Hjelp! er dette scalare egg?

Hei alle sammen.

Jeg har et Juwel 240l akvarium som har gått med diverse tetra, sebrafisk, siamesisk algeeter, praktbotia, ancistrus og ikke minst 2 scalarer i snart 2 måneder.

Idag morges så den ene scalaren veldig slapp ut. Den bare lå på bunnen og støttet seg inn mot glasset. Jeg løftet den til vannoverflaten med en håv og matet den litt da den så så forferdelig tynn å skrøpelig ut. Det gikk ikke så altfor mange minuttene før scalaren fant veien til bunnen igjen. Nå 6 timer senere ligger den forsatt på bunn, men i livet.

Det jeg oppdaget nettopp var en klyse med det som ser ut for meg som egg. Trodde scalaren var for ung til å legge egg , mallerede og at scalaren la egg på plantene. Kanskjeen hvilke egg er det da? Og hva feiler det den ene scalaren? Ville jo sagt at dette var en direkte "bivirkning" av egg-leggingen. Da jeg antar fisk kan bli syk / død av "fødselen" akkuratt som andre dyr i verden inkl mennesker. Men da det ikke ligner på scalare egg å scalarene er ganske unge antar jeg at noe annet er på ferde.

Se bilder. Spør gjerne så skal jeg svare så godt jeg kan.
Praktbotia
Hei igjen,

Allerede så begynner jeg å få troen på at dette er praktbotia egg og at den stakkar scalaren bare er syk / ligger for døden.

Kan noen bekrefte dette med eggene? Har i tilegg lest at du aldri får eggene til å klekke da det er umulig å ha oppdrett av praktbotia da man aldri får gjenskapt de naturlige forholdene.
er helt sikker på at dette er fra en ancistrus. tipper de ligger noen cm unna ei mallehule?
Mallene kan i enkelte tilfeller hive ut eggene om de ikke har erfaring, eller blir stresset.
Pål Laumann
er omtrent helt sikker på at dette er fra en ancistrus eller lignende malle. tipper de ligger noen cm unna ei mallehule?


Det stemmer. Er en ancistrus og en praktbotia som trives best rundt den stenen du ser til venstre der. Men trodde ancistrus la egg inni hulen og at hannen passet på eggene som en hauk. Disse ligger jo i teorien ganske åpent.

I tilegg høres det jo logisk ut at oransje egg kommer fra en oransj fisk som praktbotia.

Takker for svar.
Enig i at dette mest sannsynlig er Ancistrusegg. I mangel av egnet hule kan egg fint havne på andre steder.

Kan spe på med at Scalaren høyst sannsynlig ligger for døden. Det beste du kan gjøre er å avlive den raskt og smertefritt.
eirikfo
Enig i at dette mest sannsynlig er Ancistrusegg. I mangel av egnet hule kan egg fint havne på andre steder. Kan spe på med at Scalaren høyst sannsynlig ligger for døden. Det beste du kan gjøre er å avlive den raskt og smertefritt.


Det skal jeg. Eggene er det heller ikke håp for mener du uten egnet hule o.l.?
Da har jeg endt et allerede kort liv for Scalaren sin del da det ikke var tegn til forbedring.

Er forsatt nysgjerrig på dette med eggene. Flere sier ancistrus. Men vil likevell sette fokus på dette med praktbotia. Da jeg har hørt at de legger egg titt og ofte men at du ikke vil klare å få de til å klekke. Og oransj fisk og oransje egg gjør liksom dette sannsynlig i mine øyne.

Men det er feil?
Hvis du leser i profilen til praktbotia står det at ingen har fått oppdrett på dem i akvarium. Eggene ser veldig ut som ancistrusegg. Skaff deg en hule til paret så slipper de å miste eggene sine, og du vil få mange små i karet
Jeg antar eggene er ubefruktede og kommer fra en "trengende" hufisk, da Ancistrushanner som regel er ansvarsfulle vordende fedre Isåfall er eggene kun til nytte som grei mat for øvrige fisker i karet.

Anskaffelse av hule, gjerne skifer, er et meget godt tips.

Joanna & Pål
Hvis du leser i profilen til praktbotia står det at ingen har fått [URLBLOCK1] på dem i akvarium. Eggene ser veldig ut som ancistrusegg. Skaff deg en hule til paret så slipper de å miste eggene sine, og du vil få mange små i karet :-)


Hei Joanna & Pål,

Jeg er klar over det. Tror til og med jeg nevnte det faktumet over. Men har lest at Praktbotia likevell legger egg. Men at disse ikke blir befruktet / klekker. Dette kan jo for all del være feil så jeg gjør meg ikke vanskelig bare lurer.

Men siden alle er enige om at dette er Ancistrus egg går jeg til innkjøp av en skikkelig skiferhule til leksparet. Så får vi håpe eggene klekker og at yngelet trives.

Takker for svar.
eirikfo
Jeg antar eggene er ubefruktede og kommer fra en "trengende" hufisk, da Ancistrushanner som regel er ansvarsfulle vordende fedre :) Isåfall er eggene kun til nytte som grei mat for øvrige fisker i karet. Anskaffelse av hule, gjerne skifer, er et meget godt tips.


Hei Eirik,

Det skal jeg gjøre. Falt meg ikke inn en gang at dette kunne være ancistrus egg da jeg har lest en plass at ancistrusen ikke begynner å legge egg før dem er ca 8 mnd gamle.

Takker for svar.
Hei igjen alle sammen,

Er ikke tvil selv en gang etter at jeg fant bilder av ancistrus egg! Nå gjelder det å se om hannen er i stand til å beskytte disse hvis jeg legger forholdene til rette for det.

Takker for alle svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap