Kar uten filter slipper nitritt

lurer på om jeg kan ta ut filtersvampene i et filter jeg har og bare bruke filteret til sirkulasjon i et 19 liter yngelkar

trenger virkelig svar
Dersom du ellers har nok overflate til å holde en bærende bakteriekultur så ja. Dersom ikke, så nei.


-Tim
det jeg lurer på er om jeg slipper nittrit syklusen i et nytt kar når jeg har tatt ut svampen
Hæ?

Når du fjerner svampen som inneholder de gopde bakteriene, da er det jo ikke noe igjen som kan hjelpe til med nedbryting av nitritt, da.....?
Gunisa Fisa
det jeg lurer på er om jeg slipper nittrit syklusen i et nytt kar når jeg har tatt ut svampen



Nei.


Men dersom belastningen er lav nok til at grus/røtter ++ gir nok bakterieflora kan det gå. Jeg ville ikke gjort det i ett ynglekar uansett.


-Tim
Er ikke så lett å skjønne hva du skal fram til når du beskriver så lite. Har du et allerede innkjørt filter, og skal nå ha et nytt akvarium med nytt filter, og lurer på om du kan ta filtersvampene fra det innkjørte filteret og bruke dette i det nye akvariet?

Er jo ikke noe vits i å ta ut filtersvampene og kun bruke pumpa til sirkulasjon, når du kan ha filtersvampene der.
filter eller ikke, nitritt blir det samma søren!
Kar uten filter
Jeg hadde guppy i ett kar som guttunge ca 10 liter,bytta en liter vann om dagen,fiskene yngla og hadde det bra tror jeg.
Det er lurt og dele opp filtermateriale som svamp,slik at en kan overføre deler av svampen til nye filterpumper,eller bare bytte ut deler av filtermaterialet i pumpa.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap