Alger

Jeg har et 26 liters Fluval akvarium med to slørhaler i som har væt der siden jul. De har svømt rundt og kost se, men nå står de og gnurer i et hjørne. Samtidig har den siste uken vist at jeg nok har et algeproblem, fordi bakveggen i tiltakende grad blir grønn med innslag av brune flekker. Jeg antar at en plante vil være en god ide, har noen tips til hvilken? Kan ellers si at jeg bytter en tredjedel av vannet hver uke, men at jeg ikke har gjort noe med filteret. i dag har jeg gitt 12 ml tetra aguasafe for å se om det hjelper.

Som nybegynner vet jeg omtrent ingenting på feltet, men etter å ha lest flere tråder her virker det som om det er viktig å måle nitratinnholdet i vannet, kan noen anbefale noe spesielt i den forbindelse? Kan ellers nevne at akvariet belyses og varmes av 2x10W. Dette står på hele døgnet, er ikke det meningen?
Slørhaler
først som sist, 26 liter med 2 stk slørhaler er og blir altforlite..
de fiskene blir 25-30 cm store.
så til Algeproblemet ditt, det kommer av at gullfisk spiser mye og driter minst like mye, det brytes ned og blir mat til Algene. Om du ikke har planter, vil Laverestående Planter(alger) trives svært bra.
så kjøp deg planter, 1 plante er altforlite siden Algene kan med letthet vokse på planter som oftest anbefales til små kar.anubias . etc..
skaff deg hurtigvoksende planter, gjerne stengelplanter og robuste sverdplanter. det bruker å hjelpe.
så ha gode vannbytte rutiner, skift vann(30-40%) i uka. da hindrer du at det bygger seg opp store nitratverdier som algene liker.

så begynn å tenke på a få deg et større akvarium, gjerne 100 liter eller mere..gullfiskene dine vil trives langt bedre i et stort stabilt akvarium enn et trangt lite kar som stunter veksten, og ødelegger fisken.dessuten er det langt mindre arbeid med et stort kar enn med et lite.

T
Aquasafe
Aquasafe hjelper ikke mot dine problmer, siden aquasafe er til å binde giftige klorstoffer og metaller i vannet.
Det gjør ingen ting med vannkvaliteten ellers.
den binder ikke Nitrat, eller Nitritt, den hjelper ikke mot sykdomm, og den hindrer ikke at Algene vokser.
det er bra at du ikke har rørt filteret, det skal du bare ta når det er tett, og da skylle det i en bøtte med lunkent akvarievann.

har du noen gang målt vannverdiene dine?

PH?
Kh?
Gh?
No2(nitritt)
No3(Nitrat)


???
nybegynnerfisk
Kan ellers nevne at akvariet belyses og varmes av 2x10W. Dette står på hele døgnet, er ikke det meningen?


Nei, det holder med 10-12 timer med belysning. For lang belysningstid kan medføre større algevekst. Algene benytter seg av forlenget belysningstid til mer produksjon, i motsetning til vanlige planter, som ikke nyttiggjør seg av å ha lys i mer enn 10-12 timer i døgnet.
Tusen takk
Tusen takk for gode svar, jeg skjønner jeg har enormt mye å lære og at tipset jeg fikk om at to slørhaler kom til å gå kjempefint og videre at det ikke skulle byttes mer en en tredjedel vann en gang i uken, nok ikke stemmer helt.Etter råd i natt byttet jeg halvparten av vannet og fiskene ser jo betydelig bedre ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap