Ett klassisk eheim problem?

Jeg har kjøpt en brukt eheim Classic 2015, problemet er at den bråker da det kommer luft inn i pumpehodet og vannet som kommer ut er fullt av synlige bobler i slangen. Pumpa har gått i ca 12 timer så evt gammel luft burde være borte. Det ser ikke ut som det kommer vann ut noe sted fra pumpa.

Håper noen har en ide om hvor jeg kan begynne å lete etter feil.
Mitt utvendige fluvalfilter oppfører seg slikt hvis det er luft i det, men da hjelper det ofte å riste litt forsiktig i det. Kommer det ikke vann ut slangen, eller mente du at den ikke lekker? Hvis det ikke kommer vann ut slangen, kan du sjekke at impelleren og stedet den sitter er ren, og at det ikke er noe som blokkerer den.
Ta filteret (mens det er i gang) og bikk det forsiktig over på siden. Hvis det er luft innestengt i filteret, får ofte dette luften til å forsvinne ut med noen kraftige "spytt og host og hark" fra filteret. Skakk på filteret i forskjellige vinkler og til ulike sider og sjekk hvilken posisjon som får mest luft til å spyttes ut. Hold det i den posisjonen en stund, mens filtret kvitter seg med luften. (egentlig litt som å få en baby til å rape ut lufta, hehe )
Og hvis ikke det hjelper, og det stadig kommer ny luft inn i filteret, er det ikke usannsynlig at det er pakningen som ikke er helt tett.

Er pakningen utett, kan du prøve å trekke ut strømmen til filteret litt. Hvis den er veldig utett, vil det da begynne å piple vann ut. Men det kan også være at åpningen er for liten til at vann kommer igjennom, men stor nok til luft.
Vinneren av konkurransen i Eheim klassisk kunnskap er kampfisk, etter nok en atskillelse og sammensetting av filter er den nå omtrent lydløs.
Pakningen ser ut til å være relativt ny og av riktig type, om problemet kommer tilbake skal jeg da smøre den med vaselin?

Ps: du verden så mye lettere det var å få av pumpehodet når jeg åpnet stoppekranen igjen

Takk for hjelpen hilsen Ola
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap