- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Fôring av maller med unger.
Fôring av maller med unger.
jeg har to maller, en hun og en han. de har nå fått unger. mallene er ikke veldig store, kanskje 2-3 cm. hvor mye og hvor ofte skal jeg fôre de?
jeg fôrer med tabletter som heter "WAFERS".
legger med et bilde av den ene malla.. Ikke bry dere om de andre fiskene på bildet, de har jeg ikke lenger, det er KUN de to mallene med yngle i akvariet nå.
akvariet er på 18 liter.
jeg fôrer med tabletter som heter "WAFERS".
legger med et bilde av den ene malla.. Ikke bry dere om de andre fiskene på bildet, de har jeg ikke lenger, det er KUN de to mallene med yngle i akvariet nå.
akvariet er på 18 liter.
Postet 13.01.10 kl 11:05
En 18 liter er for det første alt for lite for Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´leksparet ditt. Anbefaler deg å anskaffe ett nytt kar så fort som mulig før noe går galt. Man må fòre malleyngel 2-3 ganger om dagen, og med ett så lite kar må du nesten ta vannbytte hver dag hvis du skal unngå å få en nitrittbombe i karet. Fòret du bruker er helt greit det, men det er greit å variere litt, f.eks med agurk og andre malletabletter som er kjøttbaserte.
Postet 13.01.10 kl 11:24
Endret: 13.01.10 kl 11:25
Postet 13.01.10 kl 12:02
Med et attenlitersakvarie har du antakelig et dertil stort filter. To ancistrus bøsser alene mer enn nok til at dette filteret sliter. I tillegg kommer nå x antall yngel, samt kraftig foring. Ergo er karet ditt for lite alt nå.
Flytt fisken, de lager nye kull, dette vil antakelig dø likevel, enten av nitritforgiftning eller av vannverdier, for å holde nitriten i sjakk må du bytte så mye vann flere ganger daglig at vannverdiene dine vil være helt jojo.
Flytt fisken, de lager nye kull, dette vil antakelig dø likevel, enten av nitritforgiftning eller av vannverdier, for å holde nitriten i sjakk må du bytte så mye vann flere ganger daglig at vannverdiene dine vil være helt jojo.
Postet 13.01.10 kl 12:20
Postet 13.01.10 kl 12:39
Du må IKKE vaske filteret! Det er i filteret de gode bakteriene sitter, vasker du dem bort er løpet kjørt. Det eneste du skal gjøre med filteret er å kryste det i en bøtte akvarievann når det nesten ikke er sirkulasjon i det lengre. Om du ikke alt har dråpetest for nitrit ville jeg kjøpt det raskest mulig.
Har du planer om et større akvarie? Om ikke er det nok lurt å omplassere ancistrusene og heller kjøpe fisk som kan leve greit i karet ditt.
Har du planer om et større akvarie? Om ikke er det nok lurt å omplassere ancistrusene og heller kjøpe fisk som kan leve greit i karet ditt.
Postet 13.01.10 kl 12:44
Postet 13.01.10 kl 13:08
Ida Cecilie Thorpjeg har to maller, en hun og en han. de har nå fått unger. mallene er ikke veldig store, kanskje 2-3 cm. hvor mye og hvor ofte skal jeg fôre de? jeg fôrer med tabletter som heter "WAFERS". legger med et bilde av den ene malla.. Ikke bry dere om de andre fiskene på bildet, de har jeg ikke lenger, det er KUN de to mallene med yngle i akvariet nå. akvariet er på 18 liter.
Hmm, jeg ser fortsatt ingen ancistrusyngel i karet ditt - sikker på at du ser rett?
Som Mona sier, yngelen er ca 0.5-1 cm ved fødsel, og ikke 2-3 cm.
Wafers er godt ancistrusfòr. I tillegg bør de ha et par røtter å gnage på + en daglig skive med Squash/agurk.
Den praktbotian du har der (oransje fisken med sorte striper) kan bli 80 år gammel og oppimot en halvmeter lang. Den trenger stor plass da den er vill i karet og liker å virre rundt i høy hastighet.
Den er dessuten ganske sær på vannkvalitet, så jeg spår en rask død om den ikke flyttes til et større kar med god filtering.
Postet 13.01.10 kl 14:11
Endret: 13.01.10 kl 14:16
Postet 13.01.10 kl 14:36
FredG, hvis du leste hele teksten min så fikk du kanskje med deg at jeg ikke hadde de fiskene lenger? at det bare var mallene som var i akvariet? og yngelet er ikke på bildet, dette er lenge før de fikk unger. jeg kan legge ut bilde av yngelet, men det er ikke veldig bra siden det har blitt tatt med dårlig mobilkamera.
Postet 13.01.10 kl 14:41
Postet 13.01.10 kl 14:42
Postet 13.01.10 kl 14:43
Endret: 13.01.10 kl 14:44
Postet 13.01.10 kl 14:47
Endret: 13.01.10 kl 14:52
Postet 13.01.10 kl 14:53
Endret: 13.01.10 kl 14:54
Så at du hadde noen paletter fra før, tenkte kanskje disse kunne lagt egg.. Siden du mente mallene var 2-3cm. men siden det bare var øyemål, så kan det jo være helt feil.
Uansett, det er vel ancistrus. Gratulerer med yngel. Og, ja - det er ikke noe spesielt godt for dem å flyttes. Men heller ikke å være i det der karet.
Brukte helglass akvarier får man skaffet til en veldig billig penge. Ville ventet noen uker, for så å flyttet dem over til noe større.
Du bør bytte 10% vann hver dag.. lykke til...
Uansett, det er vel ancistrus. Gratulerer med yngel. Og, ja - det er ikke noe spesielt godt for dem å flyttes. Men heller ikke å være i det der karet.
Brukte helglass akvarier får man skaffet til en veldig billig penge. Ville ventet noen uker, for så å flyttet dem over til noe større.
Du bør bytte 10% vann hver dag.. lykke til...
Postet 13.01.10 kl 15:05
Endret: 13.01.10 kl 15:06
Ronny-AndréSå at du hadde noen paletter fra før, tenkte kanskje disse kunne lagt egg.. Siden du mente mallene var 2-3cm. men siden det bare var øyemål, så kan det jo være helt feil. Uansett, det er vel ancistrus. Gratulerer med yngel. Og, ja - det er ikke noe spesielt godt for dem å flyttes. Men heller ikke å være i det der karet. Brukte helglass akvarier får man skaffet til en veldig billig penge. Ville ventet noen uker, for så å flyttet dem over til noe større. Du bør bytte 10% vann hver dag.. lykke til...
okei, jeg skal se hva jeg får tak i, men tviler på at jeg finner noe jeg har råd til, men vi får håpe på det beste
tusen takk for hjelp i alle fall
Postet 13.01.10 kl 15:21
[QUOTE=MariaT]Med et attenlitersakvarie har du antakelig et dertil stort filter. To ancistrus bøsser alene mer enn nok til at dette filteret sliter. I tillegg kommer nå x antall yngel, samt kraftig foring. Ergo er karet ditt for lite alt nå.
Flytt fisken, de lager nye kull, dette vil antakelig dø likevel, enten av nitritforgiftning eller av vannverdier, for å holde nitriten i sjakk må du bytte så mye vann flere ganger daglig at vannverdiene dine vil være helt jojo.[/QUOTE]
Det trenger da slettes ikke stemme.
Jeg tilsetter ikke noe som helst i vannet på mitt akvarium, og det er jo ikke sikkert trådstarter gjør det heller.
Har hun vannverdier som tilsvarer kranvannet, så vil det ikke blir noen jojo-effekt!
Gratulerer med yngel, er nok morsomt
Flytt fisken, de lager nye kull, dette vil antakelig dø likevel, enten av nitritforgiftning eller av vannverdier, for å holde nitriten i sjakk må du bytte så mye vann flere ganger daglig at vannverdiene dine vil være helt jojo.[/QUOTE]
Det trenger da slettes ikke stemme.
Jeg tilsetter ikke noe som helst i vannet på mitt akvarium, og det er jo ikke sikkert trådstarter gjør det heller.
Har hun vannverdier som tilsvarer kranvannet, så vil det ikke blir noen jojo-effekt!
Gratulerer med yngel, er nok morsomt
Postet 13.01.10 kl 15:22