Beste innvendig bakgrunn til juwel rio 240..?

Har akkurat kjøpt et Juwel Rio 240, og tenker å ha innvendig bakgrunn med steinmotiv. Tenkte å bruke Juwel sine bakgrunner, da jeg regner m at disse burde være de enkleste å få montert i et Juwel-akvarium, med hensyn til tverrliggeren på toppen.

Har sett litt på Rock-varianten, men vil trenge to plater, og vil overhodet ikke ha noe som man ser skjøten mellom platene på.

Noen som har prøvd de nye cliff-variantene? Litt dyre synes jeg, men de er kanskje verdt det om skjøtene blir pene? Pluss for muligheten til å dekke over filterboksen også.
Sitter med en ny 240 jeg også. Fullstendig nybegynner forresten, så jeg har brukt mye tid på å forberede meg. Etter det jeg har sett er det svært tydelig skille i skjøten mellom juwel bakgrunnene. BTN har komplette bakgrunner som fungerer bra, tror jeg, men de koster rundt 2500. Disse alternativene kler også inn filterhuset Det jeg kom frem til som det beste alternativet for min relativt tynne lommebok var BTNs Slimline bakgrunn. 2x50 cm plater og en liten på 10 cm til selve glasset, pluss en 10cm til å kle filterhusets fremside (platene kommer i ulike mål og farger). Dette kom på litt over en tusenlapp.

Har ikke fått bakgrunnene enda, så jeg vet ikke hvor bra dette fungerer, men det er iallefall det jeg kom frem til (bilder og videoer av bakgrunnene hentyder at slimline skjøtes fint). En annen fordel med slimline er at det fjerner minimalt av bevegelsesrom for fisken. Slimline tar ca 1 cm av akvariet, mens juwel rock tar rundt 4 cm.

En annen sak som fikk meg til å droppe juwels bakgrunner er at jeg har lest om en del tilfeller hvor bakgrunnen slpes ned og mister farge. Ikke i alle tilfeller, men jeg bestemte meg for å styre unna.

Uff, det er mange hensyn og ta.

Dette er jo den flotteste i mine øyne, men litt for dyr for meg: BTN - Rocky Juwel
Har du sett på Back To Nature sine Juwelbakgrunner? Her og her.
Ja BTN Rocky juwel er absolutt idealbakgrunnen for meg også..utrolig flott, og dekker filteret! men ikke prisen..!

Men det opplegget ditt Gand, med BTN-slimlineplater høres jo absolutt ikke dumt ut. Og bra pris også, pluss noe skjuling av det grusomme filtermonsteret! Vet du forresten om den svarte boksen kan tas av? Hvis man skulle ved en senere anledning komme på bedre tanker og skaffe seg noe utvendig, lekkert eheim-aktig noe...? Kjennes ut som den sitter ganske så bra fast.

Men kanskje jeg skulle prøve det oppsettet du har jeg også, hvor mye silikon bør man beregne å trenge, tro?

Jeg spør og graver hehe Hvilke av slimline-platene valgte du å bruke? Tenker her ikke på farge, men ser at det er ulike varianter, som 60 a, 60 b osv. Vil alle skjøte like bra sammen, eller må de ligge etter et visst mønster for å bli pent?

Jeg ser at om jeg går for Juwels nye cliff-bakgrunner, vil prisen på to plater til bakgrunnen pluss filterskjuleren (dekker begge sider av filteret) komme på ca. 1240,-, det er jo faktisk ikke ille. Men i og med at dette er nye produkter, er det vanskelig å vite om skjøtene er pene eller ikke...nei skal ikke være lett, dette!
Det ser ut som om filterhuset er festet med silikon, men jeg vet ikke om det finnes noe som kan løse opp dette. Det kan sikkert noen litt mer erfarne si mer om.

Angående hvor mye silikon så er jeg ikke sikker, men det burde da holde med en slik vanlig 300 ml tube de selger rundtom...

Jeg valgte
1xBTN Gneiss Rød 50 A (50 cm)
1xBTN Gneiss Rød 50 B (50 cm)
2xBTN Gneiss Rød 50 D (10 cm)

Disse bakgrunnene er 45 cm høye, og jeg mener det synlige glassområdet i akvariet er 43 cm høyt. Så skjult bak den sorte rammen fungerer det nok meget bra.

Det eneste jeg er litt usikker på er hvor bra slimline passer med glasset i bredden, de tallene jeg nevnte etterlater ikke my feilmargin, i-og-med at filterhuset er 10 cm bredt og den synlige glassoverflaten er 110 cm... Det er liksom bare akkurat det holder. Slimline selges også i 20 cm lange utgaver, så om du er usikker kan det kanskje være lurt å investere i en slik variant, og heller skjære bort litt for at alt skal passe perfekt rundt filterhuset. Jeg får mine plater neste fredag (handler hos, og støtter, lokale butikker når jeg kan selv om det innebærer litt venting) så om du ikke har komt videre til da kan jeg poste litt om hvordan mine passer. Men optimisten i meg tror det går veldig bra

Og ja, cliff modellene er spennende, men jeg fant heller ikke noen info om hvordan dette så ut... kanskje jeg skal grave og lete litt nå
[External Image]

Fant dette bildet gjennom google, fra denne tråden: HER! Men jeg forstår ikke mye av det som står (Italiensk?), bare at jeg ikke likte skjøten!
Ja, så var det skjøten i slimline. Er ikke usynlig den heller, egentlig, men jeg bare føler den er litt mer naturlig...

[External Image]

Slik er skjøten, og for mer om montering kan du lese her, fra BTNs egne nettsider: BTN

Skal du unngå skjøten helt må du nok opp i pris til en komplett bakgrunn, men som sagt mitt valg er basert på pris, dybde, holdbarhet og selvsagt smak
Takk for bra tips! Nei, ser ikke ut til at Juwel er særlig gode på å få skjøtene fine gitt! Slo med en gang fra meg cliff-typen ut ifra de bildene der! rett og slett ikke bra.

Så da kan det nok se ut som det blir BTN slimline på meg også Rød eller hvit tro...hmm I verste fall kan jeg vel gjemme det som måtte bli av tydelig skjøt med en høy plante eller noe.

Du får holde oss oppdatert om hvordan det blir når du får platene dine! Jeg tenker å bestille fra webzoo, og de er utrolig kjappe til å levere, så kanskje jeg får de før deg hehe Men er helt enig i tanken om å støtte lokale tiltak, kjøpte akvariet mitt gjennom lokal dyrebutikk nettopp for dette.

Uansett blir nok Rio`ne våre lekre!
Legg gjerne ut bilder av hvordan det blir. Jeg har også Juwel rio 240 liter og vurderer ulike bakgrunner
Will do

Det ble den hvite kalksteinsvarianten her, og bestilte akkurat gjennom akvasia, da webzoo ikke hadde på lager de jeg skulle ha. Vet ikke hvor kjappe akvasia er til å levere, men legger ut bilder så fort jeg har noe
Plussmedlem
Her er bilder med BTN slimline i en Juwel Trigon.
Den er ikke like hvit nå, men det er bare bra.
Nice:)
Fint akvarium!

Ja regner med bakgrunnen kommer til å gro seg til etterhvert, og bli mer naturlig

Noen som vet hvor lang leveringstid Akvasia bruker å ha? Gleder meg til å komme igang hehe
Jeg har Juwel Rio 240. Valgte en bakgrunn fra RockZolid; Timor klippe. Den tar mye plass, men likte den veldig godt.
Ja den Rock Zolid`en er fin. Men sikkert ganske dyr, vil jeg tro?

Loomis: Du har ikke tilfeldigvis bilder av bakgrunnen slik den ser ut nå? Kunne vært artig å sett
Jeg har fått mine slimline nå, men glemte selvsagt å kjøpe aceton til vask av glasset. Noen som vet om alternativer man kanskje har i hjemmet?

Ville bare si at de målene jeg ga stemmer ganske bra for rio 240 (50cm+50cm+10cm). Jeg syns det ser ut til å bli litt lavt i høyden, men min løsning vil være å heve bakgrunnen litt, og dekke den nedre glipen med sand/grus, er tross alt bare snakk om 1 cm eller så. Men i bredden må jeg faktisk skjære bort litt Og her er det verdt å merke seg at man er avhengig av en tapetkniv for tilskjæring. Jeg forsøkte med en vanlig kniv, og det ble fort litt unøyaktig og røft. Så jeg får sette i gang og lete etter tapetkniven min (rotehue).

Jeg selv gjorde om bestillingen min til 20 cm bred plate som filterdekke, men det trengs ikke... Skal nok likevel finne på noe med restene

Og til sist, utgaven i Rød Gneis ser ikke ut som gneis i det hele tatt når man tar en nærmere titt, jeg vil si det er mer likt på granitt. Får i alle fall ikke intrykk av mineralkorn, bare en skitten rødbrun farge. Men jeg liker den jeg Fra godstolen ser det ut som Gneis, og med litt matchende innredning i akvariet håper jeg det blir riktig så bra.

Konklusjon: til en Rio 240 er slimline et bra valg når det gjelder form og dybde. To plater på 50 x 45 cm og en på 10 x 45 cm (ta en ekstra om du vil kle inn filterhusets forside).
Samme her, ble visst rød gneis her også gitt! Akvasia hadde ikke inne, mens Webzoo hadde inne de røde, så da ble det de. Like imponert over hvor kjappe webzoo er til å levere, hver gang!

Inntrykk så langt: ved første øyekast var jeg litt skuffet over kvaliteten, hadde kanskje sett for meg noe litt mer solid, men slike bakgrunner bør vel være ganske lette og porøse for å henge på glasset. Var heller ikke fullt så naturlige i utseendet som jeg hadde håpet (Back to nature, liksom Reagerte også litt på fargeforskjeller på platene, varierer noe i fargetoner, og at skjøtene ikke var fullt så usynlige som jeg skulle ønske. Jada, jeg ER kresen hehe Men der og da tenkte jeg at juwel-cliff kanskje ikke hadde vært så gæærnt alikevel.

Men nå, etter å ha fått satt de opp og sett med lyset på, er det ikke verst alikevel! Og da min kjære ikke engang mente å kunne se hvor skjøtene gikk, hjalp det endel hehe Gleder meg til å se det med vann, sand og stein til. Oppsettet med to 50 cm og en 10 cm på bakveggen fungerte fint, men man må som du sier kappe til litt på ene endeplata. Og bruke tapetkniv

Det jeg gjorde, var å bruke avkapp-restene (tynn strimmel fra 10-cm på bakveggen) til å lage en rundere kant på 10 cm-plata jeg festet på fremsiden av filteret, til å lage en slags avrundet hjørne på dette. Synes dette fungerte fint, ble en mer naturlig overgang. Skal legge ut bilder
Første bildet er prøveoppsettet, viser platene i dagslys, i mer riktige farger. Iphonen tar ikke så fryktelig bra bilder innendørs på kveldstid
Ser bra ut det Jeg legger ved et par bilder av hva jeg har...

Jeg hadde en plate på 20 cm, og den delte jeg i to og brukte det til å bygge inn filterhuset. Jeg ser at du bare har klippet rett over for innsuget til fronten på filterhuset. Jeg gikk for en annen løsning og klippet et hull i stedet.

Legg merke til den grusomme ytterkanten i den lille modulen lengst til venstre i bildet. Her ser du resultatet av å kutte til bakgrunn med kjøkkenkniv i stedet for tapetkniv Angrer, men skal nok få maskert det med en høy plante.

Endelig fått på bakgrunnen i alle fall. I morgen begynner videre innredning. Utålmodig!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap