Skal flyteplanter buntes sammen?

Jeg har en plante, "gulrotgress", som jeg ser i plantebasen at er definert som flyteplante som kan plantes i bunnsubstratet. Jeg har plantet den, før jeg fant ut at det var en flyteplante, og det ser ikke ut som den har det noe bra. Det blir stadig flere brune blader, til tross for at den får mye lys. Så tanken er nå å la det bli en flyteplante og se om den har det bedre sånn. Men dette er jo bare enkeltstengler. Skal de buntes sammen, og i så fall med hva? Og sånne flyteplanter - flyter de bare rundt og plasserer seg selv der de vil? I et lite kar som jeg har (63 l) ser jeg for meg at det blir der som innsuget er, siden vannbevegelsen er den veien. Det har kanskje ikke noe å si for filterinnsuget at det flyter en plante der?
Hvis du ikke har noen rot/kjerne til planten, kun løse blader, vil jeg nok tro at disse bare vil visne vekk. Har selv hatt denne planten, og den vokser like lett plantet i substratet som om den bare flyter rundt. Ingen bunting er nødvendig. Kanskje du plantet den så dypt i substratet at bladene visnet nederst og løsnet fra rota. Du får nok kanskje et litt redusert innsug i filteret vil jeg tro, men det går nok fint allikevel..
Rot og rot! Hvor mye rot er det i de pottene man kjøper, da? Ikke mye i de jeg kjøpte. Men jeg ser at det kommer hvite røtter (?) ut av "leddene" i planten, som strekker seg ned mot substratet.

Kanskje jeg bare skal la den stå litt til, og plukke bort det som er brunt.

Men du lar bare enkeltstenglene flyte fritt? Blir ikke det seende rart ut?
Min ble vanvittig svær, den fikk enorme røtter som vokste helt ned i bunnsubstratet, og den fikk skudd som skjøt opp fra vannskorpa. Jeg måtte bare kaste den, for den vokste over alt annet i akvariet. La den flyte og ikke tenk noe mer på den, så vil den bli stor å sterk. Ps, den får brune røtter ettervært, disse skal du ike plukke bort dersom det ikke blir alt for mye selvsagt.
Takk, Vidar! Da plukker jeg dem opp av substratet og lar dem flytet
Tilfeldig bekjentskap
© J.M
Reklame for plussmedlemskap