Hvilke fisk synes du passer inn av disse?

Jeg har et 110l kar med noen røtter og planter. Fin sand. en bambus hule og en skifer hule. Jeg har følgende fisk i akvariet nå:

2 Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
15 Boraras brigittae
10 Corydoras Aeneus og Paleatus


Jeg har jo plass til noen flere. Hvilke av disse fiskene ville passet best inn?

Peckoltia sp. L134 et par
Apistogramma borellii et par
Otocinclus cocama 4-5
Neolamprologus caudopunctatus 2-3

Ville det blitt for mye med noen av de sortene? Selvfølgelig ikke alle sammen...
Karet høres fullt ut allerede. Eneste du kunne hatt er evt ottoene du nevner.
Fullt vil jeg nok ikke si det er. Boraras brigittae er jo bare noen små, ekstremt fine skapninger. Cory'ene holder seg i bunnsjiktet, og ancistrus gjør ikke stort ut av seg. Antar at du er ute etter en type hovedfisk som kan være blikkfanget i akvariet? Har gjort mye research ang A. borellii, og fant raskt ut at disse fungerer dårlig sammen med cory, da cory svinser rundt i akvariet og stresser apistoene.
Neolamprologusene du nevner, ville jeg _ikke_ hatt i dette akvariet. Dette er fisk fra Tanganyika sjøen. Disse krever hardt vann og høy Ph.
Har Brigittae selv så jeg er klar over at de er små. Ville helt klart hatt flere av dem i karet hvis jeg var deg. Kanskje 20-25 tilsammen? Så får du en fin stim. Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ gjør ganske mye ut av seg, i hvert fall når de begynner å bli kjønnsmodne og komme i lek. De er ikke akkurat beskjeden av seg. Fiskene du har fra før er generelt enkle å få i lek, så du vil nok få en del yngler om ikke lenge som vil kreve sin plass.

Det er vel ikke apistoene som blir stresset av coryene. Det er heller coryene som vil bli stresset av dvergcicklidene sin agressive adferd når de er i lek (og etter hva jeg har lest er det ofte de er i lek) fordi de hele tiden vil bli dyttet bort, og de ikke helt forstår hvorfor.
Ja, jeg ser etter en type hovedfisk. Men litt lyst på 2 maller til itillegg, men det blir vel kanskje for trangt. Noen fine hovedfisk?


Er Boraras brigittae lette å få i lek? Fiskene er enda små, men Boraras brigittaene synes nesten ikke. Det er god plass i mine øyne ihvertfall.
Ja, hvis man innreder karet med blant annet torv skal de være enkle å få i lek. Brigittaene er jo sortvannsfisk dvs at de liker surt vann.
Hvis jeg innreder godt skal det vel ikke bli noe problem med med noen rolige dvergciklider?

Ellers noen forslag til hovedfisk? Ønsker ikke å øke bestanden av rasbora enda. Er litt usikker...
Boraras brigittae er noen utrolig vakre og små skapninger, men blir fort mat. Stor fisk spiser liten fisk. Jeg vet ikke om noen fine fisker som kan passe til å være "hovedfisk" med litt størrelse på, som ikke vil spise rasboraene... Kunne foreslått å øke bestanden med rasbora for å få en fin stim, men av egen erfaring stimer disse svært dårlig, og du vil ende opp med små røde streker rundt i hele karet...
Har ikke erfaring med dvergciklider selv, men en anbefaling er å lese om hva folk har skrevet om disse på forumet. Mener å ha lest at dvergcicklider ikke bør holdes med visse L-maller. I tillegg vil nok coryene bli stresset av deres adferd. Mulig også rasboraene kan bli mat da de er så små. Det er ikke lett å finne fisker som kan gå i harmoni med så små fisker som rasbora.
Etter det jeg har lest så er mange dvergciklider veldig fredelige. Kun litt teritorelle under leks-periode... Men dette skulle vel ikke blitt et problem. Cory`ne holder seg under en stor rot som ligger over en annen rot. Har også 1 skiferhule, 1 bambus hule og 9 planter (3 små). (Vurdere kanskje å lage litt skygge i den ene enden, med skifer.)

Syns karet ser så veldig tomt ut enda, Rasborane svømmer mellom plantene. Coryène holder seg somregel ved roten, eller i den andre enden, siden det er mye sand der som de kan filtrere. (matplassen) . Mallene er fredelige og suger hele dagen....

Skulle visst ikke bli noe lett å velge hovedfisk... Kanskje jeg kan pøse på med rasbora og anskaffe mer L -maller eller lign?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap