Oppblåst mage hos viltfanget fisk

Avlivet en pygmecory her i dag da den var voldsomt oppblåst og hadde vært det ei stund. Ca et halvt år siden disse ble kjøpt som viltfanget og de gikk først i et lite kar noen mnd for så å flytte over til 110 literen hvor de er nå. Jeg har ikke behandlet de med noe medisiner, det har ikke falt meg inn å f eks avluse dem i karantene.

For en ukes tid siden oppdaget jeg altså denne ene veldig oppblåste fisken. Har ikke sett noe tegn til noen andre med lignende eller andre sykdomssymtomer og vannverdiene er slik de skal være. Idag såg jeg den igjen da jeg skulle bytte vann og bestemte meg for å ta den ut. Denne var meget enkel å håve opp da den var så svulmet i magen at den ikke klarte å svømme skikkelig. Jeg avlivet den med kniv og deretter snittet jeg opp magen. Det var bare luft. Da lufta hadde gått ut var den jo nesten for tynn å regne. Hadde sikkert ikke tatt mat den siste tiden.

Så, kan noen fortelle meg hva so kan ha vært galt med denne fisken? Blir littergrann bekymret over om jeg må gjøre noe med hele karet.
Fant en til død med like svær mage her en morgen.. Ingen som har noe å bidra med?
Tilsetter du noen form for pulver eller midler på flaske eller fra boks? Noe akvariebutikken har sagt at "dette må du ha"?
Jeg har sett tilfeller tidligere der maller eser opp og får problemer med væskebalansen når vi tuller med gh verdien i vannet (hardhet).

Har du brukt noen form for tilsetninger?

Det er også en liten mulighet for at det også kan være noe bakteriell sykdom innvendig, dvs at det kan være en form for bukvannssott. De kan ha fått en bakterie i seg som de gamle fiskene dine er immune mot, men som de nye ikke eier motstandskraft mot.
Hei! Tilsetter ingenting annet enn eikebarkekstrakt ved vannbytte. Økte gh med noraq fra et vannbytte til et annet en gang, men det er flere mndr siden. adolfoiene og ancistrusene har vært i karet mye lengre enn pygmecoryene, men jeg har også noen få c.triliatenus som har ankommet sist, for ca to mndr siden.

Så jeg tror nok jeg heller mot den siste løsningen din. Disse fiskene har vel ikke skjell å strutte med slik som andre fisker med bukvannsott gjør. Merkelig at den ene levde i flere uker med denne tilstanden, men den andre tok kvelden med det samme. men det er vel forskjell på dem også. Dessuten er jeg ikke helt sikker på at den siste ikke hadde denne tilstanden en stund, fiskene er sky og jeg ser dem ikke så ofte.

Hvor smittsomt er bukvannsott?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap