Trenger jeg et nytt filter?

Mitt første akvarium.
Karet av typen SM800 svart, 110 l. Innkjøpt fra Tropehagen Zoo i pakke med varmekolbe, pumpe, lys m.m.
Pakken inneholdt innvendig AM-TOP AT-1000F, Uranus grus (3-6mm), Aquasana, for, hov, thermometer og ektozon.

Jeg byttet ut sanden med 10kg finkornet sand, noen mindre stener, 1 liter Uranus grus (3-6mm)
1 skiferhule skifer hule og en bambus hule.


PLANTER
2stk Cryptocoryne wendtii (brown)
2stk Heteranthera zozsterifolia
2stk Limnophila sessiliflora
3 stk pogostemon helferi

RØTTER
1,26kg Mangrovrot
0,66kg Mopani rot

Jeg kickstartet filteret, Satt 2 små ancistrus sp oppdrettsvariant nedi karet. Etter 2 uker skaffet jeg med 10 små cory`r og 15 små boras brigittae.

Etter en uke etter jeg skaffet de siste fiskene, begynner jeg å slite med alger (grønnalger på glasset). Og et slags fettlag på overflaten av vannet? Tipper det kommer seg av enten en blanding eller kombinasjon av for mye foring, eller for mye fisk på en gang, eller rett og slett for mye lys. ca 12 timer med lys.... En skal heller ikke se bort ifra høgt nitrat nivå (overskuddsnæring)
Vurdere å kjøpe en plante til (hornblad skal visst være veldig effektivt mot alger)

Uansett, så har jeg hørt veldig mye dritt om AM-top filterene, noen sier dem bråker for mye, ikke noe jeg har latt merke til. Noen andre sier dem er rett og slett ikke gode nok iforhold til å ta inn bakterier el lign....

Jeg vurdere altså å kjøpe Eheim Pro 2224. Er dette sorten å gå for? Koster jo mer enn hele akvariepakken min! :p

Mine spørsmål blir da:

1. Trenger jeg nytt filter for å drepe alger?
2. Trenger jeg nytt filter pga AM-topp 1000 rett og slett ikke duger?
3. Hva slags filter snakkes det varmest om?
4. Hva anbefaler dere for å bli kvitt alger, og skit i akvariet? Som f.eks fettlaget som ligger i overflaten? (skitlaget går riktgnok til dels vekk når jeg skifter vann)

Mitt kar et 110l….

Am top kjenner jeg ikke til, så jeg kan ikke uttale meg om selve filteret og om det holder. Selv bruker jeg tetratec ex 700 i mine 110-litere og er kjempefornøyd.

Men alger bekjempes med andre midler enn selve filteret. Alger bekjemper du med gode vannbytterutiner, for å vanne ut overskuddsnæring. Overskuddsnæring blir det i et akvarium uansett om du har det feteste filteret på markedet, og overskuddsnæring gir alger.

Alger bekjempes også med rett mengde lys - ikke over 12 timer daglig - og ikke direkte sollys.

Det siste du gjør for å bekjempe/hindre alger, er å passe på mengden fôr du gir. Dette er direkte relatert tibake til mengden overskudsnæring

Noen slike grønne prikker vil det komme på glasset, og røtter/steiner kan bli grønne etter hvert. Dette er normalt, og er bare med på å gi et mer naturlig preg på et akvarium. prikkene på glasset tas vekk med en dott filtervatt.

Den hinna du nevner er en proteinhinne. Dn er heller ikke særlig relatert til type filter, men heller hvordan filteret er plassert i akvariet. Dersom du stiller utblåsen på filteret slik at det bryter vannet, skaper litt bølger på overflaten, så forsvinner den hinna kjapt. For mye slik proteinhinn kan hindre oksygenopptaket i vannet, slik at det blir for lite oksygen i vannet, derfor bør du justere dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap