75 l ynglekar

Da har jeg endelig fått skaffet meg ett 75 L kar som jeg tenkte jeg skulle bruke til mine 2 sebra ciklider som yngler 1 gang i mnd.. Kanskje noen av de faktisk kan overleve og bli store
Men 75 L er stort nok??
Det er nok med grus, en plante og en sten??


Takker for alle svar
Plussmedlem
Er det det eneste karet ditt? Det er anbefalt med større akvarium for sebraciklider, minimum det dobbelte av hva du har. Hvis det bare skal være et lekskar/yngelkar er det likevel bra nok.
Og disse fiskene liker huler, masse huler. Så en stein er nok for stusselig ja. Planter har en tendens til å bli gravd opp, så det er sikkert ikke nødvendig med "urskog", men jeg ville uansett (for vannverider o.l.) hatt i flere planter enn en.

Da disse fiskene liker å grave, er heller ikke grus særlig gunstig. Fin sand er det beste.
Ok.. Jeg har ett 250 L kar.. Men trengte ett eget lekskar.. Ok, så flere stener og kanskje en liten rot??
Plussmedlem
Røtter er fine saker ja. Ciklider generelt har litt sansen for hauger med ting de kan stikke inn og ut av. Jo flere huler og skjulesteder, jo bedre.

Du har i hvert fall en nydelig fiskesort. Hadde en selv, kjøpt i nybegynnerperioden, men måtte levere den tilbake. Utrolig aggressiv krabat, men gud så fine de er.
Ja får innrede det skikkelig og la det stå en ukes tid før jeg flytter de over..
Ja de er utrolig pene.. Nydelig annsikt og farge.. Hadde vært veldig artig og fått til noe yngel som overlever..
Men siden yngelen lever av alger, skal jeg da ha malle oppi?
Bør jeg bytte ofte på det da?
Mener ikke at det skal gro igjen men..
Plussmedlem
Ville fóret de med andre ting enn alger. Vokser neppe nok i et så nytt akvarium til at yngelen overlever. Det er heller ikke mye til næring i alger, så gi de nyklekt artemia, mikroormer eller annet godt yngelfór. Sebraene er altetende, og "kjøttmat" får de til å vokse fortere.

Husk å skvis over litt filtergugge til det nye filteret i 75 litern da. Man vil jo ikke ha nitritt i yngelkaret

Jeg ville latt yngelen være der alene, uten forstyrrelser fra andre fisker. Det er heller ikke nok alger i et nystartet kar for mallen, så du hadde sannsynligvis fått en meget sulten malle etter hvert.
OK... Setter såå pris på gode råd
Yngle fo`r og ut med foreldra så fort eggene er klekket?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap