Plassering av luftpumpe

Kjøpte en luftpumpe i dag, en Am-top CR-30, og i bruksanvisningen til den står det at den skal plasseres over vannlinjen. Jeg kjøpte med tilbakeslagsventiler, kan den plasseres under akvariet da? Eller er det fordi pumpa er såpass svak at den ikke klarer å pumpe luft oppover?
Den skal stilles over akvariet, pga. vann kan komme i retur i slangen, og ødelegge pumpen - samt tømme akvariet helt.
Dette kan skje hvis strømmen går midt på natta. Slangen mister trykk, og hevert prinsippet starter.
Poenget med tilbakeslagsventil er for å kunne ungå dette.. da kan du sette den under karet .
Ok, så det betyr at det går fint når jeg setter på tilbakeslagsventilene. Jeg tenkte det skulle unngå vann i retur med sånne, men ble skeptisk da tilbakeslagsventiler ikke var nevnt, kun "må plasseres over vannlinjen".
Jeg pleier å henge luftpumpen på veggen, over vannlinjen.

Tilbakeslagsventiler er som andre ting, defekter forekommer og de vil med tiden "morkne" og ikke fungere som opprinnelig ment lenger. Det er altså ingen bombesikker oppfinnelse.

Jeg har opplevd en gang at luftpumpen stod på gulvet, og til tross for tilbakeslagsventiler så rant vannet ned i luftslangen da jeg hadde stoppet pumpen, og videre gjennom luftpumpen og ut på gulvet.... Det var en ganske stor dam på gulvet da jeg oppdaget det.

Det aller beste er derfor å plassere luftpumpen over vannlinjen, så ikke hevert-effekten kan inntreffe om pumpen stoppes. De fleste luftpumper jeg har sett har muligheter for oppheng på vegg.
Jeg stoler ikke på tilbakeslagsventiler, iallefall



En tilbakeslagsventil er bygd slik at trykk bare kan gå én vei, så vannet skal ikke kunne gå gjennom slangen "feilveien", hehe.

Du kan jo prøve å med vilje starte hevert med tilbakeslagsventilen på

edit:
Har ikke erfart det mona o forklarer her. men det er kanskje noe å tenke på.
Hvis det likevel går greit å ha pumpen over vannoverflaten, så bør den jo da plasseres der.
De fleste pumper har mulighet til å bli skrudd opp på veggen..

mona o: hvor lenge har du brukt den som var defekt? burdte jo være en garanti på slik. man kan ikke selge produkter, som man skal stole så på, og være så dårlige. det er trossalt snakk om at hvis det blir defekt, så kan både gulv og vegg være i fare for å bli ødelagt.
Hmm, å henge på veggen hadde jeg ikke tenkt på. Ville ikke ha den oppå akvariet siden det ikke ser så pent ut, men henges den opp, skjules den jo av armaturet. Takk for tipset!

Apropos, det er to utganger på pumpa. Funker det å bare bruke en utgang hvis det blir litt mye med to?

Ronny-André: Ja, jeg tenkte det var sånn de funker, men man må være sikker siden leie av hus med parkett og vannsøl ikke er den perfekte kombinasjon:P
Maretard
Apropos, det er to utganger på pumpa. Funker det å bare bruke en utgang hvis det blir litt mye med to?


Ja, men steng av den siden som ikke er i bruk. Sett en luftslangebit på den og knyt igjen, hvis du ikke har en slik luftkran som kan stenge av den ubrukte siden helt.

Luft er som vann; det velger minste motstands vei. Det vil si at hvis du bruker den ene siden f.eks. til å drifte noe i akvariet, og lar den andre stå åpen og ubrukt, vil det meste av luften gå ut på den ubrukte siden, fordi det er mindre motstand der.
Ja, du kan bruke bare ett utak hvis du vil. Men det blir mye støy av den som ikke er i bruk. Har bare 2 pumper med 2 uttak, så snakker ikke om store erfaringer, men det gjelder begge hos meg.
Kobler til en slange, og knyter den igjen slik at det blir stoppet, på det uttaket som ikke brukes..
Hvis man plassere pumpa under vannlinjen, kan man (i tillegg til tilbakeslagsventil) sikre seg litt bedre ved å føre luftslangen minst 10 cm opp over vannlinjen før den føres nedover igjen. Da skal det litt mer til før hevert-effekten setter i gang.
Eller man kan ta to tilbakeslags vantiler i steden for en, så blir det enda mer sikkert Jeg hadde faktisk et lite uhell (når jeg ikke brukte tilbakeslagsventil), det rant vann ut fra lufterøret når jeg (nesten) sov. Jeg merket det heldig vis etter 2 minutter da. Med det var ca 3 liter utover teppet da..
Takk for alle svar! Tror jeg skal forsøke å henge den opp bak akvariet over vannlinja, og med tilbakeslagsventilene, da burde det vel gå bra.
To tilbakeslagsventiler er sikrere enn én, men hver tilbakeslagsventil øker motstanden som pumpa må overvinne for å få ut luft. En 10 centimeters løkke på luftslangen over vannet øker denne motstanden i mindre grad, men kan være ugrei hvis den må henge synlig på veggen. Her er det bare å veie fordelene og ulempene.
Pumpen kan jo skrues opp på veggen, bak akvariet - over vannoverflaten. Synes ikke, og hevert effekten kan umulig slås inn
Tilbakeslagsventil kan jo selvfølgelig være kjekt å ha, fordet. Greit å "bare ha der", i de tilfellene man kobler av, etc.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap