Kullsvampen i juwelfilteret

Den har stått i nå siden oppstart (30.desember). Lurer på om jeg nå bare kan bytte den ut med blåsvamp slik at det kan bli mer plass til de gode bakteriene? For i kullsvampen bor det vel ingen?
Det kan du Enten bytte den ut med blåsvamp for å få mer bakterier, eller du kan bytte den ut med en slik cirax kassett, for enda flere bakterier
Hvis jeg skal ut i dag, skal jeg sjekke om butikken har den cirax-kassetten. Har du prøvd den selv?
Nei, har ikke innvendige juwelfiltre. Men det materiale som er inni ciraxkassetten har jeg prøvd, og bruker fortsatt i mine utvendige filtre. Det ser ut som små hvite steiner, men de er veldig porøse, og har masse plass for bakterier. En slik vil øke filterkapasiteten din mer enn det blåsvamp gjør (selv om blåsvamp er bra det også).
Hvis den er like stor som blåsvampen, betyr jo det at den kommer lenger opp i filterkassetten enn det kullfilteret gjør. Gjør det noe, eller må jeg ha det tomrommet som er over kullfilteret nå?
Hvis du kjøper en slik, må du sette den på høykant for å få plass i filterboksen i 63-literen. Så lenge du får på lokket på toppen, gjør det sikkert ikke noe om den bygger litt mer. Men den er veldig trang å få nedi.

Jeg ville være forsiktig med å røre blåsvampene nå i innkjøringsperioden. Rør filteret minst mulig. Hvis ikke kan du klippe litt av dem for å få plass.
Åhhhh! Dumme meg.

Jeg har bare sett disse innvendige juwelfiltrene i 110-litere, ikke i 60-litere. Jeg innså ikke at filtrene i 60-literne står på høykant. Da passer det egentlig ikke så godt med cirax i ditt kar. Da ville jeg heller klippet til en passende bit med blåsvamp, og erstattet kullsvampen med den Du bør jo uansett ikke ta ut noen blåsvamp ettersom du er så godt i gang med innkjøringen
Nei, det er jo ikke snakk om å ta ut blåsvamp, bare heise stativet opp nok til å få ut kullfilteret og erstatte med mer blåsvamp. Det burde være greit?
Jepp, det er helt greit
Nå har jeg byttet ut kullfilteret med blåsvamp, og den går litt høyere i boksen enn kullsvampen gjorde. Det gjør sikkert ikke noe? Vannet ble ganske grumsete av å røre filteret, men alt suges vel tilbake inn i boksen.

Så slipper jeg iallfall å tenke på når kullfilteret begynner å slippe uhumskhetene tilbake i karet framfor å ta dem opp.
Man kan lure på veldig mye rart med denne hobbyen, tror jeg, og nå har det plutselig slått meg;

Når jeg nå har satt inn en nye blåsvamp, skal den også gjennom hele amoniakk-nitritt-nitrat-syklusen? Og i så fall, vil svampene lenger ned i filter oppveie for den nitritten sånn at det ikke merkes i karet? Svampen er ca 1/4 i størrelse i forhold til de to andre til sammen.
Plussmedlem
Denne svampen er ekstra til de du har fra før.
Svampen vil få filterbakterier raskere enn de andre fordi bakteriene vil "smitte over" fra de "gamle".
Hvis du legger den i midten så er det bedre, men ikke nødvendig.

Den vil gå inn i samme syklus med de andre.
Takk! Hadde vært kjipt om jeg satte innkjøringen tilbake ved å sette den inn, når det jeg ønsket å gjøre var det motsatte. Den står på toppen, og jeg tror jeg skal la den stå der. Ønsker ikke å "uroe" filteret mer enn nødvendig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap