Akvariet er satt opp, denne gangen skal det stå. hvilke fisk? hjelp!

Hei.

Jeg har endelig fått opp akvariet mitt igjen. 105ltr. Har hatt det i noen år, men har IKKE vært god med stellet av akvariet, antagelig delvis pga manglende kunnskap. Akvariet står klart med grus, røtter, filter og varme. Mangler bare fisk og planter. Det jeg lurer på er hvilken sammensetning av fisker skal jeg velge?

Vi ser i grunnen for oss å ha litt større fisker enn guppy, tetra osv. Da jeg syntes disse er litt små, og vanlige.

Skal jeg måle ph og andre verdier i vannet jevnlig? Hvordan gjør jeg det? Hadde gjerne vært godt med en god bok.

--er klar for å få inn noen fisker nå

takk
Flott at du søker kunnskap denne gangen!
Anbefaler deg å lese denne først og fremst.


Først ville jeg byttet substrat fra grus til sand. Du har da MANGE fler fisker å velge mellom.
Mange fisker bruker nettop sanden til å lete etter mat. Ciklider siler sanden gjennom gjellene og filtrerer sand og mat. Den spiser da maten, og kaster ut sanden igjen. Corydoras barter rundt i sanden på jakt etter mat dem også.

Så du har altså da flere fisker å velge mellom, pluss at det ser bedre ut for oss å se på også.. Syns nå jeg da ;P

Når/hvis du har bestemt deg for hvilket substrat du vil ha, så må du tenke på innkjøringsperioden.
Det er nødvendig å ha en slik innkjøringsperiode for et sunt akvarie. Et akvarie uten et innkjørt filter vil etterhvert få så mye avfallstoffer at liv kan gå tapt. Hvis du er heldig, at ingen fisker dør - så er det uansett garantert at fisken ikke hadde det bra. Så det er viktig!
Filteret må danne en bakterieflora. Dette tar omtrent 4 uker. Du setter opp karet slik du vil ha det, inkludert planter. Blad som visner taes ikke bort. Mat 3-4 ganger i uken.
Når 4 uker har gått kan du måle nitritt. Hvis nitritt nivået er 0, så har filteret fått en fin bakterieflora.
Du kan da sette inn fisk. Men ikke sett inn mye av gangen. Når fisk settes inn, får filteret mer avfall å arbeide med - og større bakterieflora arbeides med. La filteret "vokse" litt, så kan du sette inn fler.
Søk litt på forumet på "innkjøring" så vil du få fler/bedre svar.

PH måles ikke så ofte når karet har vært fungerende en stund. Kan være lurt å sjekke oftere i startfasen.
Man tester vannverdiene med dråpetester. Kan også testes med strips, men disse vil du unngå pga. ekstremt unøyaktighet.

Ikke bare PH bør måles. Nitritt er den aller viktigste testen. Nitritt er veldig giftig for fisken, og fiskene (les: alle dyr i karet) vil dø om nitritt nivået blir for høyt.
Dråpetester er dyrt. Men det er dyrere å behandle fisk som forbruksvare - så det er et must hos enhver akvarist. Les mer her om vannverdier.

takk for tipset. Jeg må viss ut å handle sand da ja ... enig at det er mye finere. Finnes det noe sted for jeg kan søke opp forslag til sammensetning?
Jeg har ikke hatt biltema sand selv, men veldig mange her inne forguder den. Søk litt på biltema / blåsesand, så kan du jo se om du liker den

I fiskebasen kan du søke "avansert". Dvs du velger fks max størrelse, vannverdier, etc. Slik kan du se etter fisker som teoretisk passer sammen. Men du kan likevel få opp fisker som vil gå veldig dårlig sammen, men da pga. adferd. Rolig går som oftest med rolig, og aggresiv går som oftest med aggresiv. (veldig generelt).

Det beste er å finne deg de fiskene du virkelig vil ha. Finn deg en art som holder seg til bunn, en til midten og en til topp. Så kan du jo spørre her om dem passer sammen, så vil du sikkert få flere svar og egne erfaringer
Her er en link til "sand" fra Biltema. Det er den groveste typen, 0,2–1,0 mm, som anbefales av de fleste.

Som Ronny-André sier er det vanligst med en art som holder seg til bunn, en til midten og en til topp. Vanligvis ender man da opp med en art med algeetere (bunn), en type stimfisk (topp) og hovedfisk (midten). Et forslag til dette kan være en type cory på bunn, en type tetra som stimfisk og f.eks. et par ciklider som hovedfisk. Hovedfisken er det som skal være "blikkfanget" i akvariet. Søk litt rundt i fiskebasen og se om du finner noe du liker. Spørsmål om spesifikke sammensetninger er ofte mye enklere å svare på enn å gi tips om hvilke fisker. Er så ufattelig mye å velge mellom, og alle har forskjellige meninger om hva som er fint.


Stine Sofie
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap