Justering av gh - tidsperspektiv

Et lite spørsmål; Justering av vannverdier i et kar med fisk skal gjøres sakte over tid. Det virker jo fullstendig logisk, og det står på boksen med GH/TH+ fra Noraq jeg har.
Men hvor lenge er "over tid"?

Karet inneholder 4 Corydoras og 4 sebrafisk, og er på ca 115L (Kanskje rundt 100L vann?)
Jeg vil ta sikte på å få justert GH i karet fra tilnærmet 0 i tappekranen (og i karet nå) opp til 5-6 grader. Hvor lang tid bør jeg bruke på dette, og ca i hvor store sprang? Vil en justering på ca 1 grad ved hvert vannbytte bli for store sprang om jeg bytter ca 20L (%) vann hver 4-5 dag? Da vil jeg evt være i mål etter ca 4 uker.
Eller kan jeg forsere dette og tilsette GH/TH+ oftere men i mindre mengder sammen med mindre vannbytter?
Med cory og sebrafisk hadde jeg ikke engang vurdert å øke GH i det hele tatt. De iker svært bløtt vann, og kranvannet vårt er perfekt for dem.
Var Sebrafiskene og planen om å anskaffe SAE fikk meg til å vurdere å øke GH. I fiskebasen står de to fiskene med GH på 5 som minste verdi, og det skal også være gangbart for Coryene. Og relatert; vil en slik økning i GH være egnet for snegler om jeg skulle få slike i karet? Eller er det ikke tilstrekkelig å øke GH på denne måten for å holde sneglehusene friske?

Ble mange nybegynner spørsmål her nå
Du kan øke GH med 2-3 pr døgn. Noen vil si 3-4 pr døgn.

Og ja, det vil være godt egnet for snegler. De skal jo ha forholdsvis høy GH, og vil gjøre bare godt. Bare pass på fiskene du har.
Hvis det er noe spesielt du vil vite om og ang snegler, så ta deg en tur inn i tråden til vår alles sneglemor Heidi. Der kan du spør om alt. Garantert svar.
Det ikke ho Heidi vet om snegler er jammen ikke verdt å vite heller.
Oi, kan jeg ta så mye som 2 eller 3 per døgn er det jo ikke noe problem.
Og ja, jeg har vært å snoket litt i relevante tråder i snegle/skalldyr forumet. Ser ut som snegler skal gå helt fint med litt økning i Gh og Kh. Men får se hva det blir til. Kanskje bare gå på dyrebutikken og få meg et par-tre-fire pestsnegler til å beite litt alger mens jeg venter på at noen butikker i nærheten får inn SAE og jeg får nyss i det

Men hvis SAE og Sebraene ikke "krever" Gh på minst 5, så er jeg veldig med på å ikke øke Gh noe. 0 i krana, og 0 i karet er veeeldig lettvint, og perfekt for Coryene og eventuelt Sommerfuglciklidene når/om (jeg kan jo ombestemme meg) de kommer i hus utpå sommeren en gang
SAE og sebrafisk trenger ikke 5 i GH. 5 i GH er fortsatt veldig bløtt vann. Dessuten er det ofte slik at ingen har lagt inn helt nøyaktige verdier i fiskebasen, slik at det kan være litt "misvisende" det som står der.

Stort sett er det slik at de fiskene som har 5 GH oppgitt som minsteverdi kan anses som å ha det brillefint i norskt kranvann (som ligger på 0 - 1 i GH). Noen unntak er det nok, men stort sett holder dette stikk

Høres veldig bra ut Elin. Da skiter jeg i å øke Gh. Beste rådet så langt, for en lat akvarist

Og ut fra noe lesing i andre tråder ser det ut som Gh/Th+ stoffet jeghar er egnet til å holde snegler lykkelige, i kombinasjon med bikarbonat. Men det er et helt hypotetisk problem, snegler er ikke veldig aktuelt akkurat nå (annet enn evt. pestsnegler som kommer rekende ubedt
Har saeer i sør amrikanske vannverdier jeg-ph6 kh0-1 gh0, i disse vannverdiene har de levd i 5 år og blitt noen store beist, så du trenger ikke øke ghen din.
Takk Ken!
Godt å høre andre har fordelaktige erfaringer med dette
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap