Hoppe fisk?

leste en tråd. denne fisken har jeg sett i flere fiskebutikker og den er utrolig fasinerene...

i tråden er det beskrivd et tilfelle om at fisken har hoppet ut av akvariet og størkna på kjøkkenbenken...

men spørsmålet mitt er om en 7cm lang fisk klarer og hoppe ut av hull som er 2x4cm (lednings hull i akvariet.).. eller klarer den og åpne det lokket man opner for og mate?

det står at fisken skal/burde ha sand. jeg har bare grus...
går det?

hva er det possitive med sand og hva er det negative i forrhuld til grus...

det ble mange spørsmål., men jeg håper at noen tar seg tid til og svarie på den...

mvh philip lauritzen
Fisken blir opptil 7cm, så den kan nok komme seg ut av hullet ja. Det kan du enkelt fikse ved å f.eks. dytte en bit svamp e.l. inn i hullet ved ledningene. Resten kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.
Hvis det står at fisken skal ha sand, så bør du ikke kjøpe den med mindre du kan tilby den et akvarie med sand.

Fordeler med sand er at alle fisker kan ha sandbunn, derimot er det slett ikke alle som kan gå på grus, for eksempel ulike maller og ciklider.
Det kan også dannes usunne bakteriekolonier mellom gruskornene, og den er vanskelig å holde ren. Har du sand samles dritten oppå den, og det er lett å få bort med slamsuging.
Ulempen med sand er at det kan danne seg gassbobler under den, men dette fikser du lett enten ved å skaffe noen sandsnegler, eller så kan du røre litt i sanda selv innimellom, for eksempel ved vannbytte. En del bunnfisk virvler også sanda opp såppass at det går bra.
Hvis du kjøper for fin sand kan denne også komme inn i filteret eller virvles opp av den minste bevegelse, men da skal sanda være veldig fin, nesten som støv.

Det er en myte om at planter ikke trives særlig godt i sand. Min erfaring med det er at det kun er nettopp en myte, men jeg har kun hatt vanlige akvarieplanter som vallisneria, sverdplanter og diverse stilker. Jeg har også hatt anubias plantet i sand selv om det ikke anbefales, men den har likevel vokst og kommet med avleggere i ny og ne.

Det å tette ledningshullet med svamp/filtervatt etc. er en god idé men da må du passe på at akvariet ikke blir overopphetet! Det er nok størst sjanse for at det skal skje om sommeren, men termometer er iallefall lurt å ha.
Hvis du har heldekkende armatur, så vil jeg tro det blir veldig praktisk med en pålimt nylonstrømpe på ledningshullet.
Da slipper du å ta det av, hvis du tar av armaturet. Ledningene vil enkelt tilpasse seg nylonstrømpen.

Kom på dette nettop, så har ikke prøvd før - eller sett noen andre prøve. Men må gjøre det selv nå! ;p
jeg har hatt denne fisken, og de prøvde aldri å stikke av. hullene i dekkglasset var ikke tildekket. men, disse vrikker seg på glasset, og suger seg fast med hele seg, så det er mye mulig at de kan. ikke enkle å fange, disse her :p
Ronny-André
Hvis du har heldekkende armatur, så vil jeg tro det blir veldig praktisk med en pålimt nylonstrømpe på ledningshullet. Da slipper du å ta det av, hvis du tar av armaturet. Ledningene vil enkelt tilpasse seg nylonstrømpen. Kom på dette nettop, så har ikke prøvd før - eller sett noen andre prøve. Men må gjøre det selv nå! ;p


Burde fungere veldig bra. Jeg brukte en bit blå filtersvamp da jeg hadde ål. fungerte veldig bra
Ronny-André
Hvis du har heldekkende armatur, så vil jeg tro det blir veldig praktisk med en pålimt nylonstrømpe på ledningshullet. Da slipper du å ta det av, hvis du tar av armaturet. Ledningene vil enkelt tilpasse seg nylonstrømpen. Kom på dette nettop, så har ikke prøvd før - eller sett noen andre prøve. Men må gjøre det selv nå! ;p


Dette var faktisk en god ide!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap