Hvor mye skal jeg slamsuge?

Skal bytte deler av vannet for første gang i morgen, før vi får fisk. Jeg er usikker på hvor mye jeg skal slamsuge bunnen når jeg skifter vann? Bør det være endel grums der, eller klarer fiskene å sørge for det selv? Når jeg har rotet i grusen i forbindelse med omplanting, har det kommet opp utrolig mye som riktig nok filtreres bort fort. Men bør noe av det tappes ut nå før fiskeinnsett?
Jeg slamsuger aldrig fordi jeg har corydoras som rensker bunnen så fint. Så skal du ha corydoras trenger du ikke å slamsuge er min erfaring.

får jeg hadde corydoras slamsugde jeg ved hvert vannbytte, men ikke nå lenger!

EDIT: Vannbytte: skift ca. 50% vann før første fiske innsett.
Hei, Har et par karr her med grus de slamsuger jeg ved hvert vannbytte. Ikke hele bunnen, men litt her & der. Hørte engang at man skulle ta en 3 -4 punkter, så man ikke fjerner alt det gode fra bunnen.
Du skriver grus & ikke sand, Coryer bør ha sandbunn.. grusen kan ødelegge bartene dems.
I karr med sandbunn rører jeg ikke bunnen, har sandsnegler & cory som rydder.

Lykke til med fiske kjøpet, det er nå morroa begynner
& litt hodebry om man gjør ting riktig, men er mane å spørre 'her'
oja, så ikke at det sto grus ved første lesing
Ja, jeg vet at corydoras skal ha sand. Derfor kan jeg dessverre ikke ha dem

Men da er altså svaret; 50 % vannbytte og forsiktig slamsuging på 3-4 punkter?! Seinere 30 % vannbytte en gang i uka og forsiktig slamsuging?
Jeg har aldri tatt vannbytte før fisk har flyttet inn i div karr, men ta med deg en vannprøve til zoo'n før du skal kjøpe fisk. Så kan de sjekke vannet for deg, mulig du bør bytte vann. Tar vannbytte ca 1 gang i uka, (ser litt ann) da bytter jeg 30 % & slamsuging. Filteret tar jeg ved behov, ikke ta dette for godt... det gjorde jeg & vips nitritt i karet. Men som jeg fikk beskjed om så gjør vi alle våre 'feil' , lærer noe hver dag.
Uflaks
Jeg har aldri tatt vannbytte før fisk har flyttet inn i div karr, men ta med deg en vannprøve til zoo'n før du skal kjøpe fisk. Så kan de sjekke vannet for deg, mulig du bør bytte vann. Tar vannbytte ca 1 gang i uka, (ser litt ann) da bytter jeg 30 % & slamsuging. Filteret tar jeg ved behov, ikke ta dette for godt... det gjorde jeg & vips nitritt i karet. Men som jeg fikk beskjed om så gjør vi alle våre 'feil' , lærer noe hver dag.


Vannbytte før fiskeinsett er for å tynne ut nitraten.
Nitrat målte jeg til 12,5 her om dagen, så den er på et akseptabelt nivå. Likevel tenker jeg at både nitrat, nitritt og ammoniakk sikkert får noe økning når det nå kommer fisk i karet. Så da må det jo være greit å "freshe" litt på vannet før noen flytter inn

Nytt vannspørsmål: Jeg har satt 20 liter vann til mellomlagring nå, i helt nye bøtter som kun er vasket i varmt vann. I tillegg har jeg en 10 liters dunk som mannen ikke kan gå helt god for at aldri er vasket i såpe. Den er brukt til drikkevann. Dersom jeg fyller på 20 liter temperert vann fra garantert såpefrie bøtter, kan jeg da fylle den siste 10-literen med vann rett fra springen? Hvor kaldt vann skal til for at bakteriene tar kvelden?
Jeg har alltid byttet med kaldt vann rett fra springen. Men nå skal jeg begynne med noen følsomme ciklider, så jeg må begynne med mellomlagring. Så 10 liter vann gjør ingenting
Da tenker jeg at jeg gjør det, framfor å risikere noe med den dunken jeg ikke kjenner forhistorien godt nok til.
Hopper inn her med ett nytt spmål jeg..
Har ikke dere som ikke slamsuger bæsj i karet deres? Mine kobbertetraer og platy'er legger igjen en god del småtterier, som jeg slamsuger opp samtidig med vannbyttet...eller har dere en bedre måte å fjerne det på?
Syns ikke det er beste måten å fjerne det på heller forresten, syns ikke jeg får med alt.. =/
Jeg må stille et nytt spørsmål og håper noen ser det;

For det første; det er riktig av meg å slå av pumpa når jeg tømmer halve karet for vann, ikke sant?

I dag har jeg skifta vann for første gang, og brukt Tetratec GC40 slamsuger. Easy-start Simple-to-use? Not!!! For det første rista jeg jo nærmest liten storm i karet for å få den i gang. Greit nok uten fisk, men med fisk må det jo nærmest skremme vettet av dem! I tillegg er jo dette en Gravel Cleaner, men det var jo ikke mulig å sette den ned i grusen for da gikk hele klokka full av grus! Mulig jeg bare skal holde den rett over grusen? Noen som har brukt denne på et så lite kar som 63 liter? Jeg fant en gammel tråd som omtalte både denne og andre heverter, men alle linkene i den med unntak av en var døde. Ifølge tråden var den uegnet for kar under 80 liter, men på pakken står det 50-200l.

Iallfall, vannet kom nå ut med mye arbeid. Når vi så fylte nedi igjen, tømte vi nok litt for fort, for vi laget hull i grusen. Greit å fikse på - kjekt å huske på til neste gang

Vannet ble veldig grumsete når jeg hadde fylt i vann - fordi jeg gjorde det for fort, eller burde det vært slamsugd (bedre)?
Det kommer an på hvordan du har stilt utstrømmerrøret. Hvis vannet ikke spruter rundt og skaper problem, ville jeg latt pumpa (dvs, filteret) gå under vannbytte. Jeg gjør det alltid, men 50% er jo ikke det normale vannbyttet.

De to siste spørsmålene dine kan kanskje besvares med ja? Det er ikke lett å helle vann fra bøtte i en 60 liter uten at vannet strømmer helt ned i grusen/sanden og hvirvler opp både grus og bunnfall. På den annen side vil dette dels synke fort til bunns igjen, dels fanges opp av filteret, så ingen skade skjedd. En del av den nyttige bakteriemengden du har i karet ditt (av hensyn til nirogensyklusen) ønsker du å beholde og derfor er det ikke lurt å slamsuge alt. Enten flekkvis som nevnt i et av svarene over, hvis du husker hvor du slamsugde sist, eller venstre halvdel den ene gangen og høyre den neste, lettere å huske. Sluttligen: det er nok ikke så farlig, hverken med litt dårlig eller litt god slamsuging så lenge du ikke gjør 100% enten/eller.
Hvis du følger bruksanvisningen, er det litt kinkig. Jeg gjør følgende:

Snu klokka opp ned og fyll den med vann i akvariet. La det renne ned i slangen og klyp så igjen i enden slik at slanden er fylt med vann. Fyll så klokka, som fortsatt er opp ned slik at både slangen og klokka er fylt med vann. Hvis det blir luft i slangen kan du riste litt på klokka og slippe ut litt vann.

Når slangen og klokka er er fylt, snur du klokka mens du holder den under vann i akvariet. Da suger den fint.

Hvis grusen følger med opp i klokka, klyper du bare sammen slangen og venter til den har falt ned igjen før du forsetter.

Etter noen ganger får du snart draget på dette.

Takk for god bruksanvisning, Gurimalle På den måten slipper jeg å riste fiskene til døde
gurimalle
Hvis du følger bruksanvisningen, er det litt kinkig. Jeg gjør følgende: Snu klokka opp ned og fyll den med vann i akvariet. La det renne ned i slangen og klyp så igjen i enden slik at slanden er fylt med vann. Fyll så klokka, som fortsatt er opp ned slik at både slangen og klokka er fylt med vann. Hvis det blir luft i slangen kan du riste litt på klokka og slippe ut litt vann. Når slangen og klokka er er fylt, snur du klokka mens du holder den under vann i akvariet. Da suger den fint. Hvis grusen følger med opp i klokka, klyper du bare sammen slangen og venter til den har falt ned igjen før du forsetter. Etter noen ganger får du snart draget på dette.

Fikk det til i dag - glimrende forklart
Inaktiv bruker
Gullfisk
LeneOpd
Hopper inn her med ett nytt spmål jeg.. Har ikke dere som ikke slamsuger bæsj i karet deres? Mine kobbertetraer og platy'er legger igjen en god del småtterier, som jeg slamsuger opp samtidig med vannbyttet...eller har dere en bedre måte å fjerne det på? Syns ikke det er beste måten å fjerne det på heller forresten, syns ikke jeg får med alt.. =/


Etter at jeg kjøpte to gullfisk så har jeg ikke hatt noe grums eller bæsj i karet, antar at de har gjort jobben med å fjerne det? De ser ut til å suge opp grusen og spytte den ut igjen hele tiden. . .

Jeg har slamsuger men ser ikke noe slam å suge opp!
-Knut
Jeg har alltid byttet med kaldt vann rett fra springen. Men nå skal jeg begynne med noen følsomme ciklider, så jeg må begynne med mellomlagring. Så 10 liter vann gjør ingenting :)


Hvorfor ikke ta lunkent vann rett fra springen? DA slipper du mellomlagring
Inaktiv bruker
Hva gjør dere egentlig med kloret i vann fra springen, dersom dere har offentlig vann? Tåler fiskene dette? Jeg har bare brukt lunkent vann fra springen selv...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap