Biltemasand og slamsuging

Jeg registrerer at mange bruker biltemasand og at det er mange som sier at det skal være enkelt eller ikke behov for noe særlig slamsuging.

jeg må nok ha misforstått... jeg har hatt biltemasand en stund nå, og jammen må jeg si det er behov for slamsuging!! Alt synes, og fiskene produserer jo en del .... tja... Bæsj... og den samler seg veldig lett i hjørner og små groper i sanden.. ikke spesielt lekkert...

hva kan jeg ha gjort feil??? har jeg misforstått helt??

Ellers må jeg jo si at den sanden er veldig fin.. gyllen og lekker er den, i forhold til grovere grus...


Årsaken til at jeg ikke trenger å slamsuge ofte, er nok at jeg har corydoras i alle karene mine. De roter rundt i sanda på jakt etter mat, og da virvles avfallet opp og blir lettere sugd inn i filteret.

De gangene jeg føler for å slamsuge, holder jeg bare slangen som tapper ut vann et par cm over sanda og suger opp det løse som ligger der. Det tar ikk noe ekstra tid, ettersom jeg likevel tapper ut vann. Om jeg holder slangen midt i karet eller nærmere bunn har liksom ingenting å si
ja.. det med at fiskene virvler opp sanda er nok riktig...

Men noe av det jeg opplever som et "problem" er at møkka samler seg på steder det er vanskelig å komme til med en vanlig slamsuger. Jeg har forsøk med en slamsuger med smalere klokke... men den har ikke "kraft" nok til å få med seg alt....

Jeg spekulerer på om jeg kanskje må lage et smalere munnstykke, og mekanisk pumpe ut vannet, i steder for hevertprinsippet...
Jeg gjør som Elin, men jeg bruker ikke slamsugerklokke (vet ikke om hun gjør det heller).
Jeg har fjernet den, og bruker kun en spesiell "trekkspill-slange" med lang "tut". Den holdes en cm eller to over sanda, og evt rusk suges opp uten at sanden blir med.
Siden jeg har Corydoras i alle kar, opplever jeg det samme som Elin; det er sjeldent behov for slamsuging ettersom alt blir kontinuerlig tatt av filteret så bunnen ser ren og pen ut
Siden Coryene snur og vender på sanda hele tiden, er det ikke noe behov for meg å rote i sanda, jeg holder slangen kun rett over den. Rører ikke bunnlaget i det hele tatt under et vannbytte, evt kombinert med litt slamsuging om jeg ser noe rusk i et hjørne.

Har du L-maller som Ancistrus?
Hva slags filter har du i akvariet ditt?

Jeg bruker sånn slange til slamsuging. Har fjernet klokken som sagt, kun det lange "røret" foran som er på. Det gjør den lettere å styre.
[External Image]
Jeg bruker ingen tut i det hele tatt. Kun vanlig 12/16 mm slange.

Det er helt vanlig at all møkka samler seg et sted, det er dit vannstrømmen fører det, og så blir det liggende igjen i slike "dødsoner". typisk at det oppstår der det er vanskelig å komme til, det er jo de vannstrømmin ikke får passert uhindret heller
ja det var andre boller...!!

Brukte kun slangen. stivet den opp litt slik at jeg kunne styre den bedre, og kom til på de trange plassene...

nå skjønner jeg hva dere mener med at det er lett å slamsuge sand...

takk..
Så flott at du fant en metode som funket for deg!

så plutselig at jeg hadde en masse manglende bokstaver i forrige innlegg. Nytt tastatur, og det er ikke "innkjørt" enda
Hiver meg inn her litt
Jeg skal altså skifte til biltemasand, men ser at det finnes to typer som skal funke i akvarium: finkornet og grovkornet.
Hvilken er best? Hvor mange pakker trenger jeg for å fylle en 160liter?

Kjøp den grove typen av den som det står på pakken at kan brukes til akvarier. Finnes ikke i flere farger. Tror ikke du trenger mer enn to for å fylle i 160 literen.
Tilfeldig bekjentskap
© RHD2011
Reklame for plussmedlemskap