Pseudomugil furcatus

hei! var i akvariebutikken i går og ble helt fasinert av denne fisken.
har et 110l akvarium med fin sand og mange planter og 2 store røtter. satte inn de 2 første fiskene i går (etter 4ukers innkjøring, ingen nitrit)(2 stk L144).
i tilleg til de 2 L144 har jeg tekt til å ha ett par palettciklide, 6-8 corydoras panda og 10-15 neons.
det jeg lurer på er om jeg kan ha disse fiskene i stedet for, eller sammen med kardinal tetraene? hvis det går (og ser fint ut), hvor mange k-tetra/furcatus bør jeg ha?

hilsen linn
er det ingen som har kjennskap til denne fisken?
Du nevner både kardinaltetra og neontetra. Skal du ha tre forskjellige stimfisker? Isåfall vil du få rene fiskesuppen oppi der. Bedre å konsentrere seg om én stimfisk-art, det blir "penest".

Men har du lyst til å prøve to-tre stimer, så er det bare å forsøke.

Du skriver at du planlegger å ha et par paletter?
Vær oppmerksom på at et palettciklidepar med yngel, komemr til å bli så aggressiv at det kan være du må ta ut alle andre fisker av karret, slik at de ikke jages ihjel. Du trenger kanskje et større kar før du setter inn lekspar av paletter sammen med andre arter....vil særlig gjelde corydorasen som ikke har noe begrep om hvorfor paletten prøver å hevde sitt revir, da de selv ikke har noen revirfølelse og revirforståelse
ååå, nei! da har jeg skrevet feil!
tenker bare på kardinaltetra og furcatus, eller bare furcatus, eller bare kardinaltetra.
kan jeg ha palettene hvis jeg ikke har coryene?
vil palettene også legge egg hvis de ikke har en hule?
mine L144 er nemlig kjønnsmodene og det holder med yngel fra de...
hva med mikrogeophagus ramirezi som alternativ til palettene, er de fredligere?
ble mange spørsmål her, men håper du kan svare på noen av de
To stimarter vil, etter min smak, være mer enn nok i et 110-liters kar. Jeg ville holdt meg til 1 art, men nå har alle forskjellig smak, og alle kan ikke gjøre ting likt.

Om disse to artene går samme, kan jeg ikke uttale meg om, da jeg kun har kjennskap til kardinal- og rødmunntetra.
Men utfra omtalen i fiskebasen ser jeg ikke noen umiddelbare flagg når det kommer til å ha disse artene sammen.

men som sagt kan du få litt fiskesuppe-effekt i karret

Palettene kommer til å legge egg en eller annen plass, til syvende og sist. De er skikkelig yngel-maskiner. Og 2 uker etter at første kull er klekket, går de inn i en ny leks-modus.

Ja, jeg ville gått for en annen ciklide enn palettene.
Sommerfuglciklidene er høflige og fine fisk, men kan være litt frustrerende å få til, som jeg har skjønt, da de lett kan dø.

Jeg innførte før jul, 2 stk sommerfuglciklider, hannen døde etter 1 uke mens hunnen enda lever. Gir ikke opp med det samme, og skal kjøpe en ny hanne

Bovilianske sommerfuglciklider sier å være mer "hardføre". Jeg har ikke hatt disse selv enda, så kan ikke gjøre annet enn å gjenta det jeg selv har lest på nettet. Skal prøve disse selv, har bestilt et par og venter dem iløpet av 1 uke.

Ellers så kan nøkkelhullcikliden kanskje være et alternativ?
Eller regnbueciklide?
Kanskje kakadueciklide?
Tilfeldig bekjentskap
© Nicolai Draugsvoll
Reklame for plussmedlemskap