Filter og annet utstyr mht. blå langarmreke

Jeg har veldig lyst til å anskaffe meg blå langarmreke (Macrobrachium sp. ´ecuador´).
Kort sagt: Hva behøver jeg?

Først og fremst lurer jeg på dette angående "rekevennlige filter". Kan jeg ha et vanlig filter, som f.eks fluval 3+, eller finnes det spesielle filter tilpasset reker?

Hvilket bunnsubstrat er optimalt? Sand eller grus?

Planter?
Annet?
Fôr?

Hvilken str. karr er best å anskaffe? (Tenker kun to stk reker.)

Det hadde vært supert om noen med erfaring innen den aktuelle rekearten kunne komme med informasjon! Ikke minst dele erfaringer man har gjort seg mht. hold av denne reken, eller lignende arter forøvrig...
Plussmedlem
Det man mener når man sier rekevennlig filter er egentlig rekeYNGELvennlig filter. Fluvalen du nevner her er helt trygg for voksne reker, men yngel kan bli sugd inn i filtervatten og det vil sannsynligvis ta livet av dem. Men filteret kan tilpasses reker ved å tre en finmasket nylonstrømpe over innsuget.

Langarmsrekene er ikke avhengig av en spesiell type bunnsubstrat, men jeg er personlig tilhenger av sand. Rekene liker dessuten å grave litt, noe som er vanskeligere i grus. De er ikke avhengig av svære mengder planter, men liker godt moser og planter som byr på jaktmuligheter og gjemmesteder.

Macrob. sp. ecuador blir rundt 10 cm så de trenger en del plass så et minimum bør være 120 liter, aller helst rundt 200. Macrobrachiumartene er gjerne territorielle og sjelden noen store tilhengere av sin egen art, så det er ikke anbefalt å ha mange av de i samme kar, eller reker av andre arter.

Rekene er altetende og sluker med stor appetitt alt av fiskefór. Det finnes spesialtilpasset fór å få kjøpt som gir skarpere farge på de og som inneholder det reker trenger av næringsstoffer. Anbefaler deg å se på noe sånt. Videre er en mineralstein nesten et must i et rekekar.

Videre må karet innredes med mange gjemmesteder. Ancistrushuler i skifer er like stor suksess for rekene som for fiskene.
Tusen takk for meget informativt svar

Det blir litt drøyt å anskaffe et 200-liters til kun en reke...så kan jeg holde den sammen med fisk, deriblant maller? Jeg skal få meg et 250-liters hvor jeg skal ha søramerikanske ciklider og maller; kan jeg ha en blå langarmreke her?
Langarmreker
langarmreker, kan du godt ha sammen med litt raske fisker som ciklider,husk bare på at større arter har reker på menyen og plukker lett fra hverandre reker.
men mindre arter ciklider går veldig bra.
en annen ting er at disse rekene har store klør som de forsvarer seg og jakter med. så de kan finne på å ta fisk som sover eller er syke eller er svekket pga sykdom Ol..

men uansett lykketil med valg av reker. det finnes et utall av fantastiske kloreker,både store og små. noen av artene er fortsatt vanskelige å få tak i handelen og ofte er svært dyre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap