Nye arter i dyrebasen (side 2)

Geiren:
Er det du som er fotografen og har tatt de bildene?
mona o
Geiren: Er det du som er fotografen og har tatt de bildene?


Jepp! I dag på morgenen med Samsung kompakt kamera Det med to tomme skall har jeg ikke tatt selv. Men det ligger ingen kopirettigheter på det heller. Det finner man ut av på Photoshop bla. Har funnet flere bilder av andre som var med copyright. De kan jeg desverre ikke legge ut...
Plussmedlem
Geiren
Men det ligger ingen kopirettigheter på det heller.


Fotografiet behøver ikke å være merket med copyright for at det skal være beskyttet. Selv om det ligger på internett så er ikke det synonymt med fri bruk.
Man kan bruke slike bilder privat, men ikke legge de ut for allmennheten uten tillatelse.
Da får moderator fjerne bildet da, så tar jeg flere bilder selv og legger ut.
Faunus ater bilde!
Da har jeg kontaktet de som står bak bildet.
Jeg legger herved ut et nytt bilde som jeg har fått tilsendt fra Marcus Coltro.
Copyrigth:

WWW.FEMORALE.COM
Jose and Marcus Coltro
shells@femorale.com

Denne tilatelsen gjelder for en snegleprofil på www.akvaforum.no en åpen nettside synelig for alle medlemer og IKKE medlemer.
Blir ikke artene i denne tråden lagt til i databasen?
Hva er hensikten til trådstarter i denne tråden? Trådstarter er moderator.
Hvorfor blir ikke nye arter lagt til i databasen?
Følger ikke moderator med på forumet eller?
Jeg har fått flere mail ang info om arter som jeg har lagt ti i denne trådenl som ikke er lagt inn i databasen.
Hadde dette blitt gjort ganske fort, så hadde folk sett dette på databasen.
Trenger virkrelig moderator over 4 mnd for og legge til en skalldyrprofil?

Har moderator ingen interresse av og gjøre dette, burde ikke tråden vært startet i det heletatt.

Dette er ment som RIS til moderatorene som har skjerpet seg mye den siste tiden i forhold til før.
Men her faller dere ut igjen...

Hva er visten med og legge ned mange timers arbeid med bilderedigering og godkjenning av copyrigth rettigheter når ikke dette blir brukt?
Dere motiverer ikke akkurat forumbrukerene til og opprette nye profiler.

Nå forventer jeg et svar... fra moderator.
Plussmedlem
Geiren.
Moderatoren som starta tråden og som hadde ansvaret for innlegging av nye artar i dyrebasen har dessverre ikkje vore aktiv her det siste halve året. Eg var ikkje klar over at denne tråden eksisterte før no.

Her er nokre av artane registrert i basen:
Clibanarius africanus
Parathelphusa pantherina
Corbicula javanicus
Ceylonthelphusa kandambyi
Taia naticoides

Dei andre artane finn eg litt motstridande informasjon om. Må sjekke nærmare.
Takk for innsatsen
Se det ja

Godt du tar deg av dette da Holger
Skulle hatt Melanoides sp. Java og Faunus ater inn i sneglebasen. Begge kommer fra Fillipinene og Thailand. Begge blir 6-7 cm lange.
Faunus, Orden: Caenogastropoda
Familie: Thiaridae
Levealder 1-4 år.
Det er lite info om begge disse artene. Men har mange bilder hvis den blir registrert i basen.
Plussmedlem
Her er Faunus ater

Men Melanoides sp. "java" finn eg ingen informasjon om på nett. Kan du peike til informasjon på andre sider?
Holger Lockertsen
Her er [URLBLOCK1] Men Melanoides sp. "java" finn eg ingen informasjon om på nett. Kan du peike til informasjon på andre sider?

Jeg finner ikke ut annet enn at Melanoides sp er en samlebetegnelse på ulike arter innenfor Thiaridae familien. Det samme som Faunus ater er. Jeg fikk beskjed om at den hadde fått navnet etter øya den kommer i fra som er Java i Indonesia. Har lest en plass at disse er nylig oppdaget og mulig derfor det ikke finns så mye informasjon om dem. Når de ikke vet navnet så kalles de opp etter plassen de er oppdaget som denne melanoides sp. Java. Det finns jo mange melanoides snegler. Denne er veldig spesiell for den har veldig lang "nese" eller munn og har et veldig spist skall. Den holder mye til under sanden og kommer opp hvis det er mat. Det siste bildet viser hvordan det stikker munnen opp for å se etter mat.
Skulle hatt de rosa, blå og lilla hjerteskjellene i basen men jeg husker ikke og finner ikke det latinske navnet på den.
Rili reke (neocaridina heteropoda var. rili)
Hei. Jeg kjøpte for en tid siden noen flotte reker som ikke ligger inne i skaldyrbasen. Disse kalles Rili reke (Neocaridina heteropoda var. rili). Kunne du lagt inn denne reken i skalldyrbasen? Jeg skal få tatt noen bilder av disse når de er lagt inn. Her er noe info om disse.

Navn:Rili reke (Neocaridina heteropoda var. rili)
Opprinnelse:Taiwan
Størrelse han: 2 cm
Størrelse hun: 2,5 cm
Temp: 18 - 28
PH: 6,5 - 7,5
GH: 4 - 27
Vansklighetsgrad: lett
Jeg vil ha inn litt info om sort ferskvannskrabbe (Parathelphusa convexa).
Disse bør inn i sneglebasen. Dette er Filopaludina martensi, fra familien viviparidae....lever i elver og sumper. Dette er en gjellesnegle som behøver pulver mat . De beiter alger på planter , røtter og glasset...De føder levende unger og opp til 15 stk i gangen.....de største som blir født er rundt 1 cm , men kan variere,. Når disse er nyfødt er de brunlilla i skallet men er hvite som voksne. De må være en av hver kjønn for å formere seg. Hoene er litt større enn hannen. Disse graver seg mye ned på dagen men er mer aktive på natta, det sies at de føder på natta men har sett fødsel på dagen også..
Disse har lys kropp og en blå munn og ligner litt på filipaludina sumatrensis polygramma i kroppen...
De blir store 4-6 cm. De krever hardt vann for å holde skallet fine og for at alle ungene som skal fødes skal få fine skall...PH: 7-8 og GH: 8-15.
Paring og en baby av Filopaludina martensi.
Jeg skal se om jeg klarer å få lagt dem inn i kveld Heidi
Rita A
Jeg skal se om jeg klarer å få lagt dem inn i kveld Heidi :)


Sneglelig takk
Nå er Filopaludina martensi på plass i basen, og det er bare å fylle inn manglende info hvis du vil
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap