Antakelig tidenes teiteste forings-spørsmål, men...

...må bare spørre; når dere forer med flakfor, drysser dere foret nedi i flak slik de er, eller knuser dere flakene med fingrene?
Foring
kommer vel an på fisken, er det store voksne fisk, så drysser jeg det utover, med fingrene uten å knuse det, er det yngel, så knuser jeg det litt med fingrene slik det er lettere å spise for de små..
Da får jeg bare sjekke om fiskene kan spise flakene, eller knuse dem.

JA - i morra komme endelig de første fiskene
Knus dem og slipp oppi en bitteliten klype, så har du kontroll

Hva slags fisker ble det, forresten?
Ja, si det. Jeg håper på rosentetra, synes de er fine og sies å være hardføre. Hva akvarieeieren sier på butikken i morgen, er mer uvisst. Forhåpentligvis ønsker hun seg noen av de flere titalls fiskene som jeg har lest om i fiskebasen og vet noe om...

Var på Buddy i kveld og kjøpte vasspest. Fikk aldri noe skikk på gulrotgresset og valgte å hive det ut. Så da at de hadde fått endel nye fisker.
Lykke til
Får ta meg en tur på Buddy og se, selv, om det er noe spennede
Mye smått, gurimalle, men jeg så jo ikke på de større fiskene

Nå svømmer det 5 rosentetra i en pose i akvariet, og akvarieeieren hopper rundt i stua i pur glede

Kh hadde nå sunket til 0, fra 2, og det var jo ikke så bra. Håper det retter seg litt når det kommer fisk. Bruker du noe som regulerer Kh? Ph er 7,5 (på butikken, 7,2 når jeg måler hjemme), så det er ikke noe å gå på der, så jeg kan ikke bruke noe som øker Kh.
Nei, blås i kH. Rosentetra skal jo ha så bløtt vann som mulig og du ønsker ikke høyere pH. Og det fine er jo at du trolig har samme vannet som de er vant til fra butikken.

Hvis du noen gang skal gjøre noe med kH, er visst vanlig natron (som man bruker til kakebaking) løsningen. Har aldri brukt det, men du finner sikkert info under vannverdier i forumet.

Men dette er gjerne hvis man har for eksempel afrikanske ciklider som krever hard og basisk vann. Eller hvis man prøver å få til lek og yngel mtp oppdrett.

For å få surere vann (lavere pH) bruker noen torv i filteret. Men det viktigste er å holde pH stabil og unngå store svingninger ved vannbytte.

For vanlige selskapsfisk går det som regel greit med de verdiene som er i kranvannet. Vet ikke om du har røtter i akvariet, men de kan bidra litt til å gjøre vannet bløtere og surere. På samme måte hever kalkstein i akvariet kH/pH.

Så morsomt at dere endelig har fått fisk i akvariet!

SGS
Mye smått, gurimalle, men jeg så jo ikke på de større fiskene ;-) Nå svømmer det 5 rosentetra i en pose i akvariet, og akvarieeieren hopper rundt i stua i pur glede :-) Kh hadde nå sunket til 0, fra 2, og det var jo ikke så bra. Håper det retter seg litt når det kommer fisk. Bruker du noe som regulerer Kh? Ph er 7,5 (på butikken, 7,2 når jeg måler hjemme), så det er ikke noe å gå på der, så jeg kan ikke bruke noe som øker Kh.


Ang Ph kan kanskje denne tråden jeg kom over være litt interessant å ha i bakhodet. For oss som har veldig, veldig bløtt vann.



Post #9 er vel den som summerer opp resultatet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap