- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Noen som kan tolke mine co2, o2, fe, no3 og po4 resultater?
Noen som kan tolke mine co2, o2, fe, no3 og po4 resultater?
Postet 19.01.10 kl 19:14
Postet 19.01.10 kl 19:23
Postet 19.01.10 kl 19:45
Endret: 19.01.10 kl 19:47
Postet 19.01.10 kl 19:46
Postet 19.01.10 kl 20:40
julnilNei har du sett :) Prøver igjen: [B]Ved JBLs tester[/B] Fe mindre enn 0,02 NO3 mellom 1 og 5 PO4 0,1-0,2 [B]Ved tetras tester[/B] CO2 mellom 2 og 3 O2 8 Temp 26,5
NO³ er noe lavt, den bør ligge på ca 10-15. Siden du tester for Co², antar jeg du har Co²-tilførsel. Da bør den ligge på mellom 20-30ppm, men ikke over 50. Ellers ser det greit ut. Jeg kan ikke utale meg om O², og Fe og PO4 husker jeg ikke eksakt i farten. Mulig Fe er noe lav, det er tross alt den som er referanseverdien man går ut i fra når det gjelder mengden tilgjengelig micronæring. Mener på at den bør ligge på ca 0.5..
Postet 19.01.10 kl 20:59
Endret: 19.01.10 kl 21:00
Postet 19.01.10 kl 21:08
Postet 19.01.10 kl 23:07
Postet 19.01.10 kl 23:36
Jeg har alltid hørt at jern skal være 0,1 - 0,2 men jeg har nylig lest at folk har så mye som 0,5 og mener at dette gir gode resultater. Men siden du har så lav nitrat også så kunne du kanskje vurdert tropica aquacare + (PLUSS) (eller andre tilsvarende merker). Da får du fikset opp i både nitrat og jern, alt i en flaske. Dosering etter bruksanvisning og finjuster doseringen ved å teste vannet etterhvert.
Men bryr du deg ikke særlig om planter så ville jeg sagt at verdiene dine var helt ok...
De næringskulene vet jeg ikke noe om.
Men bryr du deg ikke særlig om planter så ville jeg sagt at verdiene dine var helt ok...
De næringskulene vet jeg ikke noe om.
Postet 19.01.10 kl 23:52
Endret: 19.01.10 kl 23:53
Plantene mine vokser veldig bra i karret, har vallisneria som har vokst 1,5 meter iløpet av 3 mnd, og det tyter ut skudd i hytt og gevær.
Men de hadde kanskje blitt enda penere med jerntilskudd...?
Men deg jeg håpet på, var at noen kunne forklare meg hva alle disse verdiene betyr. Er det bra eller dårlig? Har de sammenheng med hverandre?
Forårsaker de noe, som f.eks algevekst, plantevekst, gode/dårlige vilkår for fisk?
Trenger meg er O2, mer CO2 etc etc?
Men de hadde kanskje blitt enda penere med jerntilskudd...?
Men deg jeg håpet på, var at noen kunne forklare meg hva alle disse verdiene betyr. Er det bra eller dårlig? Har de sammenheng med hverandre?
Forårsaker de noe, som f.eks algevekst, plantevekst, gode/dårlige vilkår for fisk?
Trenger meg er O2, mer CO2 etc etc?
Postet 19.01.10 kl 23:59
Jeg skrev en liten sak om planter og næring, kanskje den vil gi bedre svare på spørsmålene dine. Er noe videre uklart så skal jeg prøve å gi svar på det også...
Fra innledningen:
Har man mange planter i akvariet så vil det ikke være nok næring i vannet til å tilfredstille plantenes behov og dette vil gi utslag i redusert vekst, missfarging og at deler av eller hele planten vil dø. Det kan kanskje gå greit med plantene en stund men så begynner nedturen hvor de begynner å tape seg, bli bleke, få redusert vekst og bli algebefengte. Ofte vil en ha nok av ett av stoffene som plantene trenger men likevel for lite av ett annet og da er det bare algene, som har mindre krav til tilværelsene enn planter, som vil vokse og trives.
Fra innledningen:
Har man mange planter i akvariet så vil det ikke være nok næring i vannet til å tilfredstille plantenes behov og dette vil gi utslag i redusert vekst, missfarging og at deler av eller hele planten vil dø. Det kan kanskje gå greit med plantene en stund men så begynner nedturen hvor de begynner å tape seg, bli bleke, få redusert vekst og bli algebefengte. Ofte vil en ha nok av ett av stoffene som plantene trenger men likevel for lite av ett annet og da er det bare algene, som har mindre krav til tilværelsene enn planter, som vil vokse og trives.
Postet 20.01.10 kl 00:28
Endret: 20.01.10 kl 00:32
Det der ble altfor avansert for meg.
Men slik jeg forstår, så har jeg for lite plantenæring i vannet?
Hvordan er det du ser det av resultatene? (trenger å lære så jeg kan se slikt selv)
Hva sier egentlig Fe-, NO3- og PO4-verdiene?
Jeg kan ikke begynne med noen avansert blanding slik som du beskriver i linken, så trenger tips om feridgprodukter fra f.eks webzoo som bare er å tømme i vannet/putte i sanden.
Hvordan er O2 og CO2 verdiene da?
Men slik jeg forstår, så har jeg for lite plantenæring i vannet?
Hvordan er det du ser det av resultatene? (trenger å lære så jeg kan se slikt selv)
Hva sier egentlig Fe-, NO3- og PO4-verdiene?
Jeg kan ikke begynne med noen avansert blanding slik som du beskriver i linken, så trenger tips om feridgprodukter fra f.eks webzoo som bare er å tømme i vannet/putte i sanden.
Hvordan er O2 og CO2 verdiene da?
Postet 20.01.10 kl 10:56
Postet 20.01.10 kl 13:44
Postet 20.01.10 kl 14:06
Postet 20.01.10 kl 14:29
Postet 20.01.10 kl 15:04
Den enkleste måten å gjøre det på (etter min mening) er å kjøpe følgende 3 ting;
Nitrat- og Fosfatfri plantegjødsel (eks. tropica plantnutrition)
Nitrat- og Fosfatholdig plantegjødsel (eks. tropica plantnutrition +)
Et karbontilskudd for planter (eks. happy-life easy carbo)
Så måler du nitrat nivå f.eks en gang i uka. Er det under 15 mg/l tilsetter du ukens dose med den nitrat-holdige næringen.
Er nivået rundt 15mg/l eller over tilsetter du nitratfri plantenæring.
På denne måten kan du veldig lettvindt sørge for at plantene får mikronæringsstoffene, og så kan du justere makronæringsstoffene ved å bytte mellom nitratfri/nitratholding tilsetning.
Da du ikke har CO² anlegg anbefaler jeg i tillegg et tilskudd med karbon.
Dytt i tillegg noen jerntabletter nedi ved røttene til de største plantene så tror jeg resten går av seg selv.
Håper dette er til noe hjelp
Nitrat- og Fosfatfri plantegjødsel (eks. tropica plantnutrition)
Nitrat- og Fosfatholdig plantegjødsel (eks. tropica plantnutrition +)
Et karbontilskudd for planter (eks. happy-life easy carbo)
Så måler du nitrat nivå f.eks en gang i uka. Er det under 15 mg/l tilsetter du ukens dose med den nitrat-holdige næringen.
Er nivået rundt 15mg/l eller over tilsetter du nitratfri plantenæring.
På denne måten kan du veldig lettvindt sørge for at plantene får mikronæringsstoffene, og så kan du justere makronæringsstoffene ved å bytte mellom nitratfri/nitratholding tilsetning.
Da du ikke har CO² anlegg anbefaler jeg i tillegg et tilskudd med karbon.
Dytt i tillegg noen jerntabletter nedi ved røttene til de største plantene så tror jeg resten går av seg selv.
Håper dette er til noe hjelp
Postet 11.02.10 kl 00:16