Å nei, å nei, tar hele guppyland kvelden snart?!?!

nå håper jeg dere kan hjelpe meg! (igjen) Oppdaget først at noe var galt da jeg så på små yngel som hadde helt spiss halefinne. Men dum som jeg er tenkte jeg ikke så veldig mye over det. trodde kanskje noen bare ble født sånn. men så har jeg liksom følt at noe har vært galt med noen av de voksne også, uten at de egentlig har hatt noen synlige symptomer. den ene av fiskene har blitt veldig blass i fargene, og kjempetynn, og nå i dag ser jeg at den ene "sidefinnen" til guppymor er helt sammenklistret!!!!

Var avgårde til dyrebutikken i går, etter at jeg leste her om flere som hadde samme syptomer på sine guppyer, og fant ut av at det kanskje er gyrodactylus (staver det sikkert feil men...) som har funnet veien inn i guppyland. Men de i dyrebutikken kikket rart på meg når jeg nevnte gyro, og slo opp i en bok med symptomer, og det endte opp med at jeg nå kjører en kur med sera baktopur direkt kombinert med sera baktopur. For å si det sånn, så føler jeg ikke det har blitt noe bedre siden i går, helst det motsatte, så nå trenger jeg litt ekspertise her. Legger ved noen bilder så dere kan se selv.
Gyro
gyrodactulus salaris, eller bare gyro er dessverre vanlig å få dessverre siden den lever i mange vassdrag og kommer inn med drikkevannet vårt og direkte er farlig for små fisk. dessuten kommer den med fisk man kkjøper fra dyrebutikk.
mange dyrebutikker kjenner ikke til gyro som noen trussel, og derfor ser rart på en om man nevner den.
Gyrotol er en medisin man bruker for dette. men den er uhyre sterk og skal brukes med litt vett innabords så man ikke dreper alle fiskene.
har selv hatt gyro discus. men ble kvitt den med intensiv medisinering og gode vannbytter etter på.. Husk på at medisinen tar kål på filterbakteriene.
en annen ting er at, baktopur tar ikke kverken på annet en bakterielle infeksjoner ikke gyro,(gjelleorm)...

også må du være helt sikker på at det er gyro du har..
hvordan kan jeg være helt sikker på om det er gyro da? noen som kan se det på bildene eller? har noen ancistrus i samme kar, men de virker helt friske. vil de smitte over på de også etter hvert?
Plussmedlem
Jeg ser ikke at de voksne fiskene dine har tegn på gyro i det hele tatt. De får en matthvit farge over hele seg hvis denne parasitten sitter i, og finneklemmingen kommer etter det melkehvite belegget som et resultat av fiskens svekkede tilstand. Ikke ser jeg tegn til selve parasitten heller.

Hvis du har gyro, vil den smitte til alle fisker du har, uansett art.
får håpe det kanskje ikke er gyro likevel da, men har du noen andre ideer om hva det kan være? flere av guppy-yngelen har helt spiss sammenklisret halefinne, men bare den ene voksne som altså har sammenklistret sidefinne... skal jeg bare ta knekken på de som er synlig angrepet? ser sånne små "lodne" partier med hvitt på finnene til noen av de.
Plussmedlem
Høres mer ut som hvitprikk da, enn gyro. Selv om begge dessverre rammer ofte er hvitprikk mer utbredt og lettere å behandle. Les her om hvitprikk og hvordan å lett behandle den.
har hatt hvitprikk før, og det ligner ikke helt på det.... har nå avlivet de fiskene som var hardest rammet. vet ikke om det var rett eller galt av meg, men tenkte det var viktig for å hindre videre spredning og de starkar fiskene så ikke ut til å ha det så godt...
Kanskje det er chiodonella? Den skal behandles med eSHa Exit, gjerne i kombinasjon med eSHa 2000. En 5 dagers kur funket for meg. Les mer: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1012&thread_id=50297&sr=1
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap