Spørsmål om varmebehandling i forbindelse med hvitprikk

Fiskene mine har fått hvitprikk over natten, antagelig fra nyinnkjøpte tetra. Har lest alt det jeg kan finne om varmebehandling, men mitt spørsmål er hvordan jeg kan vite hvilke arter som tåler 32 C?
Mine fisker: neon/kardinaltetra, betta splendens, platy, ancistrus, flying fox og corydoras.
Har skjønt det slik at tetra tåler varme dårlig, så for de er det vel utelukket, men hva med de andre?
I følge fiskebasen er det ingen av disse som skal ha mer enn 30C. Er dette bare trivselstemperatur, eller tåler de max 30? Vil det si at varmekuren er utelukket for alle mine fisker?
Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke varmekuren. Jeg har brukt den i kar med både tetraer, Ancistrus og Corydoras.
LES denne tråden om akkurat det samme.
Takk. Har lest den tråden, og alle andre om sykdommen, men leste i artikkelen her om sykdommer at fisk som har max.temp. på 26 grader ikke skal behandles med varme, altså tetra og andre fisker med samme max.temp. Men om du har behandlet tetra på denne måten før, tar jeg vel kansje sjansen på å prøve.

Det som kan skape problemer for fisk ved høye tempraturer er mangel på O². Grunnen er at jo høyere tmp. vannet har, jo dårligere blir evnen til vannet å oppta O². Dette løser man ved å øke bevegelsen i vannflaten, eller bruke brusestein for å øke overflatebevegelsen. Slik at O² opptaket blir opptimalt. Gjør du det så burde de aller fleste fiskene takle tmp. på ca. 33 grader (tmp. kur med min. 32 grader.).

Supert. Takk for svar. Småttisene mine ser litt pusk ut nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Christine Sundseth Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap