Hvilken type barbe har jeg i akvariet mitt?

Inaktiv bruker
Hei,

Jeg har nettopp fått tak i en stim med barber. Har hele tiden trodd at dette er Tigerbarber altså en Puntius Tetrazona, men her for leden la jeg merke til en lignende barbe Puntius partipentazona eller en Siambarbe.

Noen som hvet forskjellen?
Da jeg synes de begge ser veldig like ut. Men ifølge fiskebasen, er Tigerbarben en stimfisk, mens Siambarben ikke er.

Trodde nå at alle barbene var stimfisk? Eller er det noe jeg har missforstått?

Kanskje litt OT innimellom, beklager det.

Men takker for svar..
Tigerbarber
det finnes et utall fargevarianter av tigerbarbe, grønn juvel tigerbarbe, gul tigerbarbe,stripete tigerbarbe, albinotigerbarbe, etc etc..

men den rigtige skal se slik ut:
[External Image]
Jeg er ingen “barbe-ekspert”, men jeg søkte på nettet og fant dette med hensyn til identifikasjon av de to ulike puntius-artene:
Både tigerbarben (P. tetrazona) og P. partipentazona har tre vertikale sorte striper langs kroppen, samt en over øyet. Hos tigerbarben strekker den midterste stripen seg opp over ryggfinnen. Hos P. partipentazona har ryggfinnen derimot en sort flekk, adskilt fra stripene på kroppen.
Tigerbarben er også litt større enn siambarben.

På profilen til P. partipentazona i fiskebasen her på Akvaforum står det riktignok at den ikke er stimfisk…men det står samtidig at ”Alle puntius-artene er de samme som tidligere ble kalt Barbus og tilhører barbene. Barbene er stimfisker og liker seg i grupper på minst fem individer.”
Dette synes jeg også var litt forvirrende, kanskje noen vet svar?
Inaktiv bruker
Det var en tigerbarbe ja :)
Takker for svar

Med tanke på det Lara nevnte om stripen over hele finnen, vil jeg konkludere i at jeg har Tigerbarber
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap