Hinne på overflatevann

Mulig jeg poster denne under feil kategori, i såfall får dere bare "arrestere" meg!

Startet opp ett kar med biltemasand på fredag, og har en hinne på vannet, har utblåsningen fra FX-5'en rettet mot overflaten, men får ikke full brytning av vannet i hele lengden av karret. (350Liter 1,3 meter langt)

Vet at slike proteinhinner(?) minsker gassutvekslingen mellom vannet og luften, og lurer derfor på hva jeg kan gjøre for å fjerne den? og hvordan kan den ha kommet når det ikke er noe annet en sand i karret? Kan den komme pga. sanden???
tror jeg har samme problem.. ser ut som oljelag på toppen, og corydorasene er oppe nesten konstant for å ta til seg luft.. noe de gjorde sjeldent før... og fant nå idag morres en død GoldLaser

noe jeg kan kjøpe eller gjøre for å fjerne den???
har prøvd å ta 'luke' det bort.. men et lite lat ble igjen og dagen etter var det i hele karret igjen... dette er 530L.... trenger litt hjelp snarest

ikke meningen å kuppe tråden din beate..
Hinnen kan fjernes mekanisk ved å bruke papir (vanlig tørkerull) som du legger ut over overflaten. Dette vil suge opp det verste.

Men dette er ikke noe permanent løsning. Hvis du ikke klarer å finne årsaken til hinnedannelsen så vil den komme tilbake.

De fleste slike problemer skyldes en eller annen ubalanse i karet.

Det bør hjelpe med mer bevegelse i vannskorpen, og aller best hvis vannstråler kan bryte overflaten.

Hvis ingenting av dette hjelper så finnes det produkter for dette også. Jeg har prøvd denne:
Eheim 3535 Surface suction extractor

Den funker greit men tetter seg fort og er ikke noe man ønsker å ha i karet permanent. Mye styr å koble den til så jeg har ikke brukt den på mange år.
Jeg har funnet ut at det hjelper å sette inn en "boble"pumpe. Denne trenger ikke stå på kontinuerlig men fjerner hinnen på en kveld. "Boble"pumpe er en utvendig luftpumpe med slange inn i karet med en "luftestein" på som blåser bobler.
SoVe
Jeg har funnet ut at det hjelper å sette inn en "boble"pumpe. Denne trenger ikke stå på kontinuerlig men fjerner hinnen på en kveld. "Boble"pumpe er en utvendig luftpumpe med slange inn i karet med en "luftestein" på som blåser bobler.

fant prøvde på det idag tidlig etter jeg la inlegge, fant fram gamle pumper jeg hadde liggende... og dette funker som bare det... så dette er det beste tipse...

La merke til at du fant en løsning på det, men mistenker at dette rett og slett er ekstremt finkornet støv fra sanden. Å få proteinhinne i et akvarium med sand og vann er i alle fall veldig godt gjort, hehe.
Stine Sofie
La merke til at du fant en løsning på det, men mistenker at dette rett og slett er ekstremt finkornet støv fra sanden. Å få proteinhinne i et akvarium med sand og vann er i alle fall veldig godt gjort, hehe.

Regner med det var meg du mente. Må le litt hær, for jeg tenkte det samme! hvordan klarte vi det liksom?!

hos oss ordnet det seg, ved at vi satte inn en liten pumpe i andre enden av karret som brøt overflaten + en luftpumpe(med fancy rødt lys!*ler*) i tillegg til at vi satte utblåset på fluval'en til å blåse mer rett opp mot overflaten slik at overflatevannet ble brutt også hær.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap