Et akvarie med svart grus som ikke vil ha fisk i seg?

vi har 2 flotte akvarier fra før som fungerer veldig veldig godt, et på 120 og et bittelite på 12 liter... vi skaffet oss for en stund siden et lite akvarie til på 28 liter (ca) der har vi hatt svart grus, den samme som akvariebutikken vår bruker, for den visste vi jo ville fungere.... vi hadde i begynnelsen opi noen flotte stein vi hadde funnet i naturen og kokt og testet ph på. dette var henholdsvis skifer og sånn hvit, tror det heter bergkrystall. anyway- disse stenene hadde visst metall i seg, noe vi så når de lå i vann. vi tenkte først at det skulle gå bra, fordi det ikke hadde gitt utslag på ph da vi målte det. vi kjøpte planter, en type som er litt lys rosa. litt javamose og en algeball ( vi har planer om gule kirsebærreker oppi der) plantene ville ikke vokse) etter noen uker satt vi oppi fisk, noen guppy som vi tenkte å ha til de ble litt størr eg eventuelt ha i 120 literen og en hvit algeeter (annsistrus) samme plan med den..( vi brkte gufff fra pumpa i det beste akvariet for kikkstart) fiskene døde, så tok vi ut stenene og hadde oppi lavasten, noe vi vet skal gå. plantene ville ikke vokse, de begynte å råtne og det kom brunalger. etterhvert har plantene begynt å vokse litt til og jeg har fjernet mesteparten av de delene som ikke vokste. vi har prøvd med fisk et par ganger til, men vert nødt til å flytte de før de oxo døde.. NÅ har vi hatt oppi en ny type plante som fungerer godt i de andre karene (den er grønn og krasjer med planen, men men) dette ser ut som det har fått en god virkning oxo på de andre plantene oppi der, javamosen er fortsatt temmelig pistrete og vokser ikke i det hele tatt, men det har vel noe med de brune algene.. har ofte delvis vannskifte og måler ph og nitritt som har fantastiske verdier... vi lurer nå på om feilen kan vere: plexiglass lokk eller at plantene råtnet, eller pumpa.. det er jo flott sirkulasjon og bra temperatur og lys..( har forkortet timer m lys for å ikke ha oppblomstring av flere brunalger) begynner å bli litt lei av et 'tomt' akvarie... det begynner å se bra ut, med tanke på plantene, og tenker at det vil hjelpe å la de vokse såpass at det blir skikkelig skog.. er det andre tester vi kan ta enn ph og nitritt som kanskje vil avsløre feilen?
Du skriver at karet er på 28 liter. Så små akvarier har sjelden noe særlig godt plantelys. Det er ofte bare lyspære i armaturet. Er det tilfellet hos dere? Det skulle ikke forundre meg, for brunalger kommer alltid av enten dårlig lys eller fordi karet er nystartet.
Brunalger dukker opp i alle nystartede kar, men etterhvert som karet blir innkjørt vil de forsvinne av seg selv. Så sant lyset er bra nok, vel og merke. Er det for dårlig lys, kan de bli værende der.
Lyspærer gir ikke mye lysutbytte av den typen som plantene trenger for å vokse godt. Til det trenger man lysrør eller kompaktlysrør.
Så antageligvis så vil ikke plantene dine vokse og trives noe særlig nettopp pga for lite lys. Et fåtall svært hardføre og nøysomme planter som kan overleve nesten overalt finnes imidlertid, akvarieplanter som mange har fått til tross for bare lyspære i armaturet. Javamose har du allerede, men det funket ikke hos deg forstår jeg?
En annen plante er en som heter hornblad. Den har ikke røtter, brukes derfor som flyteplante. Man kan selvsagt bunte den sammen og plante stilk-endene likevel, men det vil råtne etterhvert, det som står nedi grusen. Så da må man ta det opp, klippe det bort og plante på nytt. Som sagt; røtter får den ikke så den flyter ofte opp.

Jeg tror også at plexiglasslokket du nevner også kan stenge ute en del lys, så det hjelper nok heller ikke på.

Du skriver ingenting om hva slags filterpumpe det er til dette karet?
det er skikkelig lys, med to rør. pumpe er fluval 1plus. jeg vet hvordan bunalger kommer og at de vanligvis blir borte det er ikke mye av det nå.. pleksiglasset tar faktisk ikke veldig mye lys heller... vi tenkte kanskje det kunne være noen stoffer i det som har kommet i akvariet.. men, nå er jo uansett testene helt fine, både ph og nitritt.. og de er stabile. så da må det jo være noe annet, som ikke kommer fram på de testene.. brunalgene er ikke problemet, det er jeg overbevist om.
var fin den der hornblad, da..
Tja, det virket som om du ikke helt skjønte det med lys og brunalger, jeg forstod det sånn iallefall. Du skriver jo at du har kortet inn antall timer lys for å få bukt med problemet. Det er jo ikke det riktige å korte inn antall timer lys, når man vet at brunalger kommer av for lite lys eller at akvariet er i innkjøringsfasen. Da trenger karet lys, både for å tyne ut brunalgene og for at plantene skal få nok lys til å etablere seg.

Jeg er overhodet ingen ekspert på lys, bare så det er sagt Men, jeg vet at lyset vi ser gjennom plexiglasset er uten betydning. Det er ikke lyset du ser som plantene benytter seg av. Det er visse bølgelengder og fargetemperaturer, lux og lumen og gud-vet-hva, som filtreres bort når det går gjennom glass og plast. Dermed = mindre lys av den typen som plantene kan benytte seg av.
Gamle lysrør som fremdeles lyser helt fint, kan ha mistet omtrent hele lysutbyttet sitt for plantenes del. Derfor sier man at man bør skifte lysrør en gang i året, for plantenes skyld. Lysutbyttet avtar gradvis over tid, og lysrøret er nesten ubrukelig lenge før det faktisk slutter å lyse. Så selv om noen tror at "det ser helt fint ut, det lyser enda", så er det altså ikke det

Men over til karet ditt. Syns det hørtes litt spennende ut egentlig
Det var uvanlig å høre om en 28 liter som har to lysrør i armaturet. Veldig uvanlig. Hva slags merke og type akvarium er dette? Kunne vært interessant å vite. Er armaturet heldekkende? Hvor mange watt er hvert av rørene på, og hva heter rørene (produsent o.l.) ?
lyset er et sånt som man skrur på på kanten av akvariet, kjøpte det akvariebutikk, som plantelys. har kasta esken selvfølgelig.. det er 13w output, står det iallefall på kontakten.. akvariet, pumpe og varmekolben har vi fått brukt av samme venninne som vi har fått de andre akvariene våre av.. grunnen til at jeg har kortet ned lystid var, det jeg leste her inne på en artikkel om alger:

Brunalger (kiselalger)

Dette brunfargede algebelegget dekker ofte bunnlaget som på steiner og grus, planteblader og glassruta. Dukker ofte opp i nyoppsatte akvarier. Årsaken ligger trolig i for høye nitratverdier, pH over 7.5, for hardt vann, eller at belysningstiden er for lang (over 12 timer). Oftere delvannsbytter kan hjelpe. I nystartede akvarier vil disse som regel forsvinne av seg selv etter en etter hvert. Algeetende fisk som Crossocheilus siamensis og ancistrus-arter sies det kan beite disse.


altså der står det jo at om det er over 12 timer lys osv... noe som har skjedd fordi vi jobber ulikt og ikke alltid vet når lyset ble slått på om morgenen (timer står på handlelista ) det om den plexiglassplata høres jo faktisk riktig ut.. de andre plantene vi putta oppi trenger jo ikke stort av noenting.. grunnen til at vi har pleksiglass, er fordi glassmester'n ikke klarte (eller gadd) å lage plata i glass, da lyset er montert på midten av bakre kant.. akvariet er faktisk ganske stilig, nemlig, og når det blir som det skal med de gule rekene og muligens øksefisk eller noe liknende, tror jeg det blir skikkelig kult
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap