jeg selv aldri har prøvd kampfisk.Men som sagt disse fiskene står utstillt i 0,5 plastbeger som det ikke byttes vann i ofte.Og da kan jo ofte kundene/fiskekjøperne vill ledes til og tro at disse fiskene kan bo og leve i en kaffekopp mresten av livet
stingsild
Og måtte se kampfiskene uke etter uke i 0,5 litersbeger utstillt i dyrebutikken gjør meg kvalm,det er kanskje nettopp derfor jeg selv aldri har prøvd kampfisk.Men som sagt disse fiskene står utstillt i 0,5 plastbeger som det ikke byttes vann i ofte.Og da kan jo ofte kundene/fiskekjøperne vill ledes til og tro at disse fiskene kan bo og leve i en kaffekopp mresten av livet



ja :/
stakkars.
øynene dems , var helt svarte .. de så blinde ut,liksom.
og de lå bare stille der, med grønnt glass.
får ikke bildet ut av hodet ;s
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap