Eggene myggler

Nå trodde jeg atte det skulle bra med eggene til blå acara.

Hadde tatt vekk foreldrene siden eggene forsvant di to andre gangene,trodde foreldrene spiste dem. Men nå er jeg ikke sikker.

Nå er eggene begynnt å myggle. Har tatt vekk di som er ødelagt. Tatt skiferen med eggene over i ett lite kar, har tatt i noe jeg fikk kjøpt på apoteket som heter Metylen blått.
Leste det i ei bok atte det skulle hjelpe.

Så nå er det bare å vente. Er det noen som har ei forklaring eller ett bedre råd åssen jeg skal få klekkt disse rakkerne. ;o)
Hei!

Det er dessverre vanlig at noen egg mugner eller blir hvite.
Dette er antakelig egg som ikke er befruktet.
Man bør prøve å fjerne de eggene som blir hvite slik at de ikke "smitter" de friske eggene.

Når det gjelder metylenblått må du prøve å skifte vann før yngelen klekker, siden det kan være skadelig for yngelen.
Det skulle forøvrig hjelpe med tanke på mugne egg, men må bort før det blir yngel.

Takk for svaret. Visste ikke atte det kunne skade yngelen.
Er metylen blått særlig giftig for yngel, i de doser som benyttes? Hvilke skader er det som kan skje? Hadde satt pris på en link til forsøk som er gjort.
Mitt inntrykk er at det gjør god nytte og har lav toksitet.
Det er nok ingen som har noen link til "hvilke skader som kan skje".

Methylenblått er en medisin som mange andre, og yngel er skjøre. Medisin er en påkjenning for de fleste fisk, og ettersom yngel er så skjøre og tåler påkjenninger enda dårligere, sier det vel seg selv at det er en dårlig idè å la yngel bli født inn i et medisinbad.
Du finner nok mange som råder det samme.

Selv leste jeg det rådet om å vanne ut og fjerne alle spor av methylenblått før klekking for første gang i en gammel bok om scalarer skrevet av dr. Herbert Axelrod.

Når det er sagt så har jeg dårlig erfaring med bruk av methylenblått til eggklekking. Eggene gikk rett og slett i oppløsing, til tross for at jeg brukte kun et par dråper! Dette gjentok seg flere ganger, og jeg avskrev hele greia.
Jeg syns egentlig det er en dårlig idè, det er noe som skurrer, når man bruker kjemikalier for å klekke egg.

Bruk heller naturlige midler som en dose sortvannsekstrakt eller torvekstrakt. Funker som en drøm!

Dersom du har mulighet kan du også forsøke å ha en liten oksygenpumpe til klekkekaret. Da sirkulerer det friskt vann over eggene hele tiden, og det kan minne litt om viftingen av vann over eggene som enkelte fiskearter gjør.

Lykke til med egg og yngel!
Takk for svaret Mona.
Nå brukte jeg dette denne gangen. Fikk beskjed at jeg måtte ha i friskt vann før di klekka, men så langt kom jeg ikke.
Di hadde lagt egg fredags morgen, søndagen var di klekt, kan tro jeg fikk hetta. Trodde ikke det gikk så fort å eggene var jo så små.
Første gang jeg har fått unger av egg leggende fisker. Har hatt levende fødene.

Yngelen er nå fritt svømmennde og det er ca 100 stk, får håpe di ikke har tatt skade av det.
Så nå håper jeg flest mulig lever opp ;o)

Neste gang får foreldrene prøve seg, å se om det går bra.


Hadde lufte bobbler vedsiden av eggene.

Mvh Anita
Jeg studerte toksikologi i sin tid og er derfor litt ekstra opptatt av toksikologiske effekter. Men det er iallefall ikke slik at "naturlige" altså ekstrakter etc er mindre skadelige enn fremstillte kjemiske stoff, bare fordi de er naturlige. Men det er mange som har den oppfatningen. I det store å hele har det ikke noe å si om det er naturen eller mennesker som har lagd stoffet.

Testet, overflatisk, hvordan Tetra General tonic ( En blanding av metylen blått og akriflavin) påvirker infusorie veksten. Var bekymret for om veksten skulle hemmes, men det så ut som det motsatte skjedde... Får prøve litt mer senere en gang..

Vannsirkulasjon over eggene er jo uansett viktig.

edit: Egg er jo også skjøre. Det er jo derfor mange bruker metylen blått eller tilsvarende.
Tilsettning i vannet...
Jeg har opgså hørt om mye man kan helle i vannet. Og har prøvd noe selv. Men det jeg bruker selv nå for å unngå mugg på eggene, er orekongle og kirsebær reker! Har ofte cory egg. Og de klekker i en 8L. Der har jeg en ny orekongle som jeg legger i sammen med eggene. Bytter 50% av vannet dagen før klekking. Har luftpumpe som blåser mye, setter ned styrken dagen før klekking! (yngelen kan slite seg ut å dø av utmattelse) Og jeg har 3 kirsebær reker som passer på egg og barn. Nå er jo Cory egg såpass store at de ikke kan spise dem! Dette har funket veldig bra de siste 2 klekkingene!
Og ca 98% av eggene har klekket. Men tilsynelatende friske yngel!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap