Absolutt ikke såpe?!

Jeg har nå lest sånn ca 512 tråder under underforumet "Vannverdier" i dag (dagens leksjon), men har ikke sett noe angående mitt spørsmål;

Jeg vet at bøtter o.l som brukes til akvariet må være akvariets egne, og at det er viktig at det ikke brukes såpe når det vaskes ting som skal være i akvariet. Men på en tråd her om dagen så jeg en uttalelse omtrent sånn; bruk aldri noe som det har vært såpe i eller som det har vært såpe på. Vil det si at dere aldri bruker f.eks et litersmål fra kjøkkenskapet og tapper ut/inn vann? Hva med hendene når dere er nedi karet? De har jo forhåpentligvis vært i såpe i løpet av dagen... Noen som kan oppklare?
jeg bruker et vanlig litermål når jeg bytter vann i 28literen min. skyller det godt i springen først. Ser ut til å gå bra, men sikkert mange her inne som vil si at det er veldig dumt av meg..
Det er forskjell på et litersmål som har vært i oppvaskmaskinen, og en vaskebøtte som tidligere har vært dynket med alt mulige slags vaskemidler.
Akvariet selv skal aldri vaskes med vaskemidler.. Tidligere gjorde jeg det, og aldri gått galt - men gjør det ikke lengre, for sikkerhets skyld.

Så, altså.. prøv å hold akvariet fritt for såpe, og bruk helst ikke utstyr som kan ha såperester på seg.. Men -helt- antisåpe fanatiker trenger man ikke være. Bruk logisk sans.. såpe er som gift for fisken, men utstyr som har blitt vasket i oppvaskmaskinen kan godt skylles i rennende vann, så kan det helt ufarlig brukes i akvariet (Litersmål, skje for å dytte gjennom agurk, etc)
Jeg bruker aldri bøtter eller annet som har hatt såpe, vaskemidler eller lignende i. Har et litermål som er spesielt innkjøpt til bruk av vannskifte i nanoakvariet, det brukes utelukkende til dette formålet. Og jeg vasker alltid hendene/armene veldig godt i rent vann, så det forhåpentligvis ikke er rester av såpe/håndkrem og sånn...
Åh, ja - det glemte jeg å nevne. Hendene vaskes med vann FØR jeg skal ned i akvariet, og med såpe ETTER jeg har vært i akvariet.
Dette fordi jeg har en liten teori på at slik såpe er mer skadelig.. da jeg mener at såpe fra oppvaskmaskinen fks tørker og er lett å vaske bort i rennende vann, mens håndsåpen sitter bedre - og vil spre seg til akvarievannet.
Vær forsiktig, så er du sikret
jeg bruker også egne bøtter som er merket med "kun akvarie"... sjelden jeg bruker det annet enn å etterfylle fordampet vann men det er sjelden for jeg bytter som regel oftere enn det og jeg bruker hagelange rett fra vannkrana.. men sgs , du skal vel mellomlagre så da bør du bruke egne bøtter til det ihvertfall, æsj.. så måtte jeg endre innlegget for jeg leste for dårlig igjen jeg vasker også bare hendene i godt med varmt reint vann
Ja, jeg skal mellomlagre og har egne bøtter/dunker til det. Dvs en bøtte og to 5-liters dunker. Så jeg tenkte mer på sånt som etterfylling for å hindre glippe mellom toppen og vannspeilet (liker ikke blinkingen der) også hendene da.
Problemet med vannbøtter som er brukt til vasking er at det som regel blir liggende igjen såperester i denne etter vaskingen, og dette kan trekke inn i plasten. Dette vil kunne frigjøres når du heller nytt vann i bøtta, og om du mellomlagrer vann vil enda mer frigjøres fordi den står lenge.

Men f.eks glass vil ikke reagere med spesielt mye (derfor glass brukes til reagensglass o.l), så dette er greit å bruke etter grundig skylling.

Her i huset har vi egen plastbøtte til akvariet, og et glass til å øse med.
Jeg har både egne bøtter og egne litersmål til akvariebruk, jeg
Jeg fant ut at det var like greit, for å slippe den stadige løpingen ut på kjøkkenet og lete i skapene der. Jeg har 2-3 stk stående fast på akvarierommet.
Og rester av skyllemiddel og sånn fra oppvaskmaskinen bekymret meg litt, så jeg måtte alltid skylle og gni dem i rennende, rent vann før jeg turde å bruke dem til akvariene.

De litersmålene jeg har nå, vasker jeg selv i glohett vann og uten såpe av noe slag.
Jeg har egne bøtter og annet utstyr som jeg utelukkende bruker til akvariene. Disse er aldri i nærheten av noe som heter såpe. Men jeg har noen få ting som går i oppvaskmaskinen, og har aldri hatt problemer med det. Så, ja, jeg bruker av og til ting fra kjøkkenskapet - men jeg skyller av dem før bruk. Men, jeg vet ikke om jeg ville ha stolet på å bruke noe fra noen andres oppvaskmaskin enn min egen. Jeg vet at det går bra med tingene mine, fordi jeg har erfart over så lang tid at det er ok her, men jeg kan ikke garantere at det går bra andre steder.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap