Ancistrus og teit valg av hule....?

Kjøpte meg ein ancistrus hanne og ei hoe. Først og fremst for algebekjempelse , men også fordi jeg liker dem og hadde håpt at de skulle trives og kanskje få yngel) Men nå falt altså ingen av kokosnøtthulene i smak, og hannen har funnet seg ei grop i siden av en dekor-stein!!! Det er knapt nok plass til han sjøl der inni, og i hværtfall ikke plass til 2. Har i dag kjøpt ei knalloransje "krukke" på dyrebutikken med 3 innganger. Bør jeg fjerne steinen fra akvariet, for å sikre at han finner seg nytt bosted? Eller behøver de å være inne i "hula" begge to samtidig for å lage egg?
Selv om det ikke ser sånn ut, så bruker hoa å klare å presse seg inn. Mine mål på skiferhulen, beste hulen for ancistrus, er maks 4*3cm i åpningen, å har hatt mange yngel derfra.
Er mange som selger skiferhuler på rubrikk for en billig penge, og de sender i hele landet

De bruker ikke legge egg i huler med flere innganger, siden de da må vokte dem alle. Hoene bruker også å inspisere hulene, og de er ganske kresne:P
Hmm....så snart lyset gikk på i morges var det tilbake i sprekka si igjen:S Aner at krukka var bortkastede 130 kr:S

Men hadde et "uhell" i natt. Luftpumpa har gått for full guffings, så det var vel nær orkan styrke i karet når jeg sto opp. Fiskene var meget stressa men roet seg etter ei stund når jeg regulerte strømmen. Ancistrusene var da blitt svak rosa!?! i farven. Skinnte liksom igjennom huden. Noen ide om hva det kan være?
Her inni gjemmer han seg:P
nei bare det er en hule så
Fiskene er nok blitt stresset av luftepumpa. De mister ofte farge når de er stresset....
Vær forsiktig med å ha på for sterk styrke på luftepumper. Har opplevd at fisk har svømt inn i boblene når lyset var av og de ikke så godt nok, og dødd.
Kan ha vore luftpumpa ja. Kikket inn t dem i sta, og da var de tilbake til normalen igjen. Heldigvis.
jeg har to maller, av samme type som deg trur jeg. jeg har ikke noe hule, har heller ikke andre fisker i karet. og jeg har fått yngel de har lagt en klynge i hjørnet på karet, og en klynge under en bru :P

men burde jeg få tak i en hule til dem ?:S
Jeg er usikker på om hulene er kun for å få yngel eller om de rett og slett trives der inne til vanlig. Hunnen min suger seg fast i hjørnet av akvariet på tross av et utall huler jeg har der inne, mens hannen min har funnet seg vel til rette inni denne natursteinen, også på tross av at karet nå har 3 ubebodde huler:P
Artemia
Jeg er usikker på om hulene er kun for å få yngel eller om de rett og slett trives der inne til vanlig. Hunnen min suger seg fast i hjørnet av akvariet på tross av et utall huler jeg har der inne, mens hannen min har funnet seg vel til rette inni denne natursteinen, også på tross av at karet nå har 3 ubebodde huler:P

Dette kommer av det stort sett bare en hannene som bryr seg om huler, er dem som tar seg av pleie av egg og yngel. Hua kommer bare på en tøm og røm visitt:P Derfor holder huene seg som regel unna huler, mens hannene finner seg et krypinn rimelig fort.
Tom K
[QUOTE=Artemia]Jeg er usikker på om hulene er kun for å få yngel eller om de rett og slett trives der inne til vanlig. Hunnen min suger seg fast i hjørnet av akvariet på tross av et utall huler jeg har der inne, mens hannen min har funnet seg vel til rette inni denne natursteinen, også på tross av at karet nå har 3 ubebodde huler:P

Dette kommer av det stort sett bare en hannene som bryr seg om huler, er dem som tar seg av pleie av egg og yngel. Hua kommer bare på en tøm og røm visitt:P Derfor holder huene seg som regel unna huler, mens hannene finner seg et krypinn rimelig fort.

Jepp slik er det i karrene mine også, hannene finner seg en hule mens hunnene ikke gjør det.
hadde 2 bambus huler i mitt, men hannen tok den minste av de bambusene som sitt slott. hehe. bare 1 åpning på de. så fjerna den største hula. og har fått 2 kull på ca 1 mnd.
er ikke lenge hannen er ute av hula. står bare litt inne i inngangen og vifter for harde livet :P
Og når vi snakker om sola.....fant nå hannen i ny-krukka Valuta for pengene likevel

så det er ikke helt nødvendig med huler? de kan trives selvom du ikke har det? hunnen og hannen min passer på en klynge med unger hver :P
Huler gjør det enklere for dem. Da det er lettere å passe på eggene. Jeg ville kjøpt en hule til dem.
juventus
Huler gjør det enklere for dem. Da det er lettere å passe på eggene. Jeg ville kjøpt en hule til dem.

okei skal se hva jeg får tak i
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap