Vil tigerbarben tåle en varmekur? eventuelt saltkur?

Inaktiv bruker
Hei,

Har nettopp fått tak i en stim med tigerbarber som har vært ganske lenge i ett urenslig å for lite akvarie med flere andre fisk. Har kun hatt dem noen få dager.

Det første jeg la merke til var de alle pustet veldig fort, og egentlig ikke var så veldig livlige. Utenom foringstid. De spiser bra.

Den ene har også "mistet" den ytre delen av den ene gjellen.
Leste noe om gjellemark. Kan disse symtomene tyde på det? Eller kan det være andre ting?

Den neste dagen la jeg merke til at de var mye oppe ved vannkanten, for å trekke luft..men dagen etter så jeg ikke tegn til dette.
Nå er det tredje dagen, og tigerene spiser som aldri før, i tillegg har to av dem nesten begynt å puste normalt.

Kan dette være noe som går over? Med tanke på at det antagelig var mye nitrit i det forrgje akvariet. Eller er de "døds" syke?

Var i kontakt med en dyreforetning, som fortalte meg at jeg skulle prøve en saltkur, og i følge dem skulle jeg tilsette 1 gram salt per 1 L vann. For så å la fiskene være oppi der i ti min. Kan dette virkelig stemme? At det er slik man gjennomfører en saltkur?

Ett spørsmål ble visst til flere Håper på svar..
Inaktiv bruker
Noen?
Ingen som hvet?

Trenger svar
Jeg har kjørt saltkur, og da fant jeg ut at det var ca 4dl salt på 220l. Husker ikke helt regnestykket i farta, men det er det flere her som kan. Jeg kjørte denne kuren samt varmekur. Det var ikke samme sykdom som du,men det funka ikke hos meg, fisken døde. Men jeg trør nok at barbene tåler det. Saltkur er ikke så farlig som du sikkert tror. Fiskene bruker salt daglig, dette har jeg lest om her. Sjekk ut sykdomskapitellet som er her på AF, der finner du ut MYE som kan hjelpe deg.
Inaktiv bruker
Takk for svar

Ja har lest litt her inne om sykdom, men mye lettere å spørre andre som kanskje har opplevd og gjennomført ting selv.

Men fant ut at saltkur ikke er så lurt, da jeg har en malle i akvariet. I tillegg har jeg kun ett akvariet, dermed ingen andre plasser å plassere mallen viss jeg skal gjennomføre en saltkur.

Mallen har ikke vist tegn til sykdom, men hvet at dette kan smitte. Så i første omgang prøver jeg ut varmekuren...håper ikke de kan ta skade av dette? Altså viss en eller flere egentlig ikke er syke?

Hei. Det er vanskelig å hjelpe deg uten en sikker diagnose. Og uten diagnose bør du iallefall ikkje starte behandling. Studer fiskene, les sykdomsartikkelen, og fortell om symptomer du finner som stemmer i forhold til artikkelen.

Denne gjellen som er "mistet" en del av, hvordan ser den ut? Ser det ut som om gjellelokket er bretta utover i kanten?
Maller tåler saltkur. Mine ancistrus lever i beste velgående idag. Snegler derimot, de tåler det ikke.
Inaktiv bruker
Åja, så maller kan faktisk tåle en saltkur..da har jeg lært noe nytt

Fikk beskjed om at mallene ikke tålte saltkurene så godt..men da er kanskje d ett alternativ igjen

Aggi: Ja det kan kanskje se ut som at gjellen er brettet over som du sier, hva kan det tyde på?
Ailinn Tysse
Aggi: Ja det kan kanskje se ut som at gjellen er brettet over som du sier, hva kan det tyde på?

Mener det er noe som kan skje når fiskene har blitt utsatt for dårlig vannkvalitet over tid.
Inaktiv bruker
Javell, men da kan jeg utelukke Gjelleorm ihvertfall. Da jeg hvet for sikkert at disse fiskene kom fra ett veldig skittent kar. Takk for info Aggi

Ut i fra det jeg leser her inne om sykdom, vil jeg tippe at dem har fått fløyelssyken. Ett par av dem har ett skinnende grønnlig blankt lag over kroppen. I tillegg har jeg sett at dem har klødd seg opptil flere ganger om dagen på stein og lignende. Og de puster utrolig fort..

Men viss jeg skal gjennomføre en varmekur som det står her inne at kan gjøre dem friske, bør jeg skru opp tempen gradvis? Vil mallen ta skade av en varmekur, da den ikke har disse symtomene?
Med hensyn til varmekuren står det i denne artikkelen om sykdom i akvariet [URL=http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710] at man heller skal medisinere dersom det dreier seg om fisk som skal ha maks. temperatur 26 grader. I følge fiskebasen trives tigerbarben i 20-26 grader...så kanskje du burde prøve eSHa Exit istedet?
Inaktiv bruker
Hvor får man kjøpt eSHa Exit? Og hva er eventuelt prisen på dette?

Takk for info Jeg har jo allerede lest om det, så jeg burde jo tenkt så langt X)
Plussmedlem
eSHa kjøper du billigst på nett.
Om du ikke bruker det nå så kan det være greit å ha det stående.
Jeg kjøpte eSHa Exit for kr 79 på Oslo Zoo Senter, antar de fleste andre akvariebutikker har samme prisnivå. Det er billigere på nett, men man må jo tenke på portoen...som ofte blir svært dyr...!
Inaktiv bruker
Ja okay, men det står at det er en medisin mot hvitprikk. Jeg tror heller at mine har fløyelssyken. Men vil det gjøre samme nytten eller?

Noen som har prøvd denne medisinen mot fløyelssyken?
Plussmedlem
Ifølge eSHa så er den også effektiv mot fløyelssyken.
Klikk deg inn på pdf-fila.
Inaktiv bruker
Glimrende

Tusen hjertlig takk for mye nyttig informasjon, skal gå til inkjøp av eSHa exit i morgen Så satser jeg på å friskmelde barbene mine
Bare pass på at du ikkje kjører varmekur samtidig som medisinering, eller dersom vannet har dårlig kvalitet. Varmen gjer at vatnet inneholder mindre oksygen.
Ehsa Exit tar knekken på snegler, og i enkelte tilfeller reker også .
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap