Er det noen som har link til et bilde av en NORMAL gullfisk

jeg har 6 slørhaler,men nå har jeg dårlig samvittighet.
Har lest at det er oppdretsvariant.
er det noen som har link til et bilde av en NORMAL gullfisk , som er
HELT normal og ikke er fiksa på?
[External Image]

Første bilde på gullfisk, her på akvaforum..
oi , litt anderledes enn mine ..
Gullfisk varianter
[External Image]


her er flere varianter av,"ekte" gullfisk.
den mest naturlige varianten er ikke gullfarget eller oransje men grønngrå.
Gullfisk er oppdrettet i så sinnsykt mange varianter, men det de fleste (alle?) har til felles - er at de forskjellige variantene gjør at fisken får raskere problemer. Problemer som sykdommer, vanskeligere å svømme, kortere leve tid, etc.
Når man kjøper slik fisk, så støtter man de som driver med slike oppdrett - og markedet for disse øker..
Jeg har selv en slørhale variant.. Men fikk den -før- jeg ble informert om dette. Skal antageligvis ikke ha flere gullfisker, men hvis det blir - så blir det nok originalen
Norsk gullfisk
her er den ville Norske gullfisken som er satt ut enkelte vassdrag og vann[External Image]
filathor
her er den ville Norske gullfisken som er satt ut enkelte vassdrag og vann

Oi! Har du en lenke med info ?
slørhaler er en form for kunst som er flere hundre år gammel og dette er en kunstform som flere burde undersøke
Norsk gullfisk
jada,. det finnes masse info om gullfisk i norge



Kunst?!!
å anse slørhaler som kunst er vel å dra det alt for langt,. det er direkte synd at disse fiskene blir avlet frem bare for di noen syns det er kult,.
slørhaler- fisken kan ikke svømme skikklig, har ofte problemer med svømmeblæra
teleskopøye- fisken har utstående øyne og klarer seg dårlig både i akvarier, lett motaglig for sykdom og skade.
bubble eye- sykeste formen for vannskapning av gullfisk, fisken har utsående bobler, som presser øynene oppover, fisken kan lett stikke hul på boblene, og fiskene er svært motaglige for sykdom.
så i kunstens navn er vel dette direkte dyreplageri.

la for gudskyld fiskene se ut som fisk i alle fall. skal ikke nevne papegøyecikliden en gang...
ops gjorde vist det..
stakkars fisken.

"Bort-neddi-asia" driver dem også med å pakke kattunger i liters flasker. Kattungene blir da matet på en litt spesiell måte osv. Uansett så er altså dette "kunst" fordi katten overlever i flasken. De første månedene er det typisk å bruke flasken som dekor.. med katten inni, selvsagt. Vet ikke hva som skjer etterpå.. Ikke det at jeg vil finne ut..
Kunst? Stakkars.. Tror ikke gullfiskene har det spesielt mye bedre, med øyne større enn mage - for å sette det på spissen!
hei besevisser fra ålesund ta og les litt mere og undersøk mere før du sier noe her kommer et forslag til en bok den sier litt om fiskene forklarer hvorfor de ser slik ut og om kunsten den heter "fancy goldfish" og den er skrevet av
DR.ERIK L.JOHNSON
RICHARD E.HESS
Besserwisser
JA den tar jeg helt og holdent!

-er helt totalt motstander av gullfisk som kun skal være et skjønnhets objekt.! fisken skal være mest mulig naturlig. og å så kalle det fancy,. !
blææææææh!!
det er ikke fancy, det er regelrett fiskeplageri. ikke er de direkte pene heller.

Det finnes et utall av fisker som bare er til bruk å kast feks kampfisk.. Gru grøss, fikk nesten angst, når jeg hørte om noen som skulle ha 50-60 kampfisk i vaser til bryllup. etter bryllupet ble fisken skylt ned i do. det var jo bare pynt!!

er helt enig med DU, ronny her. man bør ikke støtte slikt!

filathor
her er den ville Norske gullfisken som er satt ut enkelte vassdrag og vann[IMG]http://www.meitas.net/wp-content/uploads/2009/06/210609_gullfisk.jpg[/IMG]


Dette er en Karuss, ikke gullfisk som bare finnes sporadisk i Norge.
Gullvederbuk derimot finnes noen flere steder.
Karuss og gulvederbuk
noen mener at gullfisken stammer fra Karussen, mens andre fra gulvederbuk.
uansett er disse fiskene nært beslektet .
og det samme gjelder for koi karper
Ronny-André
"Bort-neddi-asia" driver dem også med å pakke kattunger i liters flasker. Kattungene blir da matet på en litt spesiell måte osv.

Dette var nok bare en vandrehistorie. Les mere her og her.
Oi, dette var jo litt flaut, haha ;P..
Men poenget mitt holdes fortsatt!
Gullfisk varianter
History

sources claim that crucian carp (Carassius carassius(karuss) is the wild version of the goldfish.

-Research by Dr. Yoshiichi Matsui, a professor of fish culture at Kinki University in Japan, suggests that there are small differences that demonstrate that crucian carp is the ancestor of the common goldfish, they have sufficiently diverged to be considered separate species (Pearce 2006).

Others hold that the wild form of the goldfish (Carassius auratus auratus) is Carassius auratus gibelio, or rather Carassius gibelio with auratus as the subspecies.

-The different species can be differentiated by the following characteristics:
C. auratus has a more pointed snout while the snout of a crucian carp(goldfish) is rounded.

-The wild form of the goldfish C. auratus gibelio or C. gibelio often has a gray/greenish color, while crucian carps are always golden bronze.

-Juvenile crucian carp (and tench) have a black spot on the base of the tail, which disappears with age.

In C. auratus this tail spot is never present.

-C. auratus have fewer than 31 scales along the lateral line while crucian carp have 33 scales or more.

The goldfish was first domesticated in China (BAS 2007). During the Tang Dynasty, it was popular to dam carp in ponds.

-It is believed that as the result of a dominant genetic mutation, one of these carp displayed gold (actually yellowish orange) rather than silver coloration.

- People began to breed the gold variety instead of the silver variety, and began to display them in small containers.

-The fish were not kept in the containers permanently, but would be kept in a larger body of water, such as a pond, and only for special occasions at which guests were expected would they be moved to the much smaller container (BAS 2007).

In 1162, the empress of the Song Dynasty ordered the construction of a pond to collect the red and gold variety of those carp.

-By this time, people outside the royal family were forbidden to keep goldfish of the gold (yellow) variety, yellow being the royal color.

-This probably is the reason why there are more orange goldfish than yellow goldfish, even though the latter are genetically easier to breed (WetPetz 2004).

-The occurrence of other colors was first recorded in 1276. The first occurrence of fancy tailed goldfish was recorded in the Ming dynasty.

Around the sixteenth century or beginning of the seventeenth century, goldfish were introduced to Japan (BAS 2007), where the Ryukin and Tosakin varieties were developed.

-In 1611, goldfish were introduced to Portugal and from there to other parts of Europe (BAS 2007). Goldfish were first introduced to North America around in the mid to late 1800s and quickly became popular in the United States (Brunner 2003; BAS 2007).


Koi, derimot er helt vanlig karpe , som ser slik ut

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap