- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Skjellsand i akvariumet
Skjellsand i akvariumet
Holder på med oppstart av ett 528L akvarium hvor jeg skal tilsette co2.
Har lyst å ha en lys sand i dette karet og i nærheten av meg ligger en fin hvit skjellsand som heter Refvik sanden. Vil blande denne med en lys sand jeg har fra før slik at jeg selv kan velge hvor mange % skjellsand jeg skal bruke.
Spørsmålet mitt er om det vil vere greit å bruke denne sanden, vil vel bli en god Ph buffer dette?
Vann verdiene i krana her er Ph mellom 7,5 og 8, Kh 3 og Gh 3,5.
Legger ved ett bilde av denne fine sanden
Har lyst å ha en lys sand i dette karet og i nærheten av meg ligger en fin hvit skjellsand som heter Refvik sanden. Vil blande denne med en lys sand jeg har fra før slik at jeg selv kan velge hvor mange % skjellsand jeg skal bruke.
Spørsmålet mitt er om det vil vere greit å bruke denne sanden, vil vel bli en god Ph buffer dette?
Vann verdiene i krana her er Ph mellom 7,5 og 8, Kh 3 og Gh 3,5.
Legger ved ett bilde av denne fine sanden
Postet 21.01.10 kl 18:38
Skjell passer best i kar med høy ph verdi. fordi de rett og slett "etser" bort i syrlig vann (under 7). Usikker om 7.5 går bra.. Det er jo bare å prøve
Skjell inneholder dessuten mye kalk, som gjør det perfekt til snegler osv.. da sneglene bruker dette til å bygge nytt.....skjell.. gh og kh vil øke, og dermed ph.
Skjell inneholder dessuten mye kalk, som gjør det perfekt til snegler osv.. da sneglene bruker dette til å bygge nytt.....skjell.. gh og kh vil øke, og dermed ph.
Postet 21.01.10 kl 18:53
Postet 21.01.10 kl 19:20
Ronny SildenHolder på med oppstart av ett 528L akvarium hvor jeg skal tilsette co2. ......... Legger ved ett bilde av denne fine sanden
Det naturområdet så ut som en perle! Er du sikker på at stranden er "allemanns-eie" da, og ikke fredet? På strender som er fredet er det ikke lov å ta hverken stein eller sand eller annet.
Jeg ville ikke brukt skjellsand i akvariet. Det er fryktelig mye skarpe småbiter i den, og den vil uansett forvitre og rett og slett forsvinne i akvariet ditt. Så lenge du har ph under 7, og i tillegg CO² tilsetning, vil dette over tid tære bort alle kalkinnholdende gjenstander som skjell.
Jeg har hatt skjell som buffer i et kar selv tidligere, og jeg måtte fylle på med jevne mellomrom fordi skjellene rett og slett ble mindre og mindre, og til slutt borte.
Uansett har du jo kh 3 i karet, og det er absolutt nok hvis du har planer om f.eks. et vanlig selskapskar.
Hva slags fisk har du planer om å ha i akvariet?
Postet 21.01.10 kl 19:39
Endret: 21.01.10 kl 19:40
Postet 21.01.10 kl 19:42
Hvis du legger hele bunnen full av skjellsand, kan effekten bli mye kraftigere enn du aner, og ikke minst: ukontrollerbar.
Hva om den hever kh noe veldig? Da hadde du måttet pøse på med store mengder CO² for å presse ph ned til ønsket nivå, og du vet sikkert at da begynner det å bli fare på ferde. For stor mengde CO² vil kvele fiskene dine.
Hva om den hever kh noe veldig? Da hadde du måttet pøse på med store mengder CO² for å presse ph ned til ønsket nivå, og du vet sikkert at da begynner det å bli fare på ferde. For stor mengde CO² vil kvele fiskene dine.
Postet 21.01.10 kl 19:50
Endret: 21.01.10 kl 19:51
Postet 21.01.10 kl 20:05