Marina multi-breeder

Som helt ny akvarieeier, var overraskelsen stor da en av gyppy'ene fødte etter bare seks dager i akvariet! Yngelen ble naturlig nok spist ganske fort siden vi foreløpig har lite med gjemmesteder.

Siden det er en guppy til som må være gravid, så har vi kjøpt en marina multi-breeder. Men hvordan får vi den til å henge på karet? Vi fant ut hvordan vi skal innrede den for å skjerme yngelen fra moren, men vi finner ikke ut hvordan vi skal hindre "boksen" i synke til bunn. Finnes det en måte vi kan bruke metallstripsene på slik at "boksen" blir hengende på akvariekaret?

Håper noen har erfaring de vil dele. Instruksjonene på denne skjønte jeg lite av. Jeg hadde håpet på en fin bruksanvisning inne i esken, men alt jeg fant var litt skrift utenpå esken.
Noen gode løsninger?
Hei, hva fant dere ut fungerte best? Ser forøvrig at det er en annen tråd med noen alternative forslag: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=18786&message_id=89873#89873

Jeg har tilsvarende problem. Finner ikke noen god løsning på hvordan jeg får festet metallstykkene som kom med det lille plastkaret. Ser ut til at en må bruke litt makt, og da er det vel sannsynligvis noe som knekker...
Mener det er 2 metallbiter som er ferdig "knekt" i 90 grader.
Disse trer du underfra og opp i de hempene som er på kassa, sånn at ikke kassa detter av.

Deretter bøyer du bare metallbitene over akvarie kanten, den kan kanskje bli et problem hvis det er rammekar med tykk ramme.

En stund sida jeg brukte den, men mener det var sånn jeg festa den
Løsningen!
Fant ut følgende tidligere i dag: "knekken" på 90 grader kan ikke tres gjennom hempene på kassa (nært fysisk umulig å få dem gjennom uten å knekke plasten i hempene). Men om man tar den andre enden av metallbitene og skyver gjennom hempene fra oversiden - så går det! Der er det en liten metallbue som klemmes sammen når en skyver biten nedover og denne ekspanderer igjen når den kommer ut på nedsiden av hempa. Da har du fått festet metallbitene i kassa. Deretter bøyer du bare den andre enden av metallbitene (den med knekk) over akvariekanten som B. Amundsen sier nedenfor. Pass på at du bøyer av metallet slik at kassa henger langt nok ned i vannet til at yngelen og evt. fødende fisker får mest mulig vann å romstere i inni kassa.

Selv har jeg valgt å henge kassa over bakgrunnen som er montert på en av sideveggene i hjørneakvariet mitt. Bakgrunnen er ca. 2-3 cm tykk der. Har klemt "knekken" på metallet ned mellom bakgrunnen og glasset - går helt fint.

Vurderte en tid om jeg skulle senke hele kassa under vann. Men jeg har endt opp med å la toppen av kassa være like over vannoverflata i akvariet. Så er det mindre sjans for at noen av fiskene kommer ut i hovedakvariet i det jeg tar av topplokket på kassa for å fore etc.

Forøvrig er det lurt å legge et lag med grus i bunn av kassa for å hindre at yngelen kommer ut i hovedakvariet den veien. Spaltene i bunnen er ganske store. Det skal visstnok følge med et bunndeksel i pakken som har mindre åpninger - men dekselet var ikke med i min pakke (kanskje det ligger igjen i butikken, får sjekke på mandag). Da jeg googlet litt fant jeg uansett en post på et annet internasjonalt forum om at også dette bunndekslet hadde for store spalter - så grus i bunnen er nok lurt uansett!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap