Lite oksygen?

Hvilke tegn gir fiskene om de får for lite oksygen?Noen som vet?
Fiskene er oppe ved vannoverflaten og gisper etter luft...konsentrasjonen av oksygen er høyere ved vannoverflaten enn nede i akvariet.
Oksygenmangel kan forårsakes flere faktorer, som overbefisket akvarium, få planter, for høy temperatur (det er mer oksygen i kaldt vann enn varmt.) (Ikke dermed sagt at du skal ha kaldest mulig vann i akvariet!!!)

Det er iallfall dette jeg har fått vite...
Tusen takk for kjempebra svar!

Kan en ekstra pumpe eller en luftpumpe være med å løse problemet?Må vel ha et par planter til, har 1 stor sverdplante og og 2 middels.
Sørg for at utblåsen på filteret ditt skaper god bevegelse i overflaten, så er det som regel mer enn nok.

Vannet tar opp oksygen i overflaten, og jo mer bevegelse det er i overflaten, jo mer oksygen tar vannet opp fra luften ellers i rommet. Stillestående vann er på den andre siden svært oksygenfattig.
...Eller du kan ha mange planter i karet, slik som meg (2 sverdplanter, 4 Anubias, ca. 10 stilker Nesaea pedicellata, ca. 10 stilker Vallisneria nana, 1 Hygrophila corymbosa "Siamensis", litt gaffelmose og masse Pistia i en 100 liter). Jeg har ingen oksygen-tilførsel, og ingen oksygenmangel
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap