Mugg og hvitprikk

Har et problem noen mer erfarne akvarister kanskje har råd om.

Kjøpte en brukt 240 liter nylig. Satt vann og planter i den for en uke siden og satt en stim på 10 kardinaltetra inn som innkjøringsfisk etter tre dager. Nå ser jeg at fiskene har fått et varierende antall hvite prikker.

Jeg har ragert på en litt muggen lukt, som fra klær som har ligget lenge i en kjeller, når jeg har åpnet opp lokket til armaturet de siste dagene. Nå som jeg har studert ting nærmere med skikkelig belysning, ser jeg at det er en del alger som har sittet igjen fra forrige eier, og ikke minst har det blitt små muggflekker på et par røtter som har stukket et par centimeter over overflaten. Dette så jeg først når karet var fylt helt opp.

Det er med andre ord mugg i systemet over vannflaten, og sykdom under.
Spørsmålet er om det er en direkte sammenheng mellom mugg og hvitprikk-sykdommen? Eller har den kommet fra et av de tre stedene jeg har kjøpt planter?

I beste fall slipper jeg unna med en varmekur, som nå er i gang. Men om muggen som har satt seg oppunder kanter er årsaken til sykdom under vannet må jeg vel tømme alt og desinfisere kar pluss innredning?

Temperatur, PH, GH, amoniakk og NO2 har jeg hatt full kontroll på hele veien (uken), alt som det skal.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap