Hei Bjørnar.
Trivelig at du vil ha malawi, men det er noe som ikke stemmer helt for at det skal fungere som et malawi-kar, synes jeg.
Min resonering:
Akvariet er litt i minste laget, men hvis du holder deg til to arter så kan det gå. Dette fordi mbunaene (algespisende, steinelskende malawi) er aggressive av seg og hannene vil ha egne territorier.
Bra at filteret er utvendig, men det blir for svakt. Malawiene trenger mye vannsirkulasjon, mye oksygen og rent vann. Hvis du får tak i et som er beregnet på minst 600-liters akvarium så vil det hjelpe, og f.eks 1000 liter pr time.
Uansett: Utblåset fra filterpumpen setter du like under vannoverflaten så det skaper mest mulig krusninger, uten at det lager lyd.
Da får du oksygen i vannet, og ren overflatehinne. trenger ikke ekstra luftpumpe heller.
Innsuget setter du lenger ned. Sett på en rist som passer til røret (skal vel følge med pumpen?) så ikke fisk setter seg fast der.
Er litt usikker på sanden din. 1 - 2 mm er grei malawi-sand fordi de graver mye, og siler sand gjennom gjellene når de leter etter mat.
Huler: Du har lagt i sand allerede, men det er gunstig å legge liggeunderlag e.l. på bunnglasset, og så sette stein på dette (beskytter glasset). Sett ned f.eks tre litt høye steiner med litt avstand. Fyll på sand og legg en flatere stein oppå de tre (som tak). Mine ciklider elsker denne typen "hule" for de graver ut sanden og lager grop der.
Vil gjerne anbefale denne tråden:
Malawi ciklider - den store infotråden . Mye nyttig å få med seg.
Mvh Kristin