Redde filterbakteriene

på dyrebutikken her kan eg kjøpe et saltvanns akvarie, det står i bruk der nå så eg lure på om det går ann å redde filterbakterienne sån eg sleppe å vente så lenge, vil det gå vist pumpen er av bare en liten stund?
Skal du ha saltvannsakvariet til ferskvann, mener du? Eller skal du begynne med saltvannsfisk?

Skal du bruke det til ferskvann, må du regne med å måtte vaske det ganske kraftig for å få vekk salt- og kalkflekker. Det pleier å sitte ganske hardt fast.

Men er den filterpumpen du snakker om en innvendig eller en utvendig?
Er det innvendig filterpumpe, sett den i en bøtte akvarievann og plugg den i. Da kan den stå der og vannet sirkulerer gjennom filteret, og der kan det stå over natten om nødvendig (så lenge det er påslått). Da får du litt bedre tid mens du gjør i stand det nye karet, noe som i blant kan ta noen timer.
det er en innvendig, det skal brukes til saltvann, eg meiner at for at eg ska sleppe å vente den lange tiden, så ha filteret i en bøtte mens eg gjør klar akvarie, då trenger eg vell ikke å vente den innskjørings tiden vis eg redder filterbakteriene? det vil nokk være av under en times tid, må ta bussen hjem.
Man bruker ikke filter i samme forstand som i ferskvann til saltvann, her er det levende stein som tar seg av filtreringen og du vil som regel få en ny innkjøringsperiode med dertilhørende algeoppblomstring etter å ha flyttet rundt på den. Men det er ofte at kar selges med alt levende, inkludert fisk og koraller, og det går som regel bra. Det forutsetter at steinene er kort tid ute av vann, ikke blir for kalde osv, og at man følger med på vannverdiene etter at karet er satt opp på nytt.

Innkjøring i saltvann er ikke det samme som innkjøring i ferskvann.

Jeg vil anbefale deg å lese på saltvannsakvariet.no og korallrev.no, og forumene aquafreaks og saltvannsforum før du setter i gang med saltvann.
Anartica
det er en innvendig, det skal brukes til saltvann, eg meiner at for at eg ska sleppe å vente den lange tiden, så ha filteret i en bøtte mens eg gjør klar akvarie, då trenger eg vell ikke å vente den innskjørings tiden vis eg redder filterbakteriene? det vil nokk være av under en times tid, må ta bussen hjem.


Ooops, her tror jeg du har en hel del lesing foran deg. Du vet tydeligvis ikke at man ikke bruker slike filtere til saltvann. Skummere og levende stein er saltvannets svar på filter.

De filterbakteriene du har i filteret ditt dør i saltvann.
nei, eg vett ingen ting, det er derfor eg spørr, eg tror eg ikke får med levende stein, men er det liksom nokk i sanden og skummeren og det, eg bare lure om det var det samme som når du flytte ferskvann akvarie.
må jo spør for å lære
Følg linkene som Judosola ga deg ovenfor, det er til mer saltvanns-dedikerte forumer. AF er nok først og fremst ferskvannsforum. Gå til de sidene der saltvannsakvaristene ferdes Så er det bare å stupe ut i det og lese og lære mest mulig. Du må tenke helt annerledes når det gjelder saltvann, ikke særlig likt ferskvannsakvarier.

Saltvannskar må gjennom en ganske lang innkjøring de også, uten fisk. Levende stein er dyrt, det selges til kilopris. Sjekk prisen i din lokale butikk, så har du en viss peiling.
Filter i saltvann
man kan så vist bruke et filter da helst et Utvendig filter/sump i saltvanns akvarium,. men da fungerer det litt på en annen måte en hvordan det gjør i et ferskvanns akvarium,.
Det stemmer at levende stein og skumming gjør mye av filtreringen,. men man bruker også partikkel filter og kullfiltrering for nettop å fjerne nitrater og andre u humskheter ,så levende stein og skummere gjør ikke hele jobben alene,.
faktisk så gjør også sanden en svært viktig jobb i et saltvanns akvarium også,. bare at man bør da ha et nokså dypt lag med sand, 10-15 cm med sand(korall sand)
men prinsippet er det nesten det samme som ved ferskvann, bakteriene i filteret , steinen, og sanden jobber sammen med å fjerne nitrater som er mat for algene.Nå vil man ha alger i saltvann , men bare riktig mengde og den rigtige typen alger.

Veldig omdiskutert om slike filter er brukbare i saltvannskarr, noen mener man kan bruke det og andre ikke.
Men viktigste filter i et saltvannskarr er Levendesteiner og skummer.
Så man bør ha minimum 10% Levendestein i et saltvannskarr(10% av vannvolumet).
Har man ikke råd til levendestein ja da bør man vente til man har.
Det og være saltvannsakvarist er endel "vanskeligere"enn å være ferskvannsakvarist.
Så enkelte grunnleggende ting bør man gjøre i saltvann, og nok levendestein er super viktig, ellers så er det lett at det å være saltvannsakvarist blit et sant mareritt.
kommer an på hvilken oppset man har, noen velger kun å holde fisk uten korall revoppsett(levende stein), og da er filtrering, og skumming et absolutt must,. I et Koralrevoppsett er derimot den levende steinen så viktig for det man skal ha oppi der, feks alle korallene og anemoner ol,.
den levende steinen fungere i et korallrev som et slags filter pga av bakteriene som lever inni der,samme bakteriene får man i et filter,det kan diskuteres frem og tilbake hav som er nødvendig eller ikke,. men ekstra filtrering vil jeg nok påstå er bra Mht at man fjerner en del partikler ol som ellers ville bare ligge i karet og evt lage trøbbel..
har selv utvendig bøtte filter(største typen eheim) og den har kullfiltrering samt stein. og dermed fungerer det som partikkelfilter og en slags "Sump",.
I tilleg har jeg skumming og kraftig sirkulasjon.
vil ikke påstå at jeg har noen problemer med vannet enda, snarere tvert i mot..
dessuten kjører jeg vannbytte 20l i uka..

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap