Rett vann til malawi

Hva er rett vannverdi til hold av malawi?Mange sier att ph bør vere over 8 og gh 10+.Er dette det opptimale vannverdiene?Selv mener jeg att man like godt holder malawi i vann med ph 7,5 gh6,jeg har to kar med malawi ett med ph 8+ gh 10+ og ett med ph 7,5 og gh 6.Karet med den laveste ph,får kun vann fra springen.Hva er fordelen med høy ph og gh?Vil gjerne høre hva dere andre har i kara deres og hvorfår dere har det slik.Magne.
Jeg regner med at Fisken trives best i de vannverdiene de har i vill tilstand. Malawisjøen har en Ph fra 7.7 til 8.6. Riftsjøene i Afrika er fulle av mineraler noe som gjør at vannet blir hardt (høy Gh).
Det går vel på det Skywalker sier, å gi fiskene optimale leveforhold. Det er forskjell på å leve og å overleve for å sette det helt på spissen. Som akvarister er det vårt ansvar at fiskene har det så bra som mulig ettersom de ikke kan klage. De gangene vi ser det er noe feil er det ofte for sent.

Det er en del som har malawi (golden) i vanlige selskapskar også. Det er ingen som sier det ikke går men det er høyst unaturlig for den fisken. "men fisken spiser og har fine farger så da har den det vel bra"

ting satt på spissen her men du skjønner hva jeg mener
Jeg bruker noraq gh/th+
Den består av 80% kalsium og 20% magnesium ifølge etikett.

Ser en på den kjemiske samensetningen av vannet mener jeg det ikke skulle være noen grunn til å ha mer kalsium og magnesium i akvariet enn i malawi sjøen.

Ifølge det kildene jeg har funnet er totalt hardheten omtrent 8 i sjøen.
Av det er 3.3942 - 4.796 °dH kalsium og magnesium.
Og i nærheten der prøver jeg å ligge.
Skal en opp mot 8 °dH bør en vel heller tilsette potasium, sodium osv i riktige mengder.

Vannet vil da ikke bli like uklart etter vannbytte (m/tilsetting) og vil raskere bli helt klart.
Boksen vil også vare lengre.

Husker ikke helt hvor jeg leste det, men mange av vannverdiene som er oppgitt i diverse fiskebaser tar utgangspunkt i vannet i feks tyskland (oversatte bøker) og der er det hardt vann. Dvs da er det jo ett tall for hvor langt ned en må på hardhet ikke som hos oss hvor en ofte har bløtt vann.

Det var nå min mening selv om jeg ikke har hatt malawi lenge.
Men det går ihvertfall 2 golden å tygger nå.
Og matlysten er mye bedre hos meg nå enn når jeg hadde 10 °dH GH med bare kalsium.

kilder:

malawi vannverdier

malawi vannverdier 2

kjekk omregnings kalkulator

Utifra overnevnte er Total solids i malawi sjøen 134.4–140.0 mg/L som ville tilsvart 7.844 °dH.

Ca (Calcium): 16,4 – 19,8 mg/L

Total MG (Magnesium karbonat): 19,58 - 36,6 mg/L

Total hardness as calcium carbonate CaCO3 (mg/L) er) 60.58-85.60
dvs 3.3942 - 4.796 °dH.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap