Prøve apparat

Lurte på om det går ann å kjøpe et prøve apparat hvor man kan teste vann verdiene så man slipper å gå i butikken å for å levere vann
Jeg kjenner ikke til noe apparat; finnes sikkert, men tror ikke prisen kan forsvares for oss hobb-akvarister.

Det du derimot gjør, er å kjøpe dråpetester slik at du kan teste selv, hjemme. Da har du mulighet til å teste selv umiddelbart om du aner trøbbel; selv på en lørdag kveld.
Dråpetester er vel det mest hensiktsmessige ja.
Litt dyrt i anskaffelse, men ikke avskrekkende.

Til og med laboratorier bruker dråpetester. De er de beste fra et kostnad/test standpunkt og er riktig så nøyaktige.

Eneste alternativet jeg kommer på er et elektronisk apparat som måler molekyl antallet i en prøve. Også kalt et masse-spektroskop. Koster masse penger....
Komadyret
Til og med laboratorier bruker dråpetester. De er de beste fra et kostnad/test standpunkt og er riktig så nøyaktige. Eneste alternativet jeg kommer på er et elektronisk apparat som måler molekyl antallet i en prøve. Også kalt et masse-spektroskop. Koster masse penger....

*kremt* De fleste laboratorier bruker nok pH-meter, ikke dråpetester. Elektronisk, billig (i et lab-perspektiv) og raske å bruke. Men de krever kalibrering støtt og stadig (tilgjengjeld er resultatene presise og til å stole på) Og et massespektrometer måler størrelsen på molekyler og omtrentlig antall (som ofteste et forholdstall) og er ikke noe jeg tror noen ville hatt interesse av innenfor akvarier. DU skal ha litt kunnskap fo rå kunne lese resultatene av en MS prøve, noe jeg tviler på den jevne akvarist har. I tillegg koster de noen hundre tusen om du skal ha et som er presist nok til å brukes til noe som helst, og de tar fort mer plass enn akvariet.

Der traff du nok spikeren på hodet siande
Er så lenge siden jeg hadde omgangskrets innenfor akademikere (les forskningsmiljø) at jeg klarer nok ikke holde terminologien tilnærmet korrekt en gang

Poenget består dog; dråpetester er eneste GODE alternativet for oss hobbyister.
Man får kjøpt elektroniske pH-målere til under tusenlappen. Disse kan fint brukes til akvaristikk, men det er jo litt knot med å vøte og kalibrere dem, noe man bør gjøre hver gang man tar dem frem.
pH-meter ville jeg ikke orket å bruke penger på så sant jeg ikke hadde tememlig mange akvarier som trengte veldig presis pH. Rett og slett fordi en dråpetest koster mindre om du bare skal ta en test hver gang. Du får ganske mange tester ut av en pakke til en relativt grei pris, sammenlignet med kalibrerings-buffer til et pH-meter og startprisen på aparatet i seg selv, det lønner seg bare om du skal ta mange tester hver gang du tar det fram (eller kan lage bufferene selv). Et pH-meter er uansett ikek det første jeg ville anbefalt en som er relativt fersk i akvaristikk, rett og slett fordi det er dyrt og de færreste har behov for det.
Da blir det vel dråpetest hittil, siden det ikke blir så mange tester å ta i første omgang. Man kan ha opp i såkalte teststrips i akvarievannet. Så ser man verdiene på dem etter på . Vet ikke om man ser det etter farge kode.

Er det tetra settet som er svinedyrt kanskje ?

Artikkel om vannverdier.
Dråpetester er ikke svindyre. Rundt tusenlappen for et hel-sett med tester for det aller aller meste en akvarist kan komme til å ha bruk for, og man får kjøpt refill til testene.

Test strips er, vel. Jeg har sett medlemmer her postet tråder hvor test strips har gitt helt hysteriske verdier sammenlignet med dråpetester tatt samtidig
Det er INGEN tvil om at dråpetester er det mest korrekte måle"instrumentet" som er greit tilgjengelig. Resultater fra teststrips må nok tas med to klyper salt og en del skepsis. Jeg vil ikek gå så langt som å si ubrukelig, selv om veldig mange her vil påstå det, men du må være klar over at de gir et veldig unøyaktig resultat (det har vært registrert feil på flere hundre prosent i, jeg tror det var nitrat målinger)
Kjøpte en dråpetest for nitrit , 219kr. Det er 1 og en halv uke siden jeg satte oppi planter. En uke siden jeg satte opp i fisk ,av black molly.

Hittil er verdien på 0,02

Mater dem 2ganger om dagen

Ettersom innkjøring perioden ennå ikke er ferdig så vil kanskje dette stige betraktlig.
du trenger bare mate en gang hver dag.
Du bør kanskje bytte litt vann hver dag til nitriten er bra?
Ikke fôr dersom du har nitritt i vannet. Ta daglige delvannsbytter, 20-30% og test vannet daglig.
hvis jeg forer med nitrit i vannet ? vil det gå rett igjennom?
Inaktiv bruker
Du vill få en ennå høyere nitrit konsentrasjon, men å ikke skulel fore i det hele tatt, vet ikke helt hva jeg syns om det, for LITE og bytt MYE vann til nitriten er på null,null
chr87
Du vill få en ennå høyere nitrit konsentrasjon, men å ikke skulel fore i det hele tatt, vet ikke helt hva jeg syns om det, for LITE og bytt MYE vann til nitriten er på null,null

Som jeg har prøvd å forklare deg utallige ganger, klarer fisker seg fint i lengre perioder uten fôr. Så dropp fôringen til nitritten er på 0.
Inaktiv bruker
Stine Sofie
[QUOTE=chr87]Du vill få en ennå høyere nitrit konsentrasjon, men å ikke skulel fore i det hele tatt, vet ikke helt hva jeg syns om det, for LITE og bytt MYE vann til nitriten er på null,null

Som jeg har prøvd å forklare deg utallige ganger, klarer fisker seg fint i lengre perioder uten fôr. Så dropp fôringen til nitritten er på 0.

Vi to blir aldri enige om den saken
men jeg startet mitt akvarie uten innkjøringstid, og to foringer daglig, men MASSE vannbytte, kan godt hende din metode fungerer like godt, kan bare si hva som fungerte her.
chr87
[QUOTE=Stine Sofie][QUOTE=chr87]Du vill få en ennå høyere nitrit konsentrasjon, men å ikke skulel fore i det hele tatt, vet ikke helt hva jeg syns om det, for LITE og bytt MYE vann til nitriten er på null,null

Vi to blir aldri enige om den saken
men jeg startet mitt akvarie uten innkjøringstid, og to foringer daglig, men MASSE vannbytte, kan godt hende din metode fungerer like godt, kan bare si hva som fungerte her.

Dette begynner å bli OT, men har du noen gang prøvd å droppe fôret i en ukes tid? Det går faktisk utrolig fint. Fisk har godt av å ikke få mat hver dag. Daglig fôring er som oftest ikke naturlig for voksen fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap