Noe er galt

Hei.
Jeg vet ikke hva som er galt med akvariet mitt. Jeg tror ikke guppyene trives: Noen fisker nekter å spise, og i morres fant jeg en død ungfisk flytende blandt flyteplantene.

Ettersom jeg kan se er de andre fiskene sprudlende når de får mat, dette gjelder flere av guppyene også. Men jeg har likevel hatt ett stort frafall i det siste.
Vidrere virker det som at hannene ikke klarer seg. Tror noen biter på dem, men i dette tilfellet må det være sverddragerne.

Ser ingen uvanlige prikker på fiskene, og de er ikke oppblåste. Men noen er altså fryktelig tynne selv om jeg fôrer dem godt hver dag.

Fant en utmagret fisk som ikke spiste noen ting, satte den i ett fødebur og gir den nå egen mat. Tok noen dager, nå virker det som den tar noe til seg.

Akvariet er 60l. Skiftet vann for en uke siden, og ca 3 uker før dette igjen, plagene begynnte før dette. Akvariet er ikke overfullt.

Har noen noe tips om hva det er som feiler?
På forhånd Tusen Takk.
hva er vannverdier og temperatur? det er førstepri for å få svar..
Den fisken for seg selv er ganske rød på gjellene.

PH: 7.5
Temperatur 23grader C
Har du testet om du har nitritt i vannet? Siden du fòrer godt og ikke skifter vann ofte kan nitrittforgiftning være grunnen til fiskedød. Hvilke fisker har du i karet ditt?
Røde gjeller kan også komme av amonia/amoniakk.
Ja, jeg visste vel egentlig det.. Hadde bare et lite håp fordeom! =/
Har desverre ingen tester for nitritt, men har brukt easy balance. PH målte jeg nettopp.
Skaff deg en nitrittest så fort som mulig, helst allerede i dag. Ikke strips, men dråpetester da de fungerer i motsetning til stripsene. Hva er Easybalance?
Har bare test for PH.

Fisker: Neontetra, sølvtetra, sverddrager, guppy, ancistrus og en av en annen type tetra.
Ellers har jeg hatt problemer med pestsnegler, og anskaffet meg jegersnegler for noen uker siden. Og så har jeg noen reker. Så fôr til overs skulle ikke være noe problem.. Overforer heller ikke så mye vil jeg påstå.
Easybalance skal stabilisere PH og KH-verdier, og fjerne nitrat og fosfat.
Bare å sette i gang med vannbytter. Store og ofte.

-Tim
Plussmedlem
Avmagring kan være innvollsorm og ikke relatert til vannverdiene dine i det hele tatt. Og guppyer er gjerne mer utsatte for sykdom enn andre arter grunnet den ukritiske avlen de har gjennomgått i årenes løp. Hvis det er flere fisker som er utsatt for denne tilstanden, ville jeg forsøkt å medisinere for innvollsormer.

En annen ting det kan være er hardheten på vannet ditt. Hvis du har reker og snegler i karet vil de trekke mange av mineralene ut av vannet til bruk i skallproduksjon og -vedlikehold. Vannet i Norge er gjerne en del bløtere enn fiskene i Poecilia-genusen liker, så det kan skape et problem. De fleste tåler overgangen, men en del guppyer er notorisk følsomme for avvik i vannverdier.
Fiskebutikken sa at vannbytte hver tredje uke var nok. Tar alltid halvparten av vannet når jeg bytter.
Vannet her skal være ganske bløtt. Har bare 6 jegersnegler, de fleste av pestsneglene ser ut til å ha forsvunnet. Kan jeg tilføre vitaminer og mineraler? Står at Easybalance skal gjøre det litt vet jeg.

Er bare guppyene det har gått ut over. Hvordan kurerer jeg innvollsormer da?
Kan jeg prøve å legge i salatblader eller brokkoli eller noe?

Plussmedlem
I et velfungerende kar er vannbytte hver tredje uke sikkert nok. Det avhenger jo litt av hvor mye fisk, hvor stort akvarium og hvor mye du fórer, men dette har liten innvirkning på eventuelle innvollsormer. Hardheten vil heller ikke forandre seg ved vannbytter så fremt ikke du tilsetter/har tilsatt noe som øker/senker den.
Tilførsel av vitaminer og mineraler er aldri en dårlig idé, men som hos oss mennesker er det ingen erstatning for et ellers dårlig kosthold.

Innvollsormer kureres med medisiner som fåes kjøpt hos blant andre aquamanias.no. De har en rekke varianter og i forskjellige størrelser så her må man bare å se og lete etter det som passer sykdommen og lommeboka best. Her er en link til en av medisinene som skal kurere ymse ytre og indre ormer. Jeg påstår ikke at fiskene dine har disse, men etter det lille jeg vet om denne så er den ganske bra. Finnes også i mindre flaske.

Easybalance vet jeg ikke hva er, da jeg aldri tilsetter noe som helst i vannet annet enn ved sykdom. Og det har jeg aldri hatt annet enn i enkeltstående individer.

Hvis du kommer over det, som f.eks. på AFs rubrikkannonser, vil jeg anbefale deg å kjøpe catappablader. I følge de som har brukt disse bladene lenge er de absolutt uvurderlige i akvariesammenheng da de fungerer som gjemmesteder for fiskene, mat og som medisin mot særlig bakterier. De kan ha en liten senkende effekt på ph'en din, så hvis du kjøper og bruker, vær obs på nettopp det.
Jeg skal holde utkikk etter disse bladene! Skal se om jeg ikke finner noe medisin, har bare for hvitprikk som jeg hadde en gang for ett år siden etter jeg fikk noen nye fisk.

Kan nok anse akvariet likevel som nyoppstartet da det ble flyttet for noen måneder siden.

Bruker du ikke aquasafe?

Jeg forer fiskene med mange typer mat, ofte mikset sammen. Håper nå ikke kostholdet er så dårlig!

Fikk disse guppyene for ikke så mange uker siden, før dette var det ingen slike problemer. Smitter disse ormene lett?

Plussmedlem
Hvitprikk kan også kureres med varmekuren. Har du lest sykdomsartikkelen her på AF? Der forklares den og det gis også tips til medisiner og behandlinger for andre sykdommer. Her er dessuten en fin side som viser bilder av syk fisk slik at du lettere kan diagnostisere sykdommene.

Nei, aquasafe bruker jeg ikke. I all hovedsak ser jeg på slike ting som enda en måte butikkene lopper kunder for penger. Det er meget mulig at aquasafe fungerer slik det lover, men det er meget sjelden at man har slike problemer med urenheter i vannet i Norge. Tilsetningene er stort sett laget for land der de henter vannet sitt fra grunnvannsreservoir, og ikke overflatevann som her til lands. Dermed har de et mye større problem med akkumulering av metaller og mineraler enn vi som drikker og vasker oss med det som "faller ned fra himmelen". Derfor ser jeg slikt som unødvendig.
Hvis man er bekymret for f. eks. klor i vannet, er det bare å la det stå til lufting 12-24 timer, så har kloren fordampet.

Variert kosthold er supert. Fortsett med det.

Ormene smitter relativt lett, ja. Og hvis guppyene er de siste du fikk tak i, er det jo ganske naturlig at de fikk det først.
Men utbruddene går litt saktere enn ved bakterielle/virelle infeksjoner, siden ormer ofte har flere stadier i utviklingen sin, så du har et større tidsvindu å behandle i.
Vannsti
Kan nok anse akvariet likevel som nyoppstartet da det ble flyttet for noen måneder siden.

Jeg må bare spørre, ettersom det er noe mange nybegynnere gjør:
hvordan går du frem mht vedlikehold og stell av akvariet? Det er enkelte som tar ut filteret og vasker det gullende rent i varmt vann fra tid til annen.... noe som ødelegger alt.

Men opplys gjerne litt generelt hva du gjør mht stell og vedlikehold.
Hvor mange liter er dette akvariet på osv.
Tusen takk Viktor!

Her kommer litt ny og gammel info:
Pleier å ta ut filteret i min eheimpumpe og skylle det når jeg skifter vann, og klemme på det sånn at dritten skylles ut. Men jeg burde altså ikke skylle det for godt? Eller er det bare varmt vann som ødelegger?

Karet er som sagt på bare 60liter, PH: 7,5 har vært ganske stabilt hele tiden, og gjennomsnittstemperatur 23 grader celcius. Bruker varmekolbe.

Har en god del planter og ting i akvariet, så når jeg bytter vann kommer jeg ikke til over alt med slangen som jeg dytter ned i grusen for å få opp mest. Vil ikke ta opp plantene for å unngå å ødelegge rotsystemet. Heller ikke vil jeg ødelegge for mye av det systemet fiskene ellers har gjort seg, med hensyn til yngel og denslags.
Pleier å ta ut tingene da. Til dels fanger jeg opp noen fisk også og setter dem i fødebur, slik at de ikke kommer i veien. Er livredd for at de skal komme under slangen!
Akvariet er jo så lite..

Pleier å ta muligens litt over halve vannmengden hver gang, ca hver tredje uke.

Har endel fordamping i og med at jeg har en autofôrer, må åpne lokket på den ene siden.. har et tetraakvarium. Relativt nytt lysrør. Forer manuelt også, da jeg har satt autoforeren til å ikke gi så mye.

Må innrømme at jeg kanskje ikke er så forsiktig når jeg heller i nytt vann, pleier å måle meg frem til så lik temperatur som mulig og så heller jeg det bare i. Burde kanskje ta det litt over lengre tid eller?

Har for det meste prøvd meg fram selv, og har gått bra nå i to år. Helt til nå egentlig. Har funnet ut at de kanskje blir stressa av den nye plasseringen, så skal prøve å legge pledd over frontruta for å skjerme dem litt.

Generelle tips og triks tar jeg med hjertelige takk imot! Vil at fiskene skal ha det så bra som mulig!

Filtermaterialet skal bare rengjøres når det begynner å tette seg til. Absolutt ikke ved hvert vannbytte. Det skal også bare rengjøres lett i akvarievann som du tapper ut. Det siste er ikke absolutt, men det er viktig at vannet du skyller i har samme temperatur som akvariet.

-Tim
Ok! Dette visste jeg ikke, men det er vel logisk nok når man tenker over det!
Takk!
Faren har roet seg, har ikke hatt flere fisker som har virket syke.
Balansen er gjenopprettet!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap