Problemer med og se når sebra ciklidene er gravide

Heisann..
Dette er mitt første innlegg og er splitter ny her på akvaforum..
Jeg har et 250 L kar med div. fisk, bla. 4 stk sebra ciklider..
2 av de er livs partnere (om man kan kalle det det) De er de eneste som leker seg og vær gang så blir det babyer ut av det..
Det hadde vært veldig morro og fått noen av disse til og overleve.. Men mitt problem er at jeg ikke klarer og se på henne at hun er på tjukka.. Hun blir ikke noe rund, eneste jeg kan merke er litt på oppførselen hennes.. De har ett eget teritorium i hjørnet med en rot og en plante der hun gjemmer seg til tider.. Passer på og "plopp" så er det unger der..
Jeg kan ikke så mye om dette men er veldig intrisert i og lære..
Legger sebra ciklider egg eller føder de levende unger?
Jeg skal kjøpe meg et yngle kar men er så usikker på når jeg skal putte henne oppi.. Vil ikke putte henne oppi når det kanskje er for sent og hun allerede har lagt eggene.. (ser de ikke)

Noen tips og råd??

Takker for alle svar
Sebra ciklider blir ikke gravide, disse er egg leggende fisk. Eggene blir altså befruktet av hannen på utsiden. Er sjelden jeg ser at mine ciklider er stinne av egg, men yngler gjør de hele tiden.

Eggene legger dem som regel i huler og hannen sprøyter så melke inn i den, slik at eggene blir befruktet. Så tar det ca 5-7 døgn før egga klekker og enda 3 døgn før dem er svømmedyktige og tar til seg næring.

Å se gravide sebraciklide kommer du nok aldri til å se, siden desse legger rogn.

Man kan som regel se at det er egg på gang, når alle andre blir jaget fra området dem har rede. Det er også stor sjangs for at en del av yngelen kan vokse opp i karet dem går til vanlig, siden dem er veldig dedikerte foreldre. Begge foreldrene tar seg av yngelpleien, så foreldrene bør gå sammen med yngelen. Den første tiden spiser yngelen kun alger, så du slipper å tenke på yngelfor den første tiden.

Skulle det gå skeis med første kullet, så vil du gjerne ha nytt kull 2-3 uker senere. De kan trenge et eller flere kull å trene seg på, før at de klarer å få kullet til å vokse opp, men det er normalt. Når først sebraciklidene har begynt å yngle, så kommer kullene på løpende bånd. Å da kan du pluslig sitte med det luksus problemet, å bli kvitt den voksne yngelen.

Lykke til!


Takk for svar.. Begge to
De har laget sine huler/grotter i grusen og under roten..
De har fått kull 5-6 ganger men alle blir endten spist opp eller dør av en annen grunn.. De fikk ett nytt kull i dag..
Ok, så hun legger altså egg.. Så jeg kan ikke putte henne i ett yngle kar men vente og prøve og flytte eggene?? Om jeg ser de??
Tom K
Sebra ciklider blir ikke gravide, disse er egg leggende fisk. Eggene blir altså befruktet av hannen på utsiden. Er sjelden jeg ser at mine ciklider er stinne av egg, men yngler gjør de hele tiden. Eggene legger dem som regel i huler og hannen sprøyter så melke inn i den, slik at eggene blir befruktet. Så tar det ca 5-7 døgn før egga klekker og enda 3 døgn før dem er svømmedyktige og tar til seg næring.



Så jeg må endten prøve og flytte eggene eller yngelen opp i ett yngle kar?? De dør om de ikke blir flyttet.. Hadde vært morro og hvertfall fått det til 1 gang.

At foreldrene ikke klarer å oppfostre yngelen kan vere mangel på trening. Det er vanlig at ciklidene trenger en del trening før at dem klarer å få frem voksne kull. En annen grunn til at dem ikke vokser opp, kan vere at det er for lite alger i karet. Siden det er det yngelen beiter på den første tiden. Er karet forholdsvis nytt kan det vere orsaken.

Skal du sette dem i oppdretts kar, må du sette over begge foreldrene, og la dem lage rede og yngle der. Og la foreldrene gå sammen med yngelen. Når yngelen er stor nok, vil foreldrene gå igang med neste kull. Men hvis ikke karet er modent (godt innkjørt og vel så det.), vil det heller ikke vere nok alger til yngelen å beite på her heller.

Hvilke fisk har du sammen med ciklidene?

Ok.. Tja... Har hatt det siden slutten av november og byttet på det kun 1 gang.. Tenkte jeg skulle bytte på det i morgen.. Tror jeg har en litt for dårlig pumpe så blir fort gromsete..

Sammen med de 4 ciklidene har jeg 2 sølvhaier, 3 maller, en stim kardinaltetra, 2 fisk jeg ikke aner hva er (finner det ut i morgen da jeg har sett de i dyrebutikken) og 2 små fisker jeg overhode ikke vet hva er..

Men sebra ciklidene er veldig flinke til og passe på teritoriet sitt og jager de andre vekk..
Der har du årsaken. Det er vel et under at noen lever i det hele tatt.

1. Du må bytte myyye mer vann. Minst 40% annenhver uke.
2. Sølvhaiene trenger mye større plass.
3. Alle fisk spiser yngel om de får mulighet. Tipper de fleste blir spist på nattestid, når lyset er av.
4. Skal du få til oppdrett av fisk, er det aller aller aller aller viktigste, vannkvalitet.
Bytt mye vann regelmessig, og ha et skikkelig filter. Dette gjelder alle fisker.
Tusen tusen takk for svaret ))
Du gjorde meg klokere i dag Vidar-Alexander.

Jeg skal begynne og bytte vannet annen vær helg.
Jeg har en innebygd pumpe. Tror den satt på når den ble kjøpt ny.
Men har vatt filter. (?)

Jeg bruker også rikelig med aquasafe når jeg bytter vannet.
Og de får ordentlig mat med rikelig næring så kanskje derfor de har overlevd?

Jeg tror også de blir spist på nattes tid i mørket. Så kanskje lurt og ha et lite ekstra kar på 40-50 L til yngel.
Får prøve meg litt frem, er litt ny i gemet, men takker super masse for masse nyttig info)
Du trenger ikke bruke aquasafe, om du har "normalt" springvann. Spar heller de pengene og kjøp et utvendig filter.

Du må ikke mate for mye, dette ødelegger vannkvaliteten. Fisk virker vanligvis konstant sultne. Her er det du som må begrense dette, da enkelte fisker nesten kan spise seg ihjel.
Mat 1-2 ganger om dagen og ikke gi mer enn hva som blir spist iløpet av 1-2 minutt. Pass på at det ikke ligger matrester igjen i karet.

Et lite kar på 40-50 liter har liten hensikt for chiclide yngel. De trenger plass.
Etter eggene er lagt, går det ca 3 døgn før eggene klekker. Deretter går det ca 3-4 døgn før yngelen er frittsvømmende.

Vil anbefale at du søker og leser litt om amerikanske chiclider generellt, og også spesiellt om sebra chicliden.

Lykke til.
Vidar-Alexander
Du trenger ikke bruke aquasafe, om du har "normalt" springvann. Spar heller de pengene og kjøp et utvendig filter. ;) Du må ikke mate for mye, dette ødelegger vannkvaliteten. Fisk virker vanligvis konstant sultne. Her er det du som må begrense dette, da enkelte fisker nesten kan spise seg ihjel. Mat 1-2 ganger om dagen og ikke gi mer enn hva som blir spist iløpet av 1-2 minutt. Pass på at det ikke ligger matrester igjen i karet. Et lite kar på 40-50 liter har liten hensikt for chiclide yngel. De trenger plass. Etter eggene er lagt, går det ca 3 døgn før eggene klekker. Deretter går det ca 3-4 døgn før yngelen er frittsvømmende. Vil anbefale at du søker og leser litt om amerikanske chiclider generellt, og også spesiellt om sebra chicliden. Lykke til. :)


Takke takk =D
Skal gjøre mitt beste, får det nok til til slutt
Yngel
vet du hvor lenge man skal ha ynglene sammen med foreldrene? jeg har hatt de sammen i 4-5 uker nå å det går veldig fint. de er i et eget kar, men lurer på om man kan flytte over foreldrene til det vanlige kare nå?
Om jeg forstår deg rett, så går disse i et eget kar, og du vil flytte foreldrene slik at yngelen blir alene i eget kar?

Dette er faktisk den beste måten å drette chiclider på
Foreldrene kan du faktisk flytte så snart yngelen er frittsvømmende. Før det også, men de kan godt få litt glede av å passe de små.

Så det er bare å flytte foreldrene når du vil.

Om du venter for lenge, vil foreldrene miste interessen for yngelen, og forberede et nytt kull. Da vil de begynne å drepe/jage det forrige kullet.
Yngel
okej de har gått sammen i snart 2 måneder og idag flyttet jeg over foreldrene til "hoved-karet" det gikk veldig fint nå¨er det bare å vente på at ynglene vokser seg store og fine takk for svar !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap