Hvor varmt bør det være for plantesending?

Hvor kaldt er 'for kaldt' for sending av planter?
Hei
tror det går greit nå men det bør pakkes godt men jeg er ikke noe ekspert
Kanskje det er varmt nok hos deg, men er det varmt nok hos trådstarter? Eller hos mottaker?

Her er det akkurat nå 11 minusgrader. Jeg ville ikke turt å sende planter nå, selv om de var godt pakket inn, ei heller bestilt....
Sirra
Hvor kaldt er 'for kaldt' for sending av planter?

Nå er det for kaldt uansett. Det er rekordkaldt i hele landet, selv på steder som normalt ikke har særlig under null om vinteren i vårt kalde land, steder som Bergen og Stavanger.
Bra observert mona
Men jeg også lurer på hvor mye kulde eller hvor mye varme som kreves for at man kan sende planter.
Med god innpakking kan man sannsynligvis sende planter når gradestokken er noen få grader over null. Hovedsaken er at de tropiske plantene ikke tåler det aller minste frost.

Jeg har sendt mye planter, også på vinterstid, men jeg liker ikke å sende planter når det er kuldegrader. Det blir i tilfelle på kjøpers risiko.

Fikk nettopp tilbakemelding fra en kunde i Kristiansand som fikk pakke fra meg denne uken. Der var det vel et par minusgrader og det gikk likevel bra. Denne pakken brukte bare en dag i posten og ble nok plukket inn fra postkassen ganske umiddelbart etter ankomst.

En annen kunde fra Oslo fikk pakke i forrige uke. Posten brukte 2 dager på denne sendingen og det var over 20 minusgrader da pakken havnet i postkassen hans. Vet ikke hvor lenge pakken lå i postkassen, men plantene var i hvertfall ubrukelige.

Så jeg støtter Mona og mener at det bør være over 0 grader når man sender planter. Selv dette kan være risikabelt med mindre plantene er veldig godt pakket.
Om det är riktigt kallt kan man också använda Heat Pack som håller värmen dock väger dessa ca 60 gram men det kan det vara värt att använda om man skickar dyrare växter.
Tusen hjertelig takk for svar alle sammen!

Skjønner jo at å sende i minusgrader ikke går, men lurte på om det måtte være vårtemperatur liksom.
Vi er virkelig i beit for hurtigvoksende planter, og får ikke tak i hverken vasspest eller lignende her.
Får kanskje passe på da hvis det kommer en liten mildværsperiode.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap