Glemt å kjøpe varmekolbe...

Hei!

Har et stort problem!!!

Jeg har kjøpt et akvarium, og glemt at jeg måtte ha varmekolbe.

Har noen yngel som jeg må få varmet opp vannet til.

Går det ann og laage dette selv

Er nesten helt blakk....

HJELP!!!

Har noen en varme kolbe de vill selge kan jeg gi litt for den!!!!
Hei.

Jeg vil ikke anbefale å lage selv, da risikoen er litt for stor

Det du kan gjøre, er å ha dem i et rom som holder god og jevn temperatur ( slik at akvariet får samme temperaturen, dette vil nok ta tid avhengig av antall liter). Men en varmekolbe hadde nok vært tingen, du finner nok en brukt til en fin fin pris.

Lykke til.
Strøm og vann er ikek noe du tuller med, så jeg vil ikke anbefale å mekke noe selv.

Når det er sagt, er du sikker på at du i det hele tatt trenger varmekolbe? Jeg bruker ikke varmekolbe i noen av mine vanlige akvarier. Romtemperaturen sammen med lyset over karet gjør at tempen holdes der den burde.

Hva slags fisk er det snakk om, og hva slags temp holder vannet uten varmekolbe?

Ellers kan du sjekke rubrikk her på forumet, finnes sikkert varmekolber til salgs der
har noen sverdrager oog nå er temperaturen 19 grader. de skal ha ca 24 grader.
Dette er nesten en slik "Finn fem feil tråd." Når du skal starte et akvarium bør du gjøre det i denne rekkefølgen:


1. Sørg for at du har all den tekniske utrustningen du trenger.
2. Sett opp akvariet fyll på vann og sjekk at alt virker.
3. Innred akvariet slik du ønsker at det skal være.
4. Husk at du må kjøre inn filtret i ditt nye akvarium.
5. Sjekk at alle verdier er korrekte, også temperatur.

Så er akvariet klart for å sette inn fisk, og da burde du ha hatt ca 1 måned på å oppdage at vannet i akvariet er for kaldt.

Nei, du kan IKKE lage en varmekolbe selv. Ikke forsøk det en gang, da du setter sikkerheten til alle i huset i fare.

Regner med at dette er snakk om et lite yngelkar, og det kan høres ut som du har det på et kaldt rom. Flytt det dit der dere har det varmeste rommet i huset, stua, badet osv. Varmekolbe får du kjøpe for ca 200 kr, og her bør du inngå en kjapp avtale med de som styrer økonomien din om hvordan du kan tjene penger til varmekolben.
Er nok ikke en billig hobby dette, men utrolig gøy er det.
Når det ble veldig kaldt her for noen uker siden, satt jeg en varmeovn ved siden av karet mitt uten varmekolbe. Det virket veldig bra her, kanskje du har en frittstående med eller uten hjul du kan bruke så lenge?
Ikke sett den helt oppi karet.
Har selv hatt 60-70 sverddragere i et yngelkar uten varmekolbe over lengre tid. Temp har vert nede i 17 grader med snitt temp på 20-21, men har ikke lagt noe merke til at de mistrives på noe vis. Ikke noe registrert frafall i kullet.

Har lest noe om at sverddragere vokser saktere i kaldt vann, men tåler desto mer. De som går i varmt vann vokser fortere men tåler mindre.

Går nok greit uten varmekolbe skal du se! (om du ikke har kjøpt det enda da)
takk!
jeg satser på og glemme varmekolben.
Det har gått fint til nå.
Og tematuren ligger på rundt 20 grader. Har vært nede i 16 grader, men ingen er døde ennå.
Pass på å holde romtemperaturen på minst 20 grader, så burde det ikkje være noe problem. Eg har hatt akvarium lenge uten varmekolbe.
Bare vær obs på at du ved vannbytter bytter til vann som er lik romtemperaturen. Dette fikser du ved å la vannbøttene stå natta over med varmt vann, eller koker opp vann som du blander ut i det kalde, før du fyller karet. Gjør du det på sistnevnte måte, så bør du måle temperaturen, slik at den blir riktig.
Klarte meg en stund uten varmepumpe med å sette akvariet på gulvet og skru varmekablene på varmt
Et must og ha varmekolbe, eller så synes ihvertfall jeg det blir for mye og passe på.
Man kan fint drifte karr uten det, såfremt man har fisker som tåler litt kaldere vann enn 22-25 grader og det er det mange fisker som gjør.

Men råder deg helt klart til og kjøpe kolbe, disse koster ikke mer enn 200-300,- i en butikk og litt mindre i en web.sjappe.
Koster litte grann og komme igang med en slik hobby som dette, men kjøper man utstyr av litt kvalitet ja da har man det i mange år.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap