Har også stimfisker en "sjef"?

Vi har endelig fått fisk i akvariet, 5 rosentetra har flyttet inn i dag. Moro å se hvordan de fra å svømme rett ned i en krok bakerst i akvariet, nå bruker hele svømmeplassen. 5 kompiser kommer etter neste lørdag, såsant vannverdiene er gode.

De stimer jo ikke så godt nå når de er så få, men det ser ut som om den største av dem, antakelig en hann, har tatt makta og jager rundt på de andre. Jeg trodde kanskje stimfisker ikke hadde et makthierarki, men da tar jeg kanskje feil?
Gratulerer med fisk!
Ikke godt å si. Kan være en hann på jakt etter en av damene, kanskje. Er nok alltid noen ritualer som skal gjennomgås når fisk flytter inn i nytt kar. Skjørtetetraene mine jager av og til hverandre, Mens jeg sjelden ser det hos neontetraene, så det er nok litt forskjell fra stimfisk til stimfisk.

Men du skal se første gang du skal bytter vann. Da rotter de seg sammen for å søke beskyttelse i flokken.
Rangordener er helt vanlig i fiskestimer.

Det er også vanlig at styrmann og kaptein er to forskjellige fisk, har jeg hørt. Med andre ord, de har en leder som alle følger etter når de svømmer, og så har de gjerne en annen leder som er sjefen sosialt.
Ungene mener at de leker med hverandre - her i forstanden lek som barn gjør Så lenge han ikke sliter de andre ut, så er det jo bare artig å se på.

Og dette hvite som lå på innsiden av glasset, har de effektivt kvittet seg med De får jo ikke mat i dag, selv om gubben mener at det at de svømmer etter alt som rører på seg i vannet må bety at de er sultne... Men de overlever sikkert uten mat til i morra, så får filteret bare litt og litt å hanskes med.

Det blir spennende å se når resten av stimen kommer i hus, om det er samme sjef når de blir dobbelt så mange.
Jaha, da har han som har erklært seg sjøl som sjefen jaget de ut i hjørnene. Tre står bak en plante i det mest vindblåste hjørnet av akvariet (de liker kanskje litt fart i vannet?), og den minste står i et rolig hjørne ved pumpa, bak sin plante. I resten av akvariet patruljerer sjefen og passer på å jage den som måtte våge å vise finnene sine utfor hjørnet sitt, tilbake på plass!

Tror jeg må be om å få de 5 største fiskene når vi skal doble stimen på lørdag...
Vet ikke helt hvordan det er med tetra stimer, men det meste av stimfisk i havet så bytter de på å være styrmenn. Om det er noen sjef vet jeg ikke, men virker ikkeusansynlig når de fleste flokkdyr har en form for rangordning.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap